Star-trekk espanola?

Sv: Star-trekk espanola?

Menar du mellan Epona och Espanolan? Uj ja. pengarna som blir "över" om man köper en Espanola kan man ju lägga på tränare och kurser då.
/T

Så jag menade.... Har ridit i eponan och pålle och jag AVGUDADE den :love: *vill ha* :d Men funderat på espanolan av anledningen att den inte ens kostar hälften. Tyckte om just de har att sitta så "nära", hur blir de i espanolan med kardborret, blir de "stumt" liksom?

Är det bara jag som faktiskt inte gillade star-trekk sadlarna?
Framvalvet som är fäst i sadeln med två enstaka skruvar känns väldigt skört, vingligt och aningens plastigt (efter att vara van vid westernsadlar med bom eller torsionkopiornas framvalv; båda är rejält stadiga). Och sitsen var både hal och inte vidare uppbyggd (kändes för min del VÄRRE än att rida barbacka; men då var det inte en "espanola" utan en "comfort" jag prövade).

Vad roligt att nån kommer med andra åsikter. Där ser man vad olika man kan tycka:-)
Framvalvet är fö fäst med fyra skruvar.
Upplevde du den som hal pga att du då är van med westernsadlar med mocka sits?
Jag tycker comforten är mindre hal än en vanlig sadel av engelsk typ.
/T

Nopes, jag uppplevde den som hal för att den var platt och väldigt glatt i lädret, plus inte vidare uppbyggd alls. Och då red jag i en nött torsionkopia innan (som i och för sig hade haft nubuckläder i sitsen; men den modellen är också platt men uplevdes ändå långt ifrån lika hal som just star-trekk), och själv har jag en Flexion SBS som inte heller har mocka i sitsen och som jag har betydligt mera hjälp av.
Beror kanske påvad man gör i sadeln, men då jag red i den utan stigläder så kändes det i alla fall tjugo resor värre än att rida barbacka. Det enda som skulle vara "bra" gentemot barbackaridning är väl i sådana fall kanalen för ryggraden som sadeln skapar, plus att den har fram och bakvalv för den riktigt rejäla klättringen (men vad hjälper det när man känner att framvalvet är billigt och plastigt; spänner sig ändå i rädsla av framvalvet ska bli konstigt om man råkar luta sig lite mot det av någon anledning). Ett framvalv ska enligt mig fylla en funktion, och det kände inte jag att detta framvalv gjorde eftersom det var just så som det var. Kanske är en vanesak att våga lita på framvalvet även om det rör sig betydligt mera när man kommer åt det än vad det gör i en torsionkopia eller sports-saddle.

Jag har aldrig ridit i en Star Trekk sadel, jag utgår från det man kan lista ut genom att se på bilderna. Den ser absolut inte tillräckligt smal ut upptil för att ha på en rund häst, då finns det klart bättre, ex. Flexion. Det är mycket svårare att få en bra sits på en rund häst om sadeln inte har någon "midja". Jag vet inte om Españolan påstås ha det eller inte, men som sagt det man kan avgöra från bilderna säger att det inte är värst mycket. Skulle vara intressant att prova rida i en dock.

Nu är min här!!! Fick tyvärr bara framvalv i storlek 3 eftersom min betalning kom in lite sent (skulle fått storlek 2 kostnadsfritt). Om jag behåller sadeln får jag det andra framvalvet nån gång nu i januari.

Bilder:
http://web.telia.com/~u85811929/sadeln/sadeln1.html

Framvalvet mätte ca 90 grader (vet inte om jag mätte rätt?), men vi får se hur den ligger på pålle.

Vilken FIN färg :love: Den såg himla fin ut! Du måste bara raportera sen när du provat på din pålle och ridit i den!!! Är de det vidaste järnet du har eller? Är 90 grader verkligen mycket isåfall? Min pålle är ju ganska bred.... =P

Tusen tack för bilderna!!!!
Valde du tunna bossor?
Hur lång är den totalt?
Berätta vad du tycker när du hunnit prova/rida i den!!!!!!
Mvh T
Glömde ffa hur är sitsen? Bra uppbyggd? Typ vilken rumstorlek passar den (tex byx-storlek)?

Senast ändrad:

Ja, jättefin. Tog med kortet utan blixt eftersom man där ser färgen bättre. Ska troligtvis testa på torsdag (när det är röd dag så man kan åka ut på dagen). Första gången blir det utan gjord och stigbyglar (men sitter nog upp ändå), men om den då känns bra blir det att prova med i helgen (efter att ha inhandlat rätt storlek osv).

Tror det är medel-bossorna. Angav vikten 60-70 kg iaf.
Från framkant till bakkant (om man drar streck rakt upp och mäter sträckan, utan att följa konturerna eller vad man ska säga) är den 52 cm, bossorna är 49 cm. Om man tar bort bossorna är den 54 cm (i överkant av kardborren).

Sitsen är ganska uppbyggd, halvmjuk så den anpassar sig nog efter ett tag att passa ryttaren (alltså att den sjunker ihop lite i sitsen kanske? vet inte exakt vad det är för material). Får se hur man känner hästen.

Innermått från framvalv till bakvalv är 33 cm. Jag har storlek 38/40 och det finns plats över (när jag provat den här hemma utan häst då).

Nu har jag tagit lite bilder på pållen. Tyvärr var jag dum nog och inte laddade batteriet innan så det dog ju ganska snart, alltså inga uppsuttna kort tyvärr.

http://web.telia.com/~u85811929/sadeln/sadeln1.html

Vad tror ni? Kom gärna med reflektioner om vad ni kan se!

Jag tyckte framvalvet var något i smalaste laget, men trycket efter sidorna kändes ändå jämnt? Blev lite bättre när jag flyttat lite på bossorna och under tyngd var det 3-4 "pappa-fingar" (grova sådana alltså). Vad tror ni om längden? Känns nästan i längsta laget, men anläggningsytan (bossorna) var ju tillräckligt korta. Pålle protesterade inte något (inga små minibocksprång eller börja trava eller så) utan gick lugnt med öronen framåt (utan sadelgjord). Efteråt (skrittade inte jättemycket, men var ju ändå mycket nytt, inte haft mycket annat än mig på ryggen tidigare) var han ganska trött (i ryggen?). När jag släppte in honom i hagen gick han direkt in i ligghallen och kissade (men det kom inte mycket). Tryckt på något konstigt ställe eller bara varit nervös (brukar inte reagera så när han är nervös)?

Känslan jag fick uppe på ryggen var bra, fick en naturligt bra lodrät sits (som när jag rider barbacka på honom ungefär). Första gången jag satt upp låste sig höfterna, men satt av och ändrade lite på bossorna och då var det genast bättre.

Schabraket är ju inte särskilt snyggt till ser jag ju dock nu ;) Får bli ett vardags-schabrak :D .

Den ser lite plastig ut ;) Kan tänka mej att det blir bättre när den är insutten. Är den tunn eller tjock? är det som att rida barback menar jag eller snarare som att ha något emellan som dämpar hjälperna?

Det är bra läder, så plastig är den inte ;) Men tror också den blir betydligt bättre när man ridit i den ett tag. Den förstärker nästan hjälperna :crazy: ;) Eller så var det bara att min häst var en sådan ängel igår att han lyssnade extra noga :p Självklart känner man inte lika mycket som när man sitter barbacka, men tycker ändå att det kändes bra. Nu har inte jag ridit i sadel (och inte ridit överdrivet mycket barbacka heller) på drygt 1½ år och den sadeln jag red i då var kass för mig rent ut sagt, så jämförelse med någon bomsadel kan jag inte göra.

Jag menade inte jämfört med bomsadel heller, då jag nästan uteslutande ridit i bomlösa i 2 år nu. Men jag har provat en del som ger jättebra kontakt med hästryggen (fitform, Diddidynan) och vissa som är mer fasta och där man får ge starkare sitshjälper om hästen ska känna (Flexion Sbs och Supreme). Det har ju sina för- och nackdelar men det är intressant att veta..

Hihi, med "plastig" menar jag att den såg ny och oinsutten ut, inte att den såg ut att vara i plast :D

Ja, ska prova idag igen. Red ju utan sadelgjord och den satt jättebra ändå. Nån gång den åkte lite i sidled och jag trodde jag skulle åka av (men det var det ju långt ifrån, bara van vid att sitta i bra balans). Han lyssnade bra på vändande hjälper, men red ju inte "ordentligt". Han var dock väldigt lyssnande överlag igår och hittade inte på egna saker att göra, som han brukar (vilket jag också uppmuntrar i viss grad, eget tänkande är guld värt).

Nej, lädergrejer blir ju ofta snyggare ju längre de används (upp till en viss ålder då..).

Ska som sagt prova idag igen och ta lite fler bilder (laddat batteriet), några uppsuttna också.

Ska bli spännande :)
Ska du köpa någon särkild vojlock sen som passar till sadeln? Typ en Grandeur i barockstil?

Jag kan säga på en gång att min häst inte skulle gilla sadeln. Det är för (hör och häpna) bred kanal för ryggraden!
Svårt att förklara, men han är rädd om sin rygg så vissa sadlar fungerar inte :crazy: Den ser fin ut iallafall, hoppas du är nöjd!
Har du förrestentestat trava iden så du vet om man får bra stöd eller om man lätt tappar balansen?

Men bossorna sitter ju fast med kardborre så det är väl bara att smalna av kanalen lite så din häst blir glad?
/T

Liknande trådar

Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 139
Senast: ufot
·
Utrustning Hej! Jag är ute efter en bomlös spansk variant av sadel. Har kollat på lite olika varianter, men fastnat för Masterback espana och Star...
Svar
5
· Visningar
2 036
Senast: escamillo
·
H
Utrustning Hej! jag har läst och letat efter information på nätet och frågat i diverse hästaffärer, men ingen kan ge mig ett vettigt svar... 2
Svar
39
· Visningar
4 433
Senast: Mursten
·
Z
Hästmänniskan En hel del hästar har ju fodervärd under olika lång tid. Min egen D-ponny var ute på foder under ett år för att han skulle få komma ut...
Svar
16
· Visningar
1 325
Senast: Zanta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II