Stark häst, vilket bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ZätaHå
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 495
Z

ZätaHå

Har en häst som väldigt lätt blir stark (särskilt i paddock) och det känns tråkigt att behöva slita och dra i henne, dessutom så tappar hon sin fina form hon förhoppningsvis går i. Hon går nu på ett vanligt tvådelat, vad är snäppet skarpare än tvådelat tränsbett? :confused:

Sv: Stark häst, vilket bett?

Tvådelat kan vissa hästar tycka vara obehagligt att ha i munnen vilket gör att de "flyr" undan genom att bli starka.

Tycker att du ska pröva ett odelat eller tredelat bett och se om det blir bättre.

:bow: Tack till båda! Ska testa! :). Är rakt något starkare?

Med ett rakt bett blir det lite mer "cykelstyre-känsla" än med ett ledat. Det tredelade anses lite skarpare än ett vanligt tränsbett då det har fler brytningspunkter.
Det finns skilda uppfattningar om huruvida de är skarpare än det andra.
Men som nån sa, din häst kanske har problem med det bett du har nu och försöker springa ifrån det.

Lycka till!!!

Min åsikt är att tredelat och tvådelat är lika skarpt, det är bara en fråga om vad hästen trivs bäst med. Ett odelat är väldigt milt eftersom det inte ger något lantryck.
Jag tycker min pålle ofta blir stark på två-tredelat, så han går med en fransk bridong.

Har oxå en häst som väldigt lätt blir stark. Jag gillar 3-delade bett med skänklar tex pessoabett eller westernbett. Det blir skarpare då och man behöver inte ta så mycket i munnen.

Det är ett tredelat bett med en platt mittdel, där den smala delen ligger mot tungan.

Ligger plattan med den breda sidan neråt kallas det för Dr. Bristol.

Senast ändrad:

Jag hade ett Kimblewick på min vbl valack när han blev stark och fodervärden har nu börjat använda det med och han går jättebra på det...

500421.jpg

Fick tips utav min stallmamma att ha ett tredelat med kula, kulan gjorde att dom fick mer munaktivitet och förhoppningsvis riktade fokus mot att tugga och hålla på med kulan istället för att bråka när man ska sakta av! Så ska prova & rida på det nu en vecka!

Tigertofflan skrev:
Det är ett tredelat bett med en platt mittdel, där den smala delen ligger mot tungan.

Ligger plattan med den breda sidan neråt kallas det för Dr. Bristol.
Det är tvärt om, när ett tredelat Dr. Bristol ligger i munnen på hästen är det den smala delen av mittlänken som ligger mot tungan. Mittlänken är ganska lång, smal och rektangulär. Ett tredelat med fransk länk (det som du kallar fransk bridong) har mittlänken så att den ligger flat mot hästens tunga. Formen på mittlänken ser ut ungefär som en åtta och är ganska kort med mjuka former. Dr. Bristol blir därmed skarpare än en fransk länk.

/Sara

Hum. Har jag snurrat ihop allt nu? Men jag har ett bett som du beskriver som en fransk bridong, men där den smala delen ligger mot tungan :crazy:

Det finns ju så många olika varianter på dessa bett...Men utifrån vad jag har lärt mig utav andra och vad jag har läst i böcker och på Internet så är den stora skillnaden mellan fransk länk och dr. bristol att en fransk länk ligger flat mot tungan medan dr. bristol har mittlänken så att den står på högkant. Problemet är dock att många bett felaktigt saluförs som fransk länk fast de egentligen är dr. bristol.
Har du någon bild på ditt bett? Om vi har en bild att utgå ifrån så kanske det blir lättare att komma fram till vad det är för bett.

/Sara

Jo, det är iofs mycket möjligt. Nja... Jag ska se om jag kan snoka fram en bild, annars kan jag ta en på fredag :)

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 209
Senast: sweep
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
659
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka