Bukefalos 28 år!

Hur gör ni i trafiken?

Kimmya

Trådstartare
Med en ny valp i en större stad blir trafikvett en av de viktigaste grejerna att få ordning på.

Varje gång vi ska gå över en gata stannar jag, vänd mot gatan, vid trottoarkanten. Först kallar jag in gammelhunden så hon står brevid mig (och undrar varför allt är så jävla noga plötsligt). Sen väntar vi tills valpen ansluter sig. När hon tittat mig i ögonen lagom länge säger jag "Gå över!" Och så går vi alla rakt över vägen. Om det kommer en bil precis när valpen kollar på mig får hon godis istället.
På andra sidan vägen blir det ofta att vi alla tre samlas och hundarna får beröm/godis för att de gick rakt över vägen.

Kelpievalpen älskar att gå över gatan på detta sätt. Hon blir så himla glad och rusar över fort som attan, men det känns okej för hon verkar tycka att det är kul just för att vi gör något tillsammans allihop (som inkluderar att springa lite).

Om jag inte orkar med hela ritualen ser jag iaf till att ta ett tydligt steg ut i gatan samtidigt som jag säger "gå över". Det är alltid fel att gå ut i gatan utan detta kommando.

Nästa steg är att öva på att jag trampar runt och ångrar mig osv osv utan att säga "gå över", då ska hundarna stanna på trottoaren.

Därefter ger vi oss på att gå över gatan bort från nått hon vill till. "Gå över" är ett av de ovillkorliga kommandona. (Jag har inte så många för jag orkar inte. Med min gamla hund är det mesta förslag, bara hiiiiit, gå över, gå bort och stanna som verkligen gills nu för tiden, funkar bra ändå trots att hon går lös jämnt!)

Min gamla hund är tränad på samma sätt och även om hon tar sig friheten att tänka själv ofta så väntar hon alltid in mig innan hon korsar en gata och korsar alltid gatan direkt på "gå över" samt korsar inte gatan om jag bara klampar ut utan att säga nått.

Vet inte riktigt vad som är poängen med detta långa inlägg, men det är en viktig lydnadsfråga som jag inte brukar läsa så mkt om.

Hur gör ni med era hundar i trafiken?
 
Tar heller valp själv på promenad i trafik och passar samtidigt på att träna kontaktövningar. Nu bor vi totalt på vischan så samhälle och trafik blir ofta ett fritt val, dvs jag åker till stan för just detta.
När Dvärgschnauzern var valp mest promenerade vi på. Han har aldrig brytt sig om nått. Han mest går på vid min sida ändå.
 
Vi gör lite som du gör. Har varit väldigt noga med att hon ska vänta och ta kontakt innan vi går över gatan och sagt "gå över". Numer stannar hon alltid vid trottoarkanten och väntar in och tar kontakt. Svårare där det inte är någon tydlig trottoarkant, då fortsätter hon om vi inte säger stopp eller stannar själva.
 
Jag håller mina hundar kopplade och på trottoar/gångväg/rätt sida om bilvägen.

Ska vi korsa en väg så stannar de för att jag ger stoppkommando, sedan går vi tillsammans (i kortare koppel) över vägen innan de får gå något mer fritt igen. Själva stoppkommandot är detsamma oavsett situation, alltså inget jag på något sätt jag tränat in för att gå i trafiken.

Kanske borde jag träna lite på att unga dåren skulle ta kontakt med mig innan vi fortsätter gå efter att hon fått stoppkommando. Hon flyger gärna iväg lite hejvilt om jag inte håller koll på henne.
 
Egentligen så handlar lydnad i trafik det samma som lydnad i alla andra tänkbara situationer, iaf för mig.
Jag skulle tex inte lägga energi på att lära in att det ska stannas vid trottoarer, övergångställen och vägar. Hunden ska följa mig. Gå när jag går, stanna när jag stannar. Sitta när jag ber den. Sen om vi är i trafik, i ett välbesökt motionsspår, på en lantgård eller what ever spelar ingen roll.
Med valpar traggar jag ingen lydnad med alls. Vi pysslar bara med kontaktövningar, börjar introducera ett brytord och leker lite med sitt och ligg. Det är först när den börjar bli unghund, runt 6 månader som vi börjar med att ställa lite krav och träna med mer inriktade mål, tex sitta och vänta vid dörr, matskål, i div sociala samanhang.
 
Jag håller med @Voff . Trafik skiljer sig egentligen inte från andra situationer - är jag stilla är hunden stilla, går jag så går hunden.

Vi tränar inte något särskilt för just trafik och det har nog aldrig slagit mig att det skulle behövas.
 
Har ju samojedvalpen hemma på dagarna nu och följer väl ungefär vad @Voff skrev. Valpen är inte redo för de lydnandskrav jag kanske ställde på min Eurasier (som för övrigt var för lydig i vissa situationer). Nej, kontaktövningar och de första simpla kommandona använder vi.
 
Är jag i stan är ju Tinja kopplad och går bredvid mig. Stannar jag stannar hon, går jag så går hon. Tycker jag det är trångt sätter jag henne mellan mina ben så ingen trampar på henne.
 
Tack för era svar.
Tycker inte att det känns som allvarlig träning. Skriver om krav men för valpen innebär kravet bara att jag ser till att hon stannar, samt går över, det hade man väl gjort oavsett.
Vi har 2 gator att gå över för den vanliga feminuters kissrundan på jobbet, och så tillbaka så det blir fyra övergångar. Hur jag än väljer att hantera det kommer hon ju hinna lära sig en del med alla upprepningar.

Låter som att många av er tycker det är skadligt att träna valpen på ögonkontakt o varsegod i vardagen??
Det är det enda vi tränar förutom inkallning.

Om man kör valpträningen utan bestraffningar och krav som valpen uppfattar som krav? Är det för risken att det blir fel eller är det själva träningen i sig ni vill undvika? Vad har man att förlora?
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 379
Senast: Migo
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 413
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 569
Senast: Jadzia
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp