Stark vid hoppning.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rosberg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 290
R

Rosberg

Rider på vanligt två delat bett nu med aningen tjockare diameter. Min häst blir ganska stark vid hoppning och jag känner att ett lite skarpare bett skulle nog kunna funka.
Det enda problemet är att hon är ganska känslig i munnen och kan därför inte ha FÖR skarpt bett.
Vad tror ni skulle vara lagom skarpt till henne? Pessoa kanske?

MVH Marlen

Sv: Stark vid hoppning.

pessoa är rätt skarpt! ja e inte så duktig på bett så jag borde inte svara öht men pessoa vet jag e skarpt jag har ridit på de och iförsig funkade de på en pigg ponny med känslig mun men de e skarpt så man vet de! sen vet jag att många här inte gillar pessoa av olika andledningar men de få de berätta om!:D

Vet du hur ett pessoa fungerar? Om inte, ta reda på det och fråga sen dig själv om det är något du tror hjälper.

Prova ett smalare tvådelat, eller ett bett med lite hävstång (=kedja) om du tvunget vill ha ett skarpare bett vid hoppning. Du behöver ju inte välja ett bett med 3dm långa skänklar bara för att det ska vara hävstång.

Vet du hur ett pessoa fungerar? Om inte, ta reda på det och fråga sen dig själv om det är något du tror hjälper.

Prova ett smalare tvådelat, eller ett bett med lite hävstång (=kedja) om du tvunget vill ha ett skarpare bett vid hoppning. Du behöver ju inte välja ett bett med 3dm långa skänklar bara för att det ska vara hävstång.

Vad tror DU skulle funka då?

Det skrev jag ju.

Jag bad dig bara ha koll på hur bettet du funderar att sätta i hästens mun fungerar, innan du använder det. Jag tror inte att du skulle tycka det var så bra om du visste, men om du vet och ändå väljer att använda det, och tror att det blir bra, är det väl upp till dig att prova och se.

Sätt INTE in ett pessoa vad du än gör i din stackars hästs känsliga mun. Har du kollat munnen på din häst? Är du mjuk när du rider? Rid lydnad när du tränar! Prova ett tredelat bett eller ett svagt böjt rakt bett och träna lydnad innan du tänker dig på något skarpare. Dressyr gör underverk.

Rider på vanligt två delat bett nu med aningen tjockare diameter. Min häst blir ganska stark vid hoppning och jag känner att ett lite skarpare bett skulle nog kunna funka.
Det enda problemet är att hon är ganska känslig i munnen och kan därför inte ha FÖR skarpt bett.
Vad tror ni skulle vara lagom skarpt till henne? Pessoa kanske?

MVH Marlen

jag skulle inte byta bett, snarare träna grunderna igen! är h*n lika het på ett hinder som är 30 cm som ett på 1,20cm?
träna låga "höjder" tills det inte är nått för hästen att hetsa upp sig för längre, och höj när det går bra...
kolla även tänder, din hand och så vidare.
Det är inte alltid utrustningen som är fel!

Spelar ingen roll hur välriden hästen är på marken, ibland behövs lite skarpare vid hoppning.
Ofta räcker det med en period sen kan man byta tillbaka till vanligt igen.

Men som sagt pessoa är rätt skarpt och det är få hästar som går bra och gillar det. De blir lätt bakom hand och vill inte ta stöd.
Pelham med korta skänklar kan vara bra, eller om du inte vill ha så skarpt så testa dig fram med lite olika tränsbett, Dr.Bristol kanske?
211268-eggbutt.jpg

Det går inte att få stöd på ett pessoa, en av våra hästar har gått på ett i några veckor nu (bra fråga varför, ska ta reda på det) och alltså, det går verkligen inte att få stöd någonstans eftersom hela bettet är så jäkla rörligt! Jo, om ryttaren drar så mycket att det inte går att dra mer, då är ju inte bettet rörligt längre, men då ligger nog hästen nere på marken i panik för att det trycker som vem vet vad neråt i nacken och uppåt i munnen.

Jag vet, jag hatar att rida på pessoa. Man måste lätta så mycket för att ge eftergift och man får inget ärligt stöd. Det är ju inget bett man sitter och rider dressyr på direkt, och inte tänkt till det heller.

Men det finns en del hästar som funkar bra på det i hoppning och terräng när det blir större. Funkar ju lite som ett gag. Men som sagt skit svårt att rida med, tycker iaf jag...

OK... Inte pessoa har jag förstått! Men något annat? Vad? Tänker bara rida på det en kort period. Hjälp mig, är inte så duktig på bett och dess verkan!"

Som någon skrev innan, prova ett smalare bett eller testa ett med d-ringar. De ska ju ge lite hävstångseffekt, dock har jag svårt att tro att är såååå stor skillnad, men värt att prova iaf;)

Bettet blir ju skarpare desto fler brytpunkter de har, dock upplevde jag att jag fick mer kontroll på min heta häst med hjälp av ett rakt(något svängt) bett med fasta ringar. Hon är också känslig i munnen och trivdes mycket bra på det bettet.

Du kan INTE få ut en hävstångseffekt utan att ha något som tar emot, som kedja eller liknande så sluta sprid ut osanningar!

Jag är ständigt trevlig, bara folk som inte läser rätt och gör det med en gnutta attitydsproblem.

Men prova ett gummipelham med lite kortare skänklar, det brukar funka bra på starka men känsliga hästar.

Är hästen kollad i munnen ordentligt så skulle jag prova ett jaktkandar med en port som är anpassad till din häst.

Sätt INTE in ett pessoa i munnen, det är typ det "värsta" bettet du kan välja...
Ibland sitter inte problemet där man tror.
Min kompis har en väldigt pigg ponny som blir stark vid hoppning, hon bytte till rakt gummibett och det funkar mkt bättre!
Ponnyn har också väldigt känslig mun.

Tidigare hade hon tredelat med fasta ringar och tredelat gummibett med rörliga ringar.

Sen kanske tänk över hur du hoppar? Kanske behöver ni hoppa mkt övningar som har fokus på lydnad?
"dressyrhoppning".

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 041
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 070
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka