stångbett

sannaaah

Trådstartare
är det mittendelen som är hel då eller betyder stång bett att skänklarna är långa? typ pelam, hack,kandar osv

Sv: stångbett

Det är när bettet har skänklar och alltså ger en hävstångseffekt. Betten du räknar upp är alltså stångbett. Skänklarna behöver däremot inte vara långa, tex "jaktkandaret" (Kimblewick) har korta skänklar.

Bett med skänklar är stångbett. Kandarstänger, pelham, jaktkandar osv. Pessoa däremot är inte ett stångbett utan ett gagbett.
Tränsbett med rak mundel är raka, oledade eller odelade. Inte stänger.
Fullcheek osv kallar man för parerstångsbett (eller bett med parerstänger), och inte för stångbett.

Om bettet har RAK mundel är det ett STÅNGBETT.

Har den SKÄNKLAR är det ett SKÄNKELBETT oavsett hur mudelen ser ut.

Kan mundelen RÖRA sej upp och ner är det ett GAGBETT.

Tyvärr så blandar mer än 99% av alla ihop begreppen....
Men mundel är en sak och det som är utanför är något helt annat...

Lättast att förstå är om man tänker på att mundelen är något som hästens mun bestämmer hur den ska se ut.
Och ryttarens kunskaper bestämmer hur bettet ska se ut på utsidan.

Ett stångbett har en över- och en underskänkel och en kinnkedja som ger hävstångseffekt mot käken.

Ett bett med tränsringar är ett tränsbett, sedan anger man mundelen som oledad/rak, tvådelad, 3-delad eller hur den nu ser ut.

Gagbett kan ha skänklar på sidorna, men mundelen löper mer eller mindre fritt på dessa. Man använder inte heller kinnkedja på gagbett.

Läs mer här: http://web.telia.com/~u49818651/Bettbibliotek/cabett.htm

jaja jag vet precis vad tränsbett osv är men blandar lätt ihop stångbett..om det är mundelen eller skänklarna...

och nu säger ni ju olika så jag har fortfarande ingen aning :angel:

Om någon pratar om ett stångbett så tar jag för givet att det är ett bett med hävstångseffekt, så som pelham och westernstänger. En odelad mundel är just en odelad mundel.

Då är vi två som är på den linjen iaf!:p

Sannaaah:
Blir det mindre förvirrande då?;)

Om ni ev. skulle ta för er att ringa till t.ex. Globus och fråga efter ett rakt tränsbett, så får ni veta att det är ett STÅNGBETT ni söker...

Likadant är det hos Källqvists....

Men det är likadant med pessoabetten... skulle ni utomlands fråga efter ett pessoabett så är det några helt andra bett ni får...
Därför att det vi här kallar pessoabett heter i övriga världen DUTCH GAG.
Bara för att ta ETT exempel....

Det här var spännande, två läger....

Jag skulle vilja hävda att namnet stång-bett är just en förkortning av häv-stångs-bett. Så har du inget häv, så har du ingen stång. Och för att få häv, krävs både kedja och skänkel. Därför är tex Pessoat ingen stång då det inte jobbar enligt häv-principen utan jobbar med tryck mot nacken.

Klart som korvspad!

Fast det betyder ju inte att det är korrekt.

Det skiljer sig säkerligen mellan ridstilarna.

Blandrastik skrev:
Jag skulle vilja hävda att namnet stång-bett är just en förkortning av häv-stångs-bett. Så har du inget häv, så har du ingen stång. Och för att få häv, krävs både kedja och skänkel. Därför är tex Pessoat ingen stång då det inte jobbar enligt häv-principen utan jobbar med tryck mot nacken.

Klart som korvspad!
:bow: :bow: :bow: Absolut!

Att ha Globus som något säkert underlag skulle jag ju inte räknat med. Lika lite som man kan referera till vad hööks skriver om de olika betten i sin katalog.

Jag hävdar inte att globus elle Hööks eller någon annan SVENSK grossist har rätt....

Utan det är bara så att återigen har vårat lilla land gett egna namn till saker och ting och då är det DET namnet som är rätt... och resten av världen har fel.... Suuck.... tur att nästan alla gamla häst"gubbar" är borta så dom slipper höra alla tokigheter som dagens SVENSKA hästmänniskor anser är DET ENDA RÄTTA.....

pinky skrev:
Då är vi två som är på den linjen iaf!:p

Sannaaah:
Blir det mindre förvirrande då?;)

haha efter alla dessa svar. nej :angel: :D tror jag är lite inne på den linjen också att ett stångbett är ett med skänklar..rakt bett inte stångbett.......eller :crazy: :angel:

Nu låter du ruggigt negativ faktiskt. Och ärligt talat så köper jag bara bett här i sverige och ALLA jag har träffat vet precis vad jag menar när jag säger stångbett och rakt/oledat tränsbett så varför ändra nu?

Och jag tror allt att de i andra länder fattar precis vad man menar när man säger curb bit och straight/unjointed snaffle bit

Men vad de säger utomlands har väl inget med saken att göra? Låt gå att vi har "hittat på" egna namn på saker, men om det nu är allmänt accepterat och använt i flera år så kan vi ju inte säga att det är fel?

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 523
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med... 2
Svar
35
· Visningar
4 507
Senast: super
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: Lillkin
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 236
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka