Star-trekk espanola?

Sv: Star-trekk espanola?

Red ju utan sadelgjord och aldrig travat uppsuttet förut (mer än de bock-trav han gjort ibland) så tänkte inte göra det. Men han bjöd in i en så satt där och njöt ett par steg (7 kanske).

Tror inte man kan smala av den tillräckligt mycket, och så skulle jag nästan behöva leja någon att "rida in" den så den blir hästformad på undersidan.
A-ja, jag är SUPERGLAD att ha hittat både en sadel och en gjord som hästen inte surar på vid sadling! Helt otroligt! :banana:
Det är nästan pinsamt när hästen ena dagen viftar och sparkar med bakbenen, hugger efter mej och är allmänt missnöjd, och bara för att jag byter sadel+ skaffar en reårgjord står han som en ängel och bara biter ihop när man ska dra sista hålet! Su nu vågar jag absolut inte mixtra med sadlar på ett tag :crazy:

Ville bara säga supertack för de fina bilderna!!!
Kanonbra att du håller oss uppdaterade!
Vi är väl rätt många som nyfiket väntar på hur det går, för du är väl den första eller en av de första som skaffat sadeln här i Sverige?

Jag blev rekommenderad att köpa padd, trits att min häst ser skaplig ut i ryggen. Inga dundermuskler, men definitivt inte nedsjunket eller nån bergskedja. Det är bulliga muskler som står upp ovanför ryggraden.
vad sa de till dig? Är det bara ett försäljningsknep eller måste man ha padd oavsett rygg?
Jag väger ca 55 kg.

MVH/

Josefine

De har inte sagt något om pad. Jag har ju köpt från cavaletti horse i tyskland (de som också har torsion där).

Om espanolan ligger så att ryggraden går fri när du sitter i sadeln så behövs inga uppbyggande paddar, och om du mot förmodan skulle behöva köpa en.. köp den inte från dem.. de säljer en modell som inte är något vidare eftersom kardborreknäppningen sitter på undersidan mot ryggraden = hård och risk för skav... Ta den riktiga paden från grandeur istället! :bump:

Nu får du ursäkta mig Skuggi eftersom jag har lite andra erfarenheter:
Själv så gillade jag INTE grandeur-padden av den simpla anledningen att det både är sömmar och en stel del i mocka längst med "ryggen" som kan ligga och skava. Beror kanske på sadel och häst om detta utgör ett problem, men min häst fick mera ruggad päls av grandeur-padden (då har jag en flexion, inte en espanola; men båda har kanal för ryggraden och är bomlösa). Jag är väl kanske lite väl kinkig, men ska det va så ska det vara ordentligt bra enligt mig! Inget mellanting. Skulle jag välja skulle jag köpa en med fårskinn undertill och möjlighet att stoppa in ilägg; hård mocka mot ryggraden vill vi inte ha. (och då är jag ändå typen som drar upp vojlocken i kanalen för att få bort eventuella mittsömmar och tryck från hästens ryggrad).

Men fårskinn ska ju inte ligga direkt mot hästryggen ;) Har du inte lärt dej det av "experterna"?

Vad har du fått det ifrån? :P
Bara för att vissa andra är för lata för att hålla sina fårskinn i topptrim? ;)
Med regelbunden tvättning och kamning av ullen så håller det sig säkerligen i superfint skick.

jeg har set og prøvet en startrekk espanola på min lille (140 cm) og MEGET korte connemara (han er også rund i ryggen). selvom den er 50 cm lang så lå den meget fint på ham. den bedste sadel hidtil. det er mærkeligt for jeg prøvede også en barok sadel med bom der er 52 cm lang - og den var meget for stor for ham.
det må være noget med den måde den er på.
den var god at sidde i , men giver ikke så meget støtte som sadel med bom.
den sadel jeg prøvede (min veninde havde købt en for at sælge den i sin butik - den er solgt nu) var alt for banan formet så den lå og vippede på ham. han har en meget lige ryg uden lansemærke/manke. men jeg tror man måske kan få dette tilpasset hvis man bestiller til en bestemt hest/pony.
det var lækkert at have god kontakt til hesten - og rygsøjlen var helt fri.
det jeg synes var dårligt ved den var, at gjordstropperne var syet så dårligt fast. de så ikke ud til at kunne holde 10 år eller mere som de jo skal på så dyr en sadel. jeg synes også at de burde tilbyde en model med fastsyede puder. det virker så useriøst med velcro puder. man skal have et godt øjemål for at de sidder helt helt lige.
jeg overvejer stadigt om jeg skal have en eller ej.

Liknande trådar

Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 140
Senast: ufot
·
Utrustning Hej! Jag är ute efter en bomlös spansk variant av sadel. Har kollat på lite olika varianter, men fastnat för Masterback espana och Star...
Svar
5
· Visningar
2 036
Senast: escamillo
·
H
Utrustning Hej! jag har läst och letat efter information på nätet och frågat i diverse hästaffärer, men ingen kan ge mig ett vettigt svar... 2
Svar
39
· Visningar
4 433
Senast: Mursten
·
Z
Hästmänniskan En hel del hästar har ju fodervärd under olika lång tid. Min egen D-ponny var ute på foder under ett år för att han skulle få komma ut...
Svar
16
· Visningar
1 325
Senast: Zanta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka