Star-Trekk Espanola, Bomlös

Sv: Star-Trekk Espanola, Bomlös

Idag fick jag ännu ett svar av cavaletti-horse. När de mätt sadeln PÅ hästen är den 53 cm (kollade en extra gång). De kommer korta ner den så att den blir 50 cm i standardutförandet. På deras hemsida (de har fått upp den där nu) står det att man kan få den 7 cm kortare. I annonsen i Cavallo stod det att den fanns i svart, brun och havanna, men på hemsidan finns bara svart och brun. Jag har frågat om dessa saker i mail till dom nu och vi får se vad svaret blir.

Det var roligt att höra!

Mätte min passier och den är 48 cm lång så det är ju som en vanlig dressyrsadel i så fall.

Bara en undran, för jag förstår inte. Hur kan sadeln vara 53 cm på hästen och 58 cm när den inte ligger på hästen?

Jadu, olika mätsätt?

Kan du tyska?
delar av svaret från cavaletti (generalagent antar jag de är?):
Hallo Frau Stillberg, dies ist eine Diskussion die aus Schweden kam. Wir haben das Kontrolliert. Der Sattel hat eine Länge von 53 cm.
Wir werden den Sattel ändern und dieser wird künftig genau 50 cm lang sein. Ich weiß nicht wie manche messen, aber wenn der Sattel auf das Pferd gelegt wird und man vom Anfang bis zum Ende mißt, dann ist der Sattel jetzt 53 cm lang und nicht 58 !!!

Hej!
Nej, jag kan tyvärr inte tyska och förstår inte texten helt. Jag förstår att dom säger att den är 53 cm men det är så konstigt när svenska återförsäljaren mätt den till 58 cm. Borde inte spela någon roll om den ligger på hästen eller inte. Jag hörde också att nuvarande modell inte går att korta ner så man får hoppas att dom tillverkar en kortare modell snart. Jag hade gärna köpt en men vågar inte nu utan jag har beställt en annan, kortare sadel. Är rädd att eftersom espanolasadeln är i läder, lite hårdare än en padd, så kommer den stöta i ländryggen vilket borde vara obehagligt för hästen och påverka rörelsen (?). Min häst är 160 cm och 58 cm sadel går def i länden. Ska du beställa en? Skulle vara jättespännande höra vad du tycker när du får den i så fall!

De skriver att de ska korta ner den så den blir 50 cm. Sen står det på deras hemsida att man kan beställa en 7 cm kortare modell. Jag har mailat och frågat om det och får nog svar ganska snart.

Jag kommer troligtvis köpa en ja.

*gapar av förvåning* konstigt att de inte meddelar mig att den går att korta då, när jag har mailat i veckor och tjatat om detta???? *helt chockad*
Lycka till, ni som tänker beställa därifrån, hoppas det går bättre för er än det gått för mig...

Nej, tydligen går det inte (få den kortare). Inte enligt svaret jag fått, men på hemsidan står det det... Jaja, den är 50 cm iaf enligt dom (kortat ner den lite alltså). Den fanns i färgen Havanna också, så hemsidan stämmer nog inte helt :smirk:

Jaja, jag tror jag ska beställa och om det skulle bli helt fel så skickar jag tillbaka, för det får man, bara den inte är använd mycket (lägga på hästen och sitta i den var inga problem tydligen).

Det är ju den enda *snygga* bomlösa enligt mig. Om det skulle vara så att den inte passar får jag ge mig på någon av de fula ;)

De som du pratar med på cavaletti, är de tillverkare eller återförsäljare?
Man tycker ju att om så många (som det verkar, känner flera, bara jag) vill ha den här modellen kortare, varför kan de inte tillverka den kortare???
Har de några argument, eller går det bara inte?
Säger de nåt om att sadeln ändå inte gör någon skada, om den går upp på länden?
Hur är det för er?
Är ni oroliga för att sadeln kommer ligga illa, eller är det bara estetiskt?
Jag vill jättegärna ha den här sadeln, men det verkar SÅ struligt att få hem en....
Annars skulle de ju fortfarande säljas i Sverige.

MVH/

Josefine

Vad jag vet är de generalagenter (alltså närmast tillverkarna, tillverkare är Deuber&partner), de är även generalagenter åt Torsion i Tyskland. De har nog ganska stort inflytande eftersom de skrev att de ska korta ner sadeln till 50 cm.
Kanske det inte är tillräckligt många som frågat dom direkt om en kortare modell och de därför inte märkt av efterfrågan? De har ju dock skrivit på hemsidan att den finns i kortare modell, så jag antar att de kommer få en del frågor om det.

De har inte skrivit några argument om varför den inte går att korta mer, men jag har heller inte frågat om några sådana (frågade bara om den fanns i kortare och hur kort den isåfall skulle bli, då svarade de att den alltid var 50 cm, det är bara comfort och western som går att korta eftersom de är längre i standardutförande).

Min hästs rygg ser ut så här (i februari i år, han är född 2000):
http://w1.858.telia.com/~u85811931/Bilder/PICT0073.JPG
http://w1.858.telia.com/~u85811931/Bilder/PICT0076.JPG

Alltså är det på gränsen att en 50 cm-sadel skulle passa, men jag förlorar inte jättemycket (porto, 40 euro vardera hållet tror jag) på att lämna tillbaka den om det skulle bli helfel. Om det är så att jag upptäcker om 6 månader att den ändå är för lång så har jag nog ett par jag kan sälja till.

Vad spännade att du ska prova!

Jag väljer Torsion eftersom jag fått prova en och hästen var supernöjd så det känns som ett säkert kort, men Espaniolan är klart snyggare!

Jag kommer och våldgästar dig och tittar på sadel, hovar och lilla vita hästen :D

Skämt å sido... Jätteroligt att du ska köpa en Espaniola. Hoppas den kommer att passa bra. Ser fram emot att höra vad du tycker om den!

Hälsningar Hanna

Intet nytt på espanola-fronten?

Jag vill ha en sadel NU...

/längtande Josefine

Vet du vad du beställer? Har du fått det helt bekräftat?
Cavaletti ändrar ju sin hemsida varje dag nu verkar det som. Nu senast står det inget om en kortare variant samt att den är levererbar from 1/1 2005. Helmysko verkar dom. Hoppas verkligen du får vad du tänkt dig.
/en som är mkt sugen på en Espanola med inte riktigt vågar beställa :confused:

Något om att det först är i januari har de inte skrivit om (fick mail senast i tisdags, inte fått "ordentlig" bekräftelse på beställningen än). Däremot att den inte finns i kortare variant har de alltid skrivit i mail, fast det på hemsidan stått att det skulle finnas. Jag gissar på att det är kommunikationen mellan företaget och de som fixar hemsidan som inte riktigt stämmer. Om de nu skulle komma och säga att jag inte kan få den förrän i januari betalar jag självklart inte in några pengar.

Jag har väntat 12 veckor på min nu... Fabriken klarar inte att kontrollmäta vinkeln på "pommeln", de verkar enl åf bara gå att få normala.

Min ska enligt räkningen komma runt den 15e december (4 veckor efter beställning). Jag får pommel i både storlek 2 och 3 kostnadsfritt... Tänker inte betala förrän jag fått bekräftat att den är färdig att skickas, och det är ok med försäljaren.

Liknande trådar

Western Hej! Jag kollar efter en bomlös sadel åt min arab. Är det NÅGON som kan hjälpa mig:) Vore så oerhört tacksam. Vill ha en bomlös...
Svar
9
· Visningar
2 428
Senast: Terese
·
Distans Tänkte bara höra med er, behöver lite tips om sadlar, har en "svår rygg" på min lilla donna och har provat många olika sadlar. Just nu...
Svar
14
· Visningar
6 149
Senast: lulski
·
Utrustning Hej alla! Det är ett evigt problem med dessa sadlar! Jag har en bred PRE som redan växt ur sin sadel och jag pallar inte (läs:har...
Svar
18
· Visningar
2 858
Utrustning Skulle behöva lite hjälp av er sadelkunniga här på buke! har som många andra funderingar över sadlar Jag rider ett varmblod/har på...
Svar
7
· Visningar
1 520
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin till tjock päls
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna