Stark häst!

percival

Trådstartare
Jag hoppar min medryttarhäst 1 gång varannan vecka. Hon hopptränas 1 gång i veckan varannan av mig och varannan av en annan tjej.
Vi gör detta för nöjes skull och för variationen. Både jag och hästen tycker verkligen att det är superkul men jag har ett litet 'problem'.
Hon har en tendens att bli väldigt stark framför allt efter hinder och hon dyker gärna. Jag orkar tyvärr inte hålla henne så mkt som jag vill och hon drar mig konstant ur sadeln.
Dessutom är det ofta stoora språng, ibland trampar hon av lite för tidigt.
Hon går på vanligt tränsbett, inga konstigheter och funkar bra med det annars.
Tips någon?:bump:

Sv: Stark häst!

Du kanske ska pröva ett starkare bett ? Men bara om det känns bra och du klarar av att rida med ett starkare bett bra utan att göra illa hästen. Annars har jag nog inget mer förslag..:bump:

Inget starkare bett . Det gör bara saker värre.

Träna "Lydnads" hoppning. Övningar där pålle måste lyssna, men ändå inte så stora hinder.

Vår ponny har sånt klipp i hoppen att hon blir väldigt snabb efter hindren och vi jobbar stenhårt med lydnaden. Göra halt på given punkt, hoppa på långa tyglar på låga hinder etc.

Lydnad skulle jag också förespråka. Halt efter hindret tex!? Det du KAN göra är att du börjar lydnandsträningen på ett lite skapare bett och när hästen är med på noterna och förstår vad du vill kan du gå tillbaka till ett vanligt bett.

Är hästen likadan för den andra ryttaren?

Det bästa du kan göra är att träna lydnaden.
Hur du ska bära dig åt är ju lite beroende på hur din häst reagerar för olika saker. Din tränare borde väl kunna hjälpa dig? :)

Ja hon är likadan för den andra ryttare.

Vi hade faktiskt hoppträning igår.. så jag frågade tränare vad man kunde göra så han la fram ett par bra övningar som tex halt efter hinder vid väggen osv.. det gick bättre och bättre för var gång man hoppade men det är långt kvar.
Dessutom tror jag också att det beror på att hästen inte orkar riktigt så därför blir det mkt spring i benen.
Men det är nog orutin på ryttare med men det är nått jag jobbar på.:smirk:
Det kommer nog bli bättre ju mer vi får tränat:)

hej min ponny är ochså sådär men har jkobbat bort de,öva skritt till halt tills han/hon lyssnar derekt!trav osv....man kan ha pessoa bett de e bra men använd de rätt annar sår häste sååå ont,använd de endast vid behövling och ha inte kontakt me munnen lika mkkt som me vanligt bett de e mitt råd..

ha inte kontakt me munnen lika mkkt som me vanligt bett de e mitt råd..

jag trodde man skulle ha kontakt med munnen hela tiden?

vad jag skulle ha gjort är att jag skulle ha fortsatt at rida på vanligt bett. och göra som många andra skrev lydnadshoppning, serier med många hinder i rad. och ha korta avstånd så hästen får tänka lite och får backa tillbaka av sig själv. försök att få hästen att tänka hela tiden, ha något att göra. av egen erfarenhet brukar det oftast hjäpla med att lätta på handen själv..

Jaa, träna mer dressyr med din häst. Sen så kan det bero på att din underskänkel inte är tillräckligt stark. Den tränar du upp om du rider lätt utan stigbyglar och jockeysits tex. Då tränar du även upp din balans också.

Det här med bett: "Inget bett blir starkare en den hand som håller i tygeln"

Mitt favoritbett är det tredelade sprengerbettet. Det finns att köpa i de flesta butiker.

Lycka till!:D

Liknande trådar

Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 973
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag älskar hoppning och rider just nu på ridskola där jag hoppar ca 1 gång i månaden. Min sköthäst är en väldigt stark häst men...
Svar
5
· Visningar
1 448
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 137
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka