Stanna med hjälp av sitsen?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare novosibirsk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 4 425
Sv: Stanna med hjälp av sitsen?

När jag ska göra halt så andas jag bara upp och andas ut medan hon går in i halten.

Att bara slappna av betyder halvhalt.

Som jag har fått lära mei... i rumpan har du två sittben. När du lutar dig bakot, upptäcker du att dem båda åker frammot & det betyder att hästen ska gå frammot. Så man ska då göra tvärt om. Sitta stilla i sittsen, bli tung i rumpan & skjuta bak rumpan lite men det ska inte synas & du ska inte luta dig mkt framot...

Det är då var jag har lärt mei, & det funkar för mig.

"rullar ner på bakfickorna", släpper ut luften, tar stöd i stigbyglarna och lossar benen från sidan helt.

Annars är hon kommandotränad, så ett "whoow" betyder regelrätt tvärnit (slidestop). Lyssnar hon inte på hjälperna är tyglarna sista utväg.

Jag bara kutar lite med ryggen och blir lite längre i benen och det kan gå från ökad galopp till tvärstopp, vilken känsla! Men vi har verkligen tränat.:banana:

Jag har fått lära mig att när man rider så för ju hästen mitt bäcken som om jag skulle cykla baklänges.. Och genom att öka eller minska den rörelsen me bäcknet får jag min häst att stanna..asså om jag vill stanna så försöker jag att sluta min rörelse me bäcknet och sitta helt still me bäcknet,det är skit svårt.. och när jag driver så ökar jag rörelsen me bäcknet och för då hästen me mig ;) Funkar på min häst alle fall ;)

*kl*

Jag vinklar bäcknet lite. Alltså som någon skrev glider ner på bakfickorna lite mer. Samtidigt släpper jag skänkeln. Vanligt vis ligger skänkel med ett lätt tryck men vid halt släpper jag den helt. Lyssnar hon inte på det så höjer jag bara handen lite lite grann och då brukar hon stanna. Håller nu även på att lägga till whooow när hon ska stanna.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 254
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta... 2
Svar
34
· Visningar
4 604
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Hur engagerade är ni i ett arbete? Hur accepterar ni när förändringar införs väldigt snabbt till ett arbetssätt som ni inte tror gynnar... 2 3
Svar
40
· Visningar
4 161
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 782
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur