Stängsla in unghingst

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Nate
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 202
N

Nate

Jag har en 7 månaders connemarahingst hemma som enligt honom går på lösdrift :crazy:. Han går ihop med en annan unghäst i samma ålder samt en 3 åring i en stor hage dagtid och är installad under nätterna. Dock har han inte riktigt förstått detta med att man ska hålla sig inom hagen utan har noll respekt för trådarna.

I början var hagen "halvblodsanpassad" med två trådar. Efter att vi hittat honom strövande fritt på stallplanen så utökade vi till tre trådar men han går ändå ut. Det finns ström i stängslet, dock något svagare än sommarstyrkan pga all snö. Iof så håller han sig alltid inom gårdsområdet när han strövat ut och det finns inga vägar i direkta närheten. Men det känns ju inte direkt jättekul med en fritt strövande bäbis, speciellt inte om han fortsätter med detta när han blir äldre...

Det är inte så att han panikspringer igenom utan han kliver bara lugnt ut som om det vore världens naturligaste grej. Över med frambenen och tränger sig genom mellanrummet och sedan över med bakbenen också.

Har fått förslag som att hänga eltrådar på honom, men tycker att det känns lite riskabelt att ha en massa hängande trådar efter honom om han skulle fastna. Har ni några tips?

Sv: Stängsla in unghingst

Ta en grimma, vira in den i folie.
Vira sedan grov ståltråd runt folien, avsluta ståltråden i två "antenner".

När han nästa gång försöker gå igenom tråden, tar antennerna i eltråden och hästen får annat att tänka på..:angel:

Jag har testat detta själv på hästar som går igenom, funkar utärkt!

smaland skrev:
Ta en grimma, vira in den i folie.
Vira sedan grov ståltråd runt folien, avsluta ståltråden i två "antenner".

När han nästa gång försöker gå igenom tråden, tar antennerna i eltråden och hästen får annat att tänka på..:angel:

Jag har testat detta själv på hästar som går igenom, funkar utärkt!

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Oh.. det skulle jag vilja se!! :D :D :D

Lånar..

En annan variant är om hästen alltid går ut på ungefär samma ställe, gräv ett litet dike eller liknande och häll vatten där.
Om dom har alla fyra i en vattenpöl så testar dom tråden enbart en gång.

Bäst av allt är att skaffa ett starkare aggregat, gå igenom staketet ordentligt med provare och jorda rejält.

Hänga eltrådar rakt ner som gör att du får större strömyta.
AM

Om du har möjlighet så stängsla genast med bättre staket (trä) innan han blir så inne i att rymma så hade senare hoppar om du byter till trästaket.

Det är tyvärr inte mitt stall så jag har ingen möjlighet att byta ut aggregatet osv. På sommaren är det inga problem med strömmen - jag har själv fått mig ena riktiga tjottablängare i benen genom kläder och allt. Det pirrade i flera minuter efteråt :D Men det verkar som att all snö som kommit har lagt ett ordentligt motstånd.

Gräva en grop fungerar nog inte vid denna årtiden heller med tjälen i marken, dessutom kommer nog vattnet att frysa. Däremot kan det vara en idé att ha till i sommar om han fortfarande håller på...

Den där foliekonstruktionen kanske skulle fungera? Kommer dock att se rätt roligt ut med antennerna :D

Vet inte om jag missuppfattade den där ståltrådshistorien, men enligt bilden jag får är det fullkomligt livsfarligt. Ståltråd kan man lätta sticka hål på små albinars ögon med. :(

han verkar iaf slutat med dumheterna nu, iaf tillfälligt. Var ett tag sedan han var ute och spatserade.

Ståltråd som hänger är nog inget jag vill ha på honom då han lätt kan sticka sig på det. Däremot det där med att linda folie runt grimman kanske fungerar? Fast nu har han ju som sagt hållt sig innanför linorna några veckor.

Jag har aldrig upplevt att snön tar bort någon effekt från elstängslet. Inte ens om nedersta tråden är helt begravd. Däremot blir jordningen på jordspettet fort dålig om det är riktigt kallt ute. Tjälen isolerar sas spettet från marken.
Jag brukar lösa det med att slå kokande vatten runt jordspettet för att få bättre kontakt :idea: det innebär att stötarna på stängslet blir nästan lika kraftiga som på sommaren igen.

Någon här hade löst detta med att ha sina jordspett i botten på en bäck som aldrig frös. Det alternativet finns inte hos mig, men jag har funderat på att sätta jordspettet under golvet på foderladan. Där fryser det inte lika hårt som ute i alla fall.

En bebis ska inte ha grimma i hagen,då det är stor risk att den kliar sig o fastnar m 1 bakben.
Det måste vara böttre ström.
Man kan tillfälligt koppla ett Fritidsbatteri direkt på tråden, där den oftast brukar gå ut.

kände en häst som fick gå men en kort kedja hängande från grimman, för att han inte skulle rymma... kanske inte det bästa om hästen skulle trampa på kedjan, men han lyckades inte göra det.

Och nästan alla kossor här omkring går med kedjor hängande från deras "grimmor" för att dom inte ska gå genom tråden...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet

Hästrelaterat

Tillbaka