Starka viktbärande raser?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Enya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 117
  • Visningar Visningar 14 258
Sv: Starka viktbärande raser?

När jag säljer cob så har storleken på ryttaren ingen betydelse för mig. Snarare personkemin mellan häst och ryttare. Mina stoföl/unghästar säljer jag helst till avelsintresserade. Hingstfölen är jag snarare glad att bli av med ;) Små vuxna ryttare är nog min dröm köpare. De behåller hästen längre och har oftast ett bättre tålamod än vad ett barn har. En ponny blir dessutom lite slit och släng vara hos barn som tävlar, missförstå mig inte nu, tävlande barn är rädda om sina djur men när de är för gamla för att rida B ponny så säljs den vidare för att barnet ska få en C ponny att tävla på. Vill gärna att mina uppfödningar ska visas på kvalite och utställningar samt premieringar för att plocka poäng till modern.
Sen skulle jag nog inte sålt en Wm till en stor fet karl som ska rida den :crazy:

Det är ju inte bara vikten som har betydelse här. Tänk er en lång ryttare typ.190cm i obalans. Det är svårare för hästen att bära. Araben är jätte stark i sin rygg Den har ju bara 5 ländkotor. Så om man jämnför araben med travaren så har travaren inte en suck. Du har även haflinger, welsh cob. dom ligger på ca samma höjd som araben. Sedan finns det ju massor av trevliga korsningar.

Tack för svaren! Det gav mig en hel del som jag inte visste/ inte tänkt på!

Jag la tråden här just för att jag inte visste exakt var jag skulle lägga den, sorry.

Jag väger en hel del, helt ärligt 105 kg. Även om jag arbetar på att få ner vikten så väger jag detta nu ( pinsamt, pinsamt).
Jag har en häst som är en korsning mellan nordsvensk bruks och halvblod, han är ca 1,60 m och grov som nordsvensken. Jag är inte nybörjare eftersom jag har ridit en del år, MEN jag har inte ridit på några år så ibland kan det bli lite svajjigt innan jag kommer igång. Nu har vi stött på problem i vår kommunikation så jag rider inte honom förrän det har löst sig med det, eller i alla fall blivit betydligt bättre. Dt jag mest vill ha honom till är att rida i skogen och då ingen hård ridning. Nu har jag pratat med några bekanta och de har båda oberoende av varandra sagt att jag kanske skulle fundera på att sälja hästen jag har och köpa en mindre häst; en sa fjording och en annan sa islandshäst eftersom jag är kort, 1,56 m, och eftersom vi har kommunikationsproblem. Vilken häst hade då passat mig? Klarar min nuvarande häst mig eller är jag för tung?

jag tror din häst klarar det alldeles utmärkt. men en något mindre häst kanske är att föredra pga din längd.

Vilken tycker du pasrar bäst då? Hur stor är en Welsh Cob?

Jag skulle ocksa rekommendera en lite mindre hast, det blir lattare i bade hantering och ridning.
En fjording ar ok, men kanske inte alltid sa rolig. Varfor inte en overvuxen Connemara ponny runt 150-155 cm? Sadana finns det gott om och de blir relativt billiga ocksa for att de har "fel" storlek.
Dessutom ar de inte for tunga och klumpiga, sa du kan ju aven starta klubbtavlingar i dressyr och hoppning om du skulle vilja.

Nastan vilken hast som helst skulle passa dej. 105 kg ar egentligen ingen vikt - det ar bara svenskarna som har en sadan viktnojja att det ibland blir galna asikter.

Kom ihag att det nastan bara ar i Sverige som ridsporten ar en tjej-sport - i resten av varlden, inkl Europa, ar ridsport (och hastsport over huvudtaget) en kill-sport.

Men jag blev så rädd när bekanta sa att mina problem med hästen har att göra med att jag väger för mycket, han vill helst enkelt inte gå med en så tung klumpeduns som jag....sa dem. Ändå har jag bara ridit honom några gånger i skritt innan problemen kom.

Tyvär är det så att om jag säljer min nordiskorsning så tar jag de pengarna och köper annan för. Därför kan det vara svårt att hitta en häst till det priset som passar mig.

Känner också att jag nog inte skulle trivas med en fjording, tycker ju egentligen att de är ganska fula ( förlåt alla som gillar fjordingar).
Såg faktiskt en annons på en fjording-connemara- korsning; han hade samma färg som en fjording men lång ljus man och svans, riktigt snygg faktsikt.

Enya skrev:
Känner också att jag nog inte skulle trivas med en fjording, tycker ju egentligen att de är ganska fula ( förlåt alla som gillar fjordingar)

Då ska jag ge dig ett hett tips.

Skaffa dig aldrig en fjording. Dom känner på sig om folk inte tycker om dom och får horn och blir omöljiga att ha att göra med om man inte tycker om dom. :devil:

A_K_N skrev:
Då ska jag ge dig ett hett tips.

Skaffa dig aldrig en fjording. Dom känner på sig om folk inte tycker om dom och får horn och blir omöljiga att ha att göra med om man inte tycker om dom. :devil:
:bow: :bow: så himla sant så!!! :bow: :bow:

varför inte köpa en liten nordis/ kallblodstravare? red en sån rätt mycket tidigare (143cm) skithärlig häst!

Men jag har ju en nordis, kosrning visserligen men det märks inte.

Nej, fjording kommer jag nog aldrig att äga. Fast den korsningen jag såg i annonsen var jättefin, kan inte alla fjordingar se ut så? =)

Tack för alla era svar!

fast jag tror inte du behöver bry dig om vad andra säger. men om du vill byta häst ska du ju självklart göra det. fast en nordis orkar mycket

summa sumarum; känns det bra med hästen du har behåll den och skit i alla andras åsikter.

Ja, jag tycker ju också att en nordis borde orka en del. Vi får se hur jag gör med honom. Får vi rätt på vår kommunikation så behåller jag ju honom, men annarsw får jag köpa en annan häst och jag har ju fått tips på en hel del raser här!

Tack alla för tipsen!

Jag tror nog ändå att du bör skaffa en lite kraftigare ras än connemara eller welsh cob.
Har själv en som är ca 155 cm och grov men upplevde faktiskt lite att hon besvärades av min vikt. I alla fall det första halvåret och då vägde jag ändå mindre än dig. Fast det är förstås upp till var och en att bedömma. Nu tex är hon riden i två år och välmusklad så nu känns det inte så längre.
Funderar du ändå på connemara så är du välkommen att hälsa min och om du vill provrida, så får du själv känna efter.
Bor i Kristianstad... Pm:a i så fall.

Ska man ha något kraftigare än mina cobbar, ja då ska man nog ha en bruksnordis :smirk:

Jag tycker att du har elaka bekanta som sager att det ar din vikt som gor att din hast inte vill ga frammat.
Forst och framst sa ska en nordis klara lite mer vikt an sa, sa bry dej inte om dina bekanta.

Det du kan gora ar ju att aka till en hasthandlare och byta in din hast mot n annan lite lugnare. De flesta hasthandlarna har nagonting att byta med, sa ring nagra utav dem och hor vad de sager.
Annars kan du ju alltid satta ut en kopes annons har pa Buke dar du letar efter en lugn och trygg viktbarande hast, ej fjording.

Enya skrev:
Ja, jag tycker ju också att en nordis borde orka en del. Vi får se hur jag gör med honom. Får vi rätt på vår kommunikation så behåller jag ju honom, men annarsw får jag köpa en annan häst och jag har ju fått tips på en hel del raser här!

Tack alla för tipsen!

Nu vet jag inte hur din häst ser ut exteriört men nog borde han orka med att bära dig på ryggen det är nån annanstans det brister.

Försök att hitta nån som kan hjälpa dig med problemet och funkar det inte iallafall så skulle jag precis som du säger sälja honom och köpa en annan häst.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 425
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 090
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 392
Senast: Zpunk
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall... 3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 961
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka