Stanna med hjälp av sitsen?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare novosibirsk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 4 425
N

novosibirsk

Hur gör ni när ni ska tala om för hästen med sitsen att den ska sakta av eller stanna?

Hittills har jag sett till att bli tung i sätet, spänna magen, bak med axlarna, kanske dra ned hälarna lite.

Men härom dagen var det en ridlärare som menade att man ska krama om hästen med överskänkeln, kanske även dra upp knäna lite.

Det var helt nytt för mig, är det vanligt, har jag missat något?

Försökte söka lite i forumet om detta, men hittade inget.

Sv: Stanna med hjälp av sitsen?

Det var nytt för mig också. Jag stannar på samma sätt som du. Undrar om hon menar att man ska dra upp knäna lite för att öka tyngden i sätet?

Stilla upp rörelserna med sittbenen, "växa uppåt" med överlivet, strama till magmusklerna, använda överskänkeln och lite knä (inte klämma med knät men liksom låta det "bli" en del av överskänkeln och då lägga till hela överskänkeln) och slutligen krama med tygeln om det andra inte gett resultat.

Det är i princip så här jag försöker göra, sen att det inte alltid blir som man vill eller försöker göra är en annan sak. ;)

Så jag är med på vad ridläraren säger om att stanna med överskänkeln men att dra upp knäna lite förstår jag inte vilken positiv effekt det skulle ha? :confused:

Jag tror att hon ville att man skulle "krama" sig fast mer vid hästen, för att gå emot dess rörelser, utan att egentligen ändra på viktfördelningen i sätet.

Jag testade några ggr, det var en ganska "springig" häst jag hade, och det fungerade... men det känns ändå ganska knepigt?

Just det där med knäna är jag ganska osäker på om hon verkligen var "dra upp" hon menade, och fick inte tillfälle att fråga just då, men jag kanske kan fråga henne om det idag. Jag gjorde det i princip inte alls och koncentrerade mig istället på att testa att hålla emot hästens rörelser med låren och sittbenen

Så du lägger alltså till överskänkeln? Jag har som sagt aldrig hört det förut, men som jag skrev ovan så funkade det.
Har bara ridit på ridskola, ca 5 år sammanlagt, men det känns inte som att det är förrän det senaste året jag börjat lära mig "detaljer".

Jag vill ha överbenen intill hela tiden när jag rider och när jag bromsar så är det väl mer knät jag lägger till och "det andra" (växa uppåt + använda magmusklerna lite mer).

Lägger man till knät på rätt sätt, resten av kroppen måste vara rätt placerad, annars blir det bara att man klämmer med knäna och då åker rumpan upp och bak och hästen får inte plats att runda överlinjen så som den behöver vid en avsaktning. Lägger man till knät på rätt sätt så stannar hästen i princip direkt.

Jag stannar upp mina sittben => hästens ryggrörelser => hästens bakben.
Man ska inte behöva spänna sig, knipa med överskänkeln eller dra upp knäna för att åstakomma detta.

Det här var intressant :)

Att ligga stilla och vara följsam med låret tätt intill brukar jag också vara noga med, men jag har aldrig använt låren som en förhållande hjälp. Tyckte dock att det genast blev lättare att även stabilisera överkroppen.

Ska både fråga och kanske testa lite idag.

trani: hur gör du för att stanna upp sittbenen utan att spänna emot med några muskler? Jag tycker det är ganska svårt att inte "ryckas med" av hästens rörelser, om det är en häst som gärna springer på.

Det är väl klart att man måste använda några muskler för att stanna upp, men man ska inte bli spänd i kroppen eller benen. De muskler som man använder blir väl mag/bålmusklerna (svårt att tänka efter när jag sitter på en kontorsstol..). Man ska stanna upp bäckenet, inget annat.

Jag "klämmer/stramar" med hela överskänkeln, jag var skeptisk först men det fungerar förvånansvärt bra, 100 gånger bättre än att ta extra i munnen.

Jag stannar upp sittbenen genom att total slappna av i kroppen, tänker mig att rumpan blr mjuk och sjunker nedåt, men har kvar min hållning. Spänner man sig blir hästen ofta spänd och släpper ryggen i avsaktningen/halten. Jag förhåller inte med tygeln utan har bara kvar stödet. Det funkar mkt bra för mig på min häst, och andras hästar som jag rider, men det kanske beror på vad de är vana vid.

Jag tycker det är svårt att "tänka på allt" i delar. Att istället tänka "stanna" och stanna sig själv så att säga (att sluta vara följsam) brukar ofta räcka.

Hur gör ni när ni ska tala om för hästen med sitsen att den ska sakta av eller stanna?

Hittills har jag sett till att bli tung i sätet, spänna magen, bak med axlarna, kanske dra ned hälarna lite.

Men härom dagen var det en ridlärare som menade att man ska krama om hästen med överskänkeln, kanske även dra upp knäna lite.

Det var helt nytt för mig, är det vanligt, har jag missat något?

Försökte söka lite i forumet om detta, men hittade inget.

Jag tippar mitt bäcken bakåt, alltså välver min rygg och andas ut. Vilket får en del av de effekter du beskriver och ev. även de som din ridlärare sa.

Hälsning Maja

Hm, krama med överskänkeln betyder "mer bakben" för mig så nej, det har jag aldrig hört.

Jag trampar ner hälarna lite och "säckar ihop" i brist på bättre förklaring :D

Min Islänning är tränad att när jag kramar om med låren så är det stanna,

Hej! "stannar" hästen med hjälp av överskänkeln för att stabilisera och det funkar! Kan nämna att både LoNa, LeLi och GuBy (namn) rider med överskänkeln vid samling, halter osv. Och även under själva ridpasset. Tränar för den ena, har sett det på den andra och vet att den tredje också gör det. Så någon effekt måste det ha:)

Mvh Michaela

Till allihopa:

red samma springiga häst idag, försökte först arbeta med sitsen ett tag utan att lägga till överskänkeln, och det är som att hon helt struntar i mig. När jag sedan lade till en lätt kramning med låren fick jag en reaktion med en gång. Den var visserligen ganska långsam, men man kände ganska genast att hon långsamt saktade av.

Angående knäna så var det att man ska vrida dem lite inåt (och överskänkeln också så klart) så man kommer tätt intill hästen med hela benen.

jag ska nog fortsätta testa lite och se om det fungerar bra att krama lite med överskänkeln, utan att ändra placering på den, på hästar som är lite svårare att minska tempot på.

Jag stannar upp mina sittben => hästens ryggrörelser => hästens bakben.
Man ska inte behöva spänna sig, knipa med överskänkeln eller dra upp knäna för att åstakomma detta.

Så gör jag också. Funkar oftast iaf:grin:
Tränaren säger att jag ska "jorda fötterna"...

Om man vridser in knät lite så låser man höftleden mera på sig själv(alt höja hälen något, så låser man fot, knä och höftled). Många hästar svarar på det genom att stanna.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 254
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta... 2
Svar
34
· Visningar
4 604
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Hur engagerade är ni i ett arbete? Hur accepterar ni när förändringar införs väldigt snabbt till ett arbetssätt som ni inte tror gynnar... 2 3
Svar
40
· Visningar
4 161
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 782
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur