Stängsla med ståltråd??

lady_vip

Trådstartare
För 2 år sen drog jag ner all taggtråd i "min" beteshage och satte upp elstängsel. Hagen är över 13 tunnland stor och jag har förstått nu att jag valde helt fel tråd.

Nu ska det stängslas om och jag funderar på att stängsla med ståltråd (typ den tråden som ex Börjes saluför). Tankar om detta??? Hur går strömmen i det? Skaderisk? Ser hästarna den?

Hagen är som sagt stor, det går max 5-6 hästar i den och den är dessutom inringad av stengärden. På en sträcka finns det inte stengärden, men där har jag satt upp 40 mms elband.

//E

Sv: Stängsla med ståltråd??

du kan ju ansöka om ekonomiskt ersättning om du sätter upp ett viltstängsel ett med flera trådar alltså. men du måste ha ut en besiktningsman som kollar det. hästarna ser det, men du kan ju alltid sätta upp plastband på trådarna så de ser att d efinns nått där. ja hadde mina foderhästar bakom ståltrådsstängsel inga problem de såg det,

Vi har s.k. viltstängsel med ståltråd. Hästarna ser det, inga problem och det leder ström jättebra så du behöver inte vara orloig för det. Jag har dock fasat för den dan någon av hästarna ska springa igenom tråden och skära sig eller liknande och den dagen har kommit, men allt gick bra. Gammligen sprängde staketet och hade av 4 av de 6 trådarna. Han klarade sig nästintill utan en skråma. Han hade ett pyttelitet balltramp vilket man knappast kan skylla stängslet för.

Jag har inte så mkt erfarenhet av andra trådar. Jag gillar dock inte band alls. Visst ser det prydligt ut en liten stund. Men jag upplever att dem lätt går sönder och blir fula m.m.

Tänker vi på samma stängsel?? Eller ni kallar det bara viltstängsel? (Viltstängsel för mig är ett nät som är ca 2 meter högt)

Jag har rep i min vanliga hage och det har funkat hittills, det går aldrig i sönder, så springer de in i det så ryker stolpar och hela baletten...
Band har jag som sagt på vissa ställen, men det blåser ju i sönder och jag tycker även att det är svårt att hålla spänt.

Just nu har jag en sorts tunn tråd med många ledare i och den har gått i sönder på så många ställen att det inte är lönt att laga, snöstormen tog den...

//E

du kan ju ansöka om ekonomiskt ersättning om du sätter upp ett viltstängsel ett med flera trådar alltså. men du måste ha ut en besiktningsman som kollar det.

Fast det är inte min hage, så jag kan inte söka några bidrag på den, jag arrenderar inte ens den utan vi har haft en deal sen -99 om marken, så jag bara använder den.
Synd, annars är ju extra stålar alltid välkomna.

//E

Min erfarenhet är att ståltråd är bland det bästa, den leder ström även om det blir gammal. Om man väljer en inte alltför grov sort, brister den när hästarna går igenom, men har man otur så kan de nog även skada sig på den. Det är viktigt att man inte förväxlar ståltråden med vajer (som är billigar), det bestär av tvinnade trådar och den går inte av utan skär in i hästen. Elrep gillar jag inte, den går inte heller av och har en tendens att lägga sig i öglor. Till elrepet kan man köpa till brottpunkter (eller vad det heter) som löster ut vid ett visst tryck.

Vi har en ganska tjock ståltråd till våra hagar. Det leder strömmen mycket bra, och har en mycket bättre hållbarhet än t.ex. elrep. min häst har sprängt staketet en gång- det gick sönder men inte hästen.

Så jag har bara bra erfarenheter, men var det en mindre hage skulle jag nog sätta t.ex. plastband också, så att hästarna ser bättre.

Tänker vi på samma stängsel?? Eller ni kallar det bara viltstängsel? (Viltstängsel för mig är ett nät som är ca 2 meter högt)
//E

Här är en bild på s.k. viltstängsel och som sagt det gick sönder och hästen fick inga sår eller liknande av det.

8446943.jpg

Inte världens bästa bild men det var den jag hade på datorn.

Vi får köra på ståltråd då. Vajer har jag samma erfarenhet av som dig, den går inte av så det är uteslutet...

//E

Man skall aldrig ha isolatorerna på utsidan av hagen. Alltid på insidan skall dem vara.

Isolatorerna på insidan! Sitter de på utsidan kan kan hästarna få för sig att använda stolpen att klia sig på eftersom kroppen inte nuddar tråden. Elstängsel bygger på mental respekt.

Isolatorerna på insidan! Sitter de på utsidan kan kan hästarna få för sig att använda stolpen att klia sig på eftersom kroppen inte nuddar tråden. Elstängsel bygger på mental respekt.

Jo det är kanske bättre med isolatorer på insidan men det känns inte så otroligt viktigt. Det fungerar med isolatorer på utsidan också. Om man tex delar av en hage så blir ju isolatorerna på utsidan på ena sidan stängslet och på insidan på andra sidan. Sådana lösningar fungerar ju utmärkt.

Jo det är kanske bättre med isolatorer på insidan men det känns inte så otroligt viktigt. Det fungerar med isolatorer på utsidan också. Om man tex delar av en hage så blir ju isolatorerna på utsidan på ena sidan stängslet och på insidan på andra sidan. Sådana lösningar fungerar ju utmärkt.

var dette jeg tenkte og, når det ligger to luftegårder ved siden av hverandre så vil de jo automatisk komme på "feil" side hos den ene hesten.

Till alla som sagt att vi har isolatorerna åt fel håll så är det hage på båda sidan staketet, det är alltså fotat i en hage och hästarna går i en annan. Ska vi då ha dubbla reder med trådar?

De ganger som vi behovt att stangsla stora hagar har vi kort med tva (eller tre) staltradar en pa ca knahojd och en som ar ca 1 meter hog och sa en markeringstrad hogst upp tex smalt elband som ar till for att gora stangslet synligare for hastarna och kronviltet ( Sa att hjortarna kan hoppa over utan att dra ner tradar da dom ser hur hogt dom ska satsa aven nar det ar morkare ute an pa dagen).

Innan vi satte markeringstrad drog hjortarna ner staketet flera ggr i manaden langs sina viltvaxlar men sedan vi satte upp markering sa slutade detta,

/KT

Vi har två eller tre rader ståltråd över allt här, med knoppisolatorer som är satta med trallskruv.
Det är mkt smidigt att stängsla med skruvdragare:bow: och mkt praktiskt.
Dom gånger hästarna har varit igenom så har trådarna gått av,ofta vid isolatorn, inga skador på hästarna.

Aha, så intressant. Kallas det viltstängsel om man sätter upp 3-4 ståltrådsrader även om den sätts upp för hästar? Vart söker man det bidraget?

Fillifjonkan (som också ska stängsla i sommar)

I diskussionen om vilken sida isolatorerna ska sitta är min erfarenhet att de ska sitta på insidan. Om hästarna spränger staktet är det mindre risk att de får med sig så mycket att de skadar sig.

Sitter tråden fast på utsidan får de i värsta fall med sig en hel sida att trassla in sig i och skära sönder sig på...

Liknande trådar

Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 759
Hästvård Ni som har erfarenhet av stängsel/att stängsla med aluminiumtråd, kan ni inte berätta om era erfarenheter? Jag har bara vana av elrep...
Svar
8
· Visningar
4 826
Senast: mizzmaria
·
Anläggning Vi arrenderar ett bete på 7 hektar som är ett urmärkt hästbete om det inte vore för att staketet de senaste åren blivit vandaliserat och... 2
Svar
37
· Visningar
5 032
Senast: Hyacinth
·
Anläggning Har börjat kolla lite på staket och har noll erfarenhet av detta sen tidigare. Vi behöver ca 700-800 m staktet totalt som "mest" och... 2
Svar
39
· Visningar
4 271
Senast: Garbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31