Stark i galoppen

U

unspection

Min ridtravare är väldigt pigg och känslig för skänkeln.Och speciellt i galoppen,då drar han gärna och skiter i vad jag vill..
Men hur kan jag få honom i lugn och kort galopp?!
 
Sv: Stark i galoppen

träna mycket i skritt och trav. När du känner att hästen lyssnar bra på dig i dom gångarterna så kan du gå över till galopp. Försök även att träna mycket tempoväxlingar så du har hästen med dig hela tiden. Finns en massa andra sätt att träna upp det hela på men detta var bara lite tips
 
Sv: Stark i galoppen

Om du har tillgång till ridbana så tycker jag att du borde testa lite galoppbommar på kortsidan till att börja med, för då får du automatiskt lite bromsning när du rider mot hörnet, och så fort han drar iväg så styr du in på en volt istället för att det ska bli en dragkamp mellan er två.:D Far han iväg i all världens fart i själva fattningen? fatta då från lung trav i ett hörn och gå in på en volt direkt.. men inga småvolter för är hästen inte tillräckligt musklad så orkar den inte bära sig. Träna flitigt på tempoväxlingar i både skritt, trav och galopp. MEN se helst till att tempoväxlingarna funkar i skritt och trav innan du tar dig an galoppen,det är en bra lydnadsövning.. och till sist - öka INTE galoppen på långsidorna utan kör tvärtemot och minska på långsidan och öka lite på kortsidan för då har du hörnen som "automatisk" bromsning till minskningen på långsidan. ;)
Dessa övningar funkade superbra på min ridtravare och med hjälp av dem så blir galoppen bara bättre och bättre :) och självklart så ska du rida ut mycket och träna galoppfattningar & var noga med att inte ge "dubbla hjälper" för då brukar vissa ridtravare bli lite frustrerade för att dom inte förtår och kan ju gasa lite extra :P

Men många lyckönskningar till er två :D Ridtravare är en underbar kompis ::love:
 
Sv: Stark i galoppen

Åååh vad jag känner igen det där :devil:

I mitt fall har jag fått lära mig att min dam inte har tillräckligt med muskler och orkar därmed inte galoppera sakta, lättare att galoppera fortare. Så just nu är det enbart skritt o trav för att bygga muskler. Kanske är så för din med..

Jag rider på ett kimblewickbett och det tycker jag är helt kanon och hästen gillar det med. Man får lite mer att säga till om när de börjar dra iväg. MEN min dam är inte känslig i munnen, om din är det så kanske detta bett är alldeles för starkt..
 
Sv: Stark i galoppen

Åååh vad jag känner igen det där :devil:

I mitt fall har jag fått lära mig att min dam inte har tillräckligt med muskler och orkar därmed inte galoppera sakta, lättare att galoppera fortare. Så just nu är det enbart skritt o trav för att bygga muskler. Kanske är så för din med..

Jag rider på ett kimblewickbett och det tycker jag är helt kanon och hästen gillar det med. Man får lite mer att säga till om när de börjar dra iväg. MEN min dam är inte känslig i munnen, om din är det så kanske detta bett är alldeles för starkt..

Min häst rids på 3delat fullcheek just nu.Han är inte känslig i munnen..
 
Sv: Stark i galoppen

Om du har tillgång till ridbana så tycker jag att du borde testa lite galoppbommar på kortsidan till att börja med, för då får du automatiskt lite bromsning när du rider mot hörnet, och så fort han drar iväg så styr du in på en volt istället för att det ska bli en dragkamp mellan er två.:D Far han iväg i all världens fart i själva fattningen? fatta då från lung trav i ett hörn och gå in på en volt direkt.. men inga småvolter för är hästen inte tillräckligt musklad så orkar den inte bära sig. Träna flitigt på tempoväxlingar i både skritt, trav och galopp. MEN se helst till att tempoväxlingarna funkar i skritt och trav innan du tar dig an galoppen,det är en bra lydnadsövning.. och till sist - öka INTE galoppen på långsidorna utan kör tvärtemot och minska på långsidan och öka lite på kortsidan för då har du hörnen som "automatisk" bromsning till minskningen på långsidan. ;)
Dessa övningar funkade superbra på min ridtravare och med hjälp av dem så blir galoppen bara bättre och bättre :) och självklart så ska du rida ut mycket och träna galoppfattningar & var noga med att inte ge "dubbla hjälper" för då brukar vissa ridtravare bli lite frustrerade för att dom inte förtår och kan ju gasa lite extra :P

Men många lyckönskningar till er två :D Ridtravare är en underbar kompis ::love:

Ja,han hoppar iväg när jag fattar galopp.. som att han hoppar över ett osynligt hinder :crazy: det är en kille med mycket energi också som gärna springer in på mitten eller tar sina sk. genvägar ;)
 
Sv: Stark i galoppen

Ja,han hoppar iväg när jag fattar galopp.. som att han hoppar över ett osynligt hinder :crazy: det är en kille med mycket energi också som gärna springer in på mitten eller tar sina sk. genvägar ;)


Hehe, det känner jag igen väldigt bra, min pigga kille är exakt likadan :mad:
Men det hjälper verkligen mycket att fatta ur hörnet och gå direkt in på böjt spår, alltså så du rider rakt fram och precis i fattningen så ställer du om och går in på en volt, hjälper det inte så kan du "fuska" lite och ha honom ställd hela tiden liite inåt både innan och under fattningen :) och du kan även testa att fatta ur ökad trav.. min herre var så att han fattade galoppen med ett BAAAMSESPRÅNG när det gick för sakta(enligt honom då) & då ökade jag traven och fattade ur ökad trav och gav massor med beröm och gjorde om samma sak samtidigt som jag minskade tempot eftersom ;)

Hoppas mina tips kan hjälpa dig :D Och lycka till så mycket med pållen :D
 
Sv: Stark i galoppen

Åååh vad jag känner igen det där :devil:

I mitt fall har jag fått lära mig att min dam inte har tillräckligt med muskler och orkar därmed inte galoppera sakta, lättare att galoppera fortare. Så just nu är det enbart skritt o trav för att bygga muskler. Kanske är så för din med..

Jag rider på ett kimblewickbett och det tycker jag är helt kanon och hästen gillar det med. Man får lite mer att säga till om när de börjar dra iväg. MEN min dam är inte känslig i munnen, om din är det så kanske detta bett är alldeles för starkt..

Att rida på ett annat bett hjälper ju inte alls! :crazy: du behöver inte ta lika hårt men det gör ju ont för hästen,och då lär du ju aldrig bort betendet utan du bara döljer det... men som sagt har alltid använt mig av 3delat och det fukar bra på de flesta hästar jag har ridit & försöker dom komma undan bettets inverkan så slänger man på en remontnosgrimma, och skulle hästen dra iväg så gör man en volt för att slippa "dragkampen" & det är just den "dragkampen" som gör hästen okänslig i munnen. ;)

Mvh Linnea
 
Sv: Stark i galoppen

Din häst har nog inte de muskler som krävs för att den ska orka bära sig i galoppen, travare tränas ju inte på samma sätt som en "vanlig" ridhäst från början så det tar lite tid att komma ifatt.
Träna mycket i skritt och trav, tömkör osv. Skippa galoppen ett tag eller galoppera bara ute. Kanske ta hjälp utav en tränare så att du får en bra grund. Då lär galoppen komma lättare sen :)
Att sätta i skarpa bett hjälper inte hästen att orka mer (Den rusar för att den inte orkar, i de flesta fall åtminstone).
Jag skulle nog föreslå att betsla ner.
 
Sv: Stark i galoppen

Min ridtravare är väldigt pigg och känslig för skänkeln.Och speciellt i galoppen,då drar han gärna och skiter i vad jag vill..
Men hur kan jag få honom i lugn och kort galopp?!

Han drar troligen inte i väg i galoppen för att han är pigg utan för att han inte har styrkan att bära sig i en lugnare galopp.

Hade samma problem med min häst som hade det jobbigt med galoppen pga han har en så stor galopp.

Med han så klättrade jag mycket och jobbade inte han i galopp under dressyr jobben utan testade bara ibland om han blivit starkare av klättrandet.

På senhösten som fyraåring var han så stark att man kunde börja jobba med galoppen på fyrkantsspåret.

Kram
 
Sv: Stark i galoppen

hjälper det inte så kan du "fuska" lite och ha honom ställd hela tiden liite inåt både innan och under fattningen :)

Man ska göra precis tvärt om och ställa hästen utåt. Så om man ställer hästen till vänster så 'öppnas' höger bog och då har hästen lättare att fatta höger galopp :)
 
Sv: Stark i galoppen

Man ska göra precis tvärt om och ställa hästen utåt. Så om man ställer hästen till vänster så 'öppnas' höger bog och då har hästen lättare att fatta höger galopp :)

Hahah ja det blev lite fel där :P bakvänder allt ibland & tänker i mitt eget huvud att det ska vara "inåt staketet" fast det ska vara "utåt staketet" :P
 
Sv: Stark i galoppen

okej tack för era tips :)
kan inte testa dom för dagen eftersom hästen har haft lite otur med benet ett tag..
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 989
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
458
Senast: tessan.g
·
Träning Hej! Nu är det så att min ridtravare har fått lite av en ovana att när vi ska galoppera i skogen, så går det suuuper fort. Vill dock...
Svar
4
· Visningar
776
Senast: Mabuse
·
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp