Bukefalos 28 år!

Stanna/Stopp/Stanna kvar - hur träna?

SaraMara

Trådstartare
Kommandot "stanna" för att stanna kvar i bilen innan hunden hoppar ut, innanför dörren tills det är okej att gå ut genom den, framför matskål o.s.v. innan det är dags för mat - är det "samma kommando" som vad jag tänker mig som "stopp" när hunden är lös och jag vill ha ett kommande som gör att den stannar och inte springer vidare?

Hur gör ni för att träna in detta/dessa kommandon med era valpar? Jag läser och läser (har helt glömt hur vi gjorde med den gamla), men blir mest förvirrad. Att börja från "sitt" känns logiskt i situationerna där valpen inte skall rusa ut genom dörrar, hoppa ut från bilen o.s.v. - men jag blir förvirrad vad gäller kommandot "stanna" som i "stanna så du inte rusar ut på en väg" t.ex.

Är det egentligen två vitt skilda kommandon - och hur tränar man i så fall in den situation som inte är knuten till "sitt"?

Hur gör ni? Vi har en mycket aktiv lite valp där uppfödaren rekommenderar just "stanna" som ett av de första fokusområden vi skall applicera på hennes uppfostran (gordon setter), så nu när jag sitter här hemma i soffan och klurar och läser i alla valpböcker (som givetvis lyckligt nog säger helt olika saker för att totalt öka förvirringen :D ) så blir jag snurrig.

Hur gör ni? Samma kommando - i så fall hur tränar ni?

Skilda kommandon - hur gör ni i så fall för de olika kommandona?

STORT tack på förhand - förvirringen är total. ;)
 
Sv: Stanna/Stopp/Stanna kvar - hur träna?

Stanna för mig betyder "stanna kvar precis där du är nu" oavsett om jag gett ett sitt-kommando innan eller det springs och busas.
 
Sv: Stanna/Stopp/Stanna kvar - hur träna?

Jag har ett "slå dig ner" och ett ovillkorligt "sitt!" som betyder på aschlet plats tills annat kommando gives. Dvs jag använder inget "stanna kvar" känns konstigt att lära hunden ytterligare ett kommando då jag egentligen bara vill att den ska utföra "sittet" fast under en längre tid. Hunden ska ju egentligen inte utföra ytterligare en grej.

Det vanliga "sitt" är inlärt operant, valpen sätter sig, du klickar (eller belönar om du är snabb) När valpen kan sitt börjar jag med kroppsspråket hel handflata mot hunden, ett steg tillbaka, klicka. Ganska snart kan jag lägga in ett "fri". När jag tycker valpen är på spåret, handflata betyder sitt, till fri, så döper jag det beteende hunden gör. "Sitt!" med en bestämd och tydlig röst.

Sen är det bara jobba vidare med sekunderna till hunden får fri.

Det här med att stanna när det är på väg någonstans vet jag väl inte.... jag kallar in. Såvida jag inte ska tävla med ett stå i inkallningen längre fram, men det tar jag senare.
 
Sv: Stanna/Stopp/Stanna kvar - hur träna?

Leta reda på Anders Landina träningstips samt hans böcker och filmer. Matnyttiga böcker för fågelhundsägare. Han går igenom hur man kan tänka runt stanna-träningen.
 
Sv: Stanna/Stopp/Stanna kvar - hur träna?

Jag kör med ett "vänta" i vardagslydnaden. Praktiskt kommando tycker jag. Oavsett vad vi håller på med betyder vänta stanna och avvakta vad jag säger. Kan vara trassla ut lina, ta fram bollen, gå ut från bur/bil, ta på koppel, ta på täcke, öppna grind, torka tassar, hinna flytta mig så hunden som vill upp får plats i soffan (är ofta just det faktiskt :o) eller vad som helst som hunden inte behöver sitta, men ska vänta till det är klartecken att fortsätta.

Sitt och stanna då är det skarpare läge.
 
Sv: Stanna/Stopp/Stanna kvar - hur träna?

Jag tävlar inte så vilket kommando som används är egentligen helt oviktigt - jag använder SITT + handtecken + KVAR, så småningom plockas handtecknet bort. När hunden får hoppa ut ur bilen eller äta sin mat: VARSÅGOD + handtecken, det sistnämnda plockas så småningom bort.

Är hunden på språng framåt använder jag STANNA + HIT om jag förutom att han stannar också ska vända tillbaka och komma till mig.

Just i inlärning så är det inte så märkvärdigt, hoppar hunden ur bilen ändå så bara in igen direkt och förstärk kommandot med att handgripligen "toucha" hunden snabbt på bringan om den försöker hoppa ut igen. Observera att det gäller att inte knuffa hunden eftersom det ofta istället triggar till kamp = hunden puffar tillbaka och hoppar ut. Man måste vara kvick o lätt i rörelsen.

Och glöm inte att använda röstlägen, rösten är ett effektivt instrument och då menar jag inte vilka ord du använder utan tonläget.
 
Sv: Stanna/Stopp/Stanna kvar - hur träna?

För mig så är det ett förbud att hopp ur bilen innan jag ger ett varsågod.
DVS tillämpar jag förbudsordet nej om hunden är på väg att göra det.
Jag har lärt mina ett tydligt nej och ett tydligt varsågod.
Är mina påväg ut ur bilen utan mitt varsågod säger jag helt enkelt nej.
Stanna använder jag endast då hunden ska stanna på fläcken i rörelse.
Om jag vill att hunden ska sitta kvar där den sitter tex används ordet kvar.
Det kommandot tränar man långsamt in genom att först sätta/lägga hunden, visa med handtecken och ord, backa ett steg och gå tillbaka och belöna. Detta får man sedan utöka efter hand men försök att aldrig utmana mer än att hunden lyckas. Var även noga att belöna i den position du bett den vara kvar. Dvs belöna aldrig en hund du bett ligga kvar på ett ställe om den reser sig. Lägg då om hunden och gör det enklare än vad du nyss gjort. Va även noga med att inte belöna och sedan gå iväg eller låta hunden röra sig varje gång utan belöna liggande, be den vara kvar och gå igen. Annars lär sig hunden fort att så fort matte kommer så kommer jag inte behöva vara kvar längre och man får lätt en hund som reser sig.
 
Sv: Stanna/Stopp/Stanna kvar - hur träna?

Kommando sitt. Kommando stanna. Ställer ner skålen men lyfter upp den så fort vovve reser sig. Upprepar tills vovve sitter kvar :D

Stopp trillade in i vovves huvud automatiskt på något sätt, hon förstod nog av bara mitt tonfall :D Såvida det inte råkar vara en hare framför... :grin:
 
Sv: Stanna/Stopp/Stanna kvar - hur träna?

Jag har samma kommando stanna som betyder just det, stanna innan vi går ut, stanna i bilen, stanna ute i skogen, tomten etc för vår schäfer som är 5 år. Tränade in det när hon var valp först genom handtecken sen la jag till ordet stanna, hon lyder med båda varianterna. Vad jag kommer ihåg så fattade hon galoppen rätt fort. Började med att få henne att sitta sen gå några steg, visade med handen. Se till att ha ögonkontakt. Det är en bra övning, att hunden kan ha ögonkontakt.
Lycka till!
 
Sv: Stanna/Stopp/Stanna kvar - hur träna?

Jag tycker att stoppkommando är det absolut viktigaste en hund behöver kunna, t o m viktigare än inkallning och förbudsord. Så jag lärde min valp att "ligg" är det roligaste som finns. Jag vill ha riktigt hög intensitet och förväntan, så det var jaktkamplekar som gällde som belöning. I början behövde han bara ligga en hundradels sekund, sedan varierade jag. Vi har tränat detta på varenda promenad i ett år och nu har jag en hund som kan gå lös överallt för jag vet att jag kan alltid stanna honom. Dock är den här höga förväntan en färskvara och jag använder sällan kommandot när jag inte kan ge honom en riktigt häftig belöning. Så till vardags är "stanna där" ett kommando som betyder "stå någotsånär stilla".
 
Sv: Stanna/Stopp/Stanna kvar - hur träna?

*delvis kl*

STORT tack för alla tips och råd! :bow: Har beställt A Landins-bok och filmer, hoppas på massor av handfasta tips där för oss totala noobs. Jag måste medge att jag är mer än lovligt förvirrad, men tror att det kommer klarna ju mer vi lär känna varandra, valpan och vi. Ni är guld värda - och jag lär återkomma i frågan (eller någon annan). ;)
 
Sv: Stanna/Stopp/Stanna kvar - hur träna?

Jag har ett stanna-kommando, men det använder jag när han är lös och jag vill att han ska stanna där han befinner sig.

Jag har inget kommando för att han INTE ska göra något, utan ett varsågod när han FÅR göra något.
Alltså hunden är kvar i bilen tills jag ger "varsågod".
Hunden sitter och väntar på maten, eller går inte utanför dörren tills jag säger varsågod.
Tycker att ett kommando till blir överflödigt.
 
Sv: Stanna/Stopp/Stanna kvar - hur träna?

Jag har ett stanna-kommando, men det använder jag när han är lös och jag vill att han ska stanna där han befinner sig.

Jag har inget kommando för att han INTE ska göra något, utan ett varsågod när han FÅR göra något.
Alltså hunden är kvar i bilen tills jag ger "varsågod".
Hunden sitter och väntar på maten, eller går inte utanför dörren tills jag säger varsågod.
Tycker att ett kommando till blir överflödigt.
Såhär har vi också gjort
 
Sv: Stanna/Stopp/Stanna kvar - hur träna?

Jag har inget kommando för att han INTE ska göra något, utan ett varsågod när han FÅR göra något.
Alltså hunden är kvar i bilen tills jag ger "varsågod".
Hunden sitter och väntar på maten, eller går inte utanför dörren tills jag säger varsågod.
Tycker att ett kommando till blir överflödigt.

+1 på den. Såhär har jag lärt in det:
vid maten: jag står med skålen och väntar till hunden sätter sig av sig själv. Då är jag snabb, ställer ned skålen och säger varsågod. Om hunden reser sig medan jag är på väg att ställa ned skålen lyfter jag upp skålen igen och börjar om. Enda sättet att få maten är att sätta sig ned och vänta på varsågod. Jag börjar med äldsta, han sätter sig, får sin skål, sen får sommarbarnet, han är lite trög så när han fått sin skål sitter unghunden redan sedan länge och väntar vid sin matplats. Först när alla har fått säger jag varsågod och de får börja äta. Jag håller aldrig på och tar bort skålarna och testar att de inte försvarar maten. Däremot kan jag ibland medan de äter gå fram och lägga ned något extra gott i skålen.

I bilen: jag öppnar luckan och "äger" öppningen med mitt kroppsspråk. Enda sättet att komma ut är då att tränga undan mig och sånt gör man inte :devil: det har jag sett till i varje sammanhang när jag är med min hund. Jag står still, kopplar, smeker och småpratar lite. Flyttar mig åt sidan, säger varsågod. Skulle någon av dem hoppa ut för tidigt tar jag i nackskinn och svans eller vad jag får tag i och så åker den med buller och bång tillbaka in i skuffen igen innan den ens landat på marken. Tror det har hänt typ en gång.

Ute använder jag "vänta", det betyder att inte springa så långt i förväg. Används bara med gamlingen, unghunden tränar jag istället mycket kontaktövningar med för att problemet aldrig ska uppstå. Springer han långt i förväg går jag oftast och gömmer mig eller går åt något annat håll eller ger godis till de andra hundarna så kommer han själv.

Stanna kvar från sitt/ligg har jag en handrörelse för och det har jag lärt in genom att låta hunden lyckas genom att öka svårigheten långsamt - från ett enda steg till att kunna sitta kvar i olika miljöer med andra hundar runt omkring. Också att inte träna inkallning från sittande så ofta, eftersom det "förstör" stanna-kvar-kommandot. Så mina hundar vet att det normala är att stanna kvar tills jag kommer tillbaka och belönar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 642
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 902
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Med en ny valp i en större stad blir trafikvett en av de viktigaste grejerna att få ordning på. Varje gång vi ska gå över en gata...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Kimmya
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp