Stångbett

lakrits

Trådstartare
Jag ursäktar mig om jag är senil, har säkert redan frågat men glömt bort, hur vet man vilken port man ska börja med på stångbett?
Att köpa tre olika storlekar på en gång känns inte så ekonomiskt så att säga.

Någon som kan tipsa om bra övergångsbett? Lägg gärna in bilder om ni kan.

Sv: Stångbett

Kan du inte testa med ett tvådelat med skänklar, om din häst trivs på tränsbett vill säga?

24556477.jpg

Rakt, tredelat
24556474.jpg

Annars är detta ett bra alternativ; inte så hög port, och tredelat så det går att ta i en tygel utan att andra sidan påverkas :)
24556472.jpg

Jag har ridit han på ett tredelat bett med skänklar och det trivs han bra med. Tyvärr är inte det tävlingsgodkänt och letar därför efter ett annat.

Jag tänkte inhandla ett nytt på April Open och ville ha lite tips innan dess.

Jo, jag förstår att det är det bästa. Problemet är att jag inte har tillgång till att prova då de bett som finns tillgängliga är för små på längden.

Jag förstår att det är väääldigt olika men en medium port kanske man kan börja med i alla fall då? Tycker mig höra att det är den folk/hästar använder mest=trivs bäst med.

Är det raka bettet (mitten) tävlingsgodkänt ? Misstänker han gillar ett rakt mer än med port.

Jag tycker det är svårt att veta vilka bett som är tävlingsgodkända trots att jag har regelboken.

Är det raka bettet (mitten) tävlingsgodkänt ? Misstänker han gillar ett rakt mer än med port.

Jag tycker det är svårt att veta vilka bett som är tävlingsgodkända trots att jag har regelboken.
Det rakare , så kallade Billy Allen stång e godkänt , vår går på ett sånt:)

Toppen, tack! Då ska jag hålla utkik efter ett sådant.

Har ni fler tips så lägg gärna in :)

Tja jag har ridit flera tävlingar på det så det hoppas jag :rofl:
Jag har dock inte regelboken till hans just nu...
Vi kommer nog rida på April Open på lördagen, när de flesta allbreeds går.
Om du också ska tävla så kan du få prova vårat bett innan du köper ett, så behöver du inte lägga ut pengar i onödan :)

Ingen tävlan för min del men jag kommer dit i alla fall ;).

Tack ändå för erbjudandet. Jag får väl köpa och så får jag sälja om det inte passar..men tror jag satsar på ett rakt som första i alla fall.

Sitter och kikar runt i lite olika e-butiker och upptäcker till min fasa att bettens längd är 12,5-12,7 cm .
Jag behöver ju ett som har längre mundel :confused::crazy:

Enda gången du kan få gag-effekt på det bettet är om du inte använder curb strap/chain och då är det inte längre att betrakta som stångbett.

Att det är rörliga skänklar på bettet gör inte att det räknas som mekaniska delar.

Sammanfattningsvis: det går utmärkt att tävla på.

Ja, under förutsättning att du använder curb strap/chain…

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 169
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 574
Senast: Squie
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 april så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara avslutad... 2 3
Svar
46
· Visningar
1 381
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka