Bukefalos 28 år!

Stångbettsfråga..

Inna

Trådstartare
Nu har jag läst det mesta jag kan komma över här om stångbett, men jag har ändå lite funderingar som jag skulle vara tacksam om ni hade lust att hjälpa mig med..

Min häst är en rätt rejäl sexårig valack som är rätt känslig och lite het. Han är synnerligen trevlig pojk, men ett av bekymren jag har är att han lätt blir lite spänd och när han är riktigt het så laddar han genom att krulla ihop sig och bara gå uppåt. När jag satt och läste på en hemsida om bett och dess inverkan kom jag över en förklaring om att stångbett kan hjälpa hästen att slappna av i sin överlinje och det låter ju som något som skulle kunna var anågot för oss..

Till saken hör att min häst har en rätt liten och låg mun (trodde aldrig att jag skulle ha en häst på över 170cm med 10,5 i bettstorlek :o) och vi har haft en del bekymmer med att han har vänt på ena bettskänkeln i munnen. Detta var dock innan vi kom iväg till tandläkare och fick hjälp med att prova ut rätt bett..

Han är som sagt väldigt känslig och jag behöver definitivt inget skarpare bett utan jag är mer ute efter att hitta det bett som han trivs bäst med.. Så vad tror ni? Kan det vara värt att prova ett stångbett och i så fall vilken typ av stång är mest lämplig?
 
Jag tänker inte ifrågasätta huruvida du ska rida på stång eller inte. Jag utgår ifrån att du är öppen nog att inse om det inte fungerar. :-)

Det man ska tänka på är att stångbettet inte ska ersätta utbildningen så att säga. Kan hästen sökningen till handen kan ett stångbett hjälpa er att behålla den balansen även när det blir lite svårare. Fallgroparna är främst två:

- Det blir lätt så att man håller ner hästens huvud med stången, istället för att rida den till rätt form.
- Hästen viker in näsan och går bakom lod - detta oftast eftersom ryttarens hand inte är kapabel att hantera stångens funktion, eller att hästen inte tycker om bettet.

Ett bra bett för såna där "mitt-i-mellan-fall" (hästar som kanske inte egentligen är redo för stången men som skulle kunna vara hjälpt av den) tycker jag är jaktkandaret (kimblewickstång). Det är ett milt bett, om man inte sätter tygeln i någon av skårorna som oftast finns. Det ligger still i munnen och ger en mild stångverkan.

Detta innebär nu inte att det bara är att tratta in ett jaktkandar och sen rida som vanligt, utan det är ett stångbett och ska hanteras därefter.

Tycker:
 
Tack för ditt svar!

Självklart är det inte ett bara att stoppa in en stång och köra på och jag har nästintill alltför mkt respekt för den typen av bett för att ens våga prova.. Speciellt med tanke på att han är så känslig så vill man ju inte betsla upp i onödan.. :crazy: Vi har ju inte kommit så långt ännu i vår utbildning utan jobbet går ju mest ut på att stärka honom än så länga så vi jobbar ju inte i någon större samling än. Det jag är nyfiken på mest är ifall han skulle kunna trivas bättre med en stång än det tredelade bett jag rider på nu. Jag har även ett oledat tränsbett som han fungerar fint på så min tanke var att han kanske skulle trivas bra med en stång..

Nåväl, det låter ju som om det skulle kunna vara väl värt att prova ett jaktkandar för att se om han gillar det.. Och funkar det inte så vet jag ju det. En liten fråga till bara.. Det där med tungfrihet.. Hur väljer man rätt storlek på den eller skall man ha utan?
 
Jaktkandar finns i princip bara med en liten/mellanstor tungfrihet, de flesta hästar accepterar den, men inte alla.

Det är helt individuellt från häst till häst - det hänger på hur de föredrar att trycket kommer. En del vill ha jämn belastning (mullen eller mors l'hotte), andra mer tryck på tungan (rak utan, eller med liten, tungfrihet), och andra inget tryck alls på tungan utan mer på lanerna (medel eller hög tungfrihet).

Det är alltså till att prova sig fram. En låg/mellanstor tungfrihet brukar vara en bra början.
 
Det kan inte vara så enkelt att det finns element i din sits som stör honom? Oftast sitter hästens problem på ryggen. (Säger inte att det är så i ditt fall, men jag tror inte stång är en lösning, tvärtom maskerar den bara grundproblemet).
 
Jovisst är det så att sitsen inverkar på honom mycket.. När jag är spänd så spänner han sig extra mycket. Så det jobbar jag med. Jag har dock både massör och osteopat ute regelbundet och något större problem i ryggen har de inte hittat. Egentligen är det inte så att jag har några större problem med honom utan jag är snarast ute efter att hitta det han trivs bäst med. Men det är en viktig tanke att ha om jag väljer att prova en stång..
 
Kan inte bettlöst vara ett alternativ, typ kapson eller sidepull?

mvh Jessica
 
Jag har bara provat att rida i repgrimma och hackamore. Hackamore fungerade inte alls i dressyren, men var kanon vid uteridning och repgrimman fungerade också bra vid uteridning. Har inte kommit i kontakt med vare sig ridkapson eller sidepull, men det skulle vara intressant att testa. Har du några förslag vad man skall tänka på och var man kan få tag på utrustningen?
 
Jag vet att det finns att beställa på internet. Sidepull går att köpa på H**ks. Jag har själv en sådan och den funkar bra. Det kan vara smart att klä in nosdelen med tyg eller läder e dyl, för den kan vara skarp. :crazy:

En annan sak att prova kan vara en remontgrimma där du sätter tyglarna i de små metallringarna. Har provat det och det funkar bra.

mvh Jessica
 
Ok! Tack för tipset.. Skall kollas upp omgående. Tanken på att rida bettlöst är ju tilltalande..
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 000
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 688
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 767
Senast: Mogge
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 347
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp