Bukefalos 28 år!

Starkt Psyke på Islandshäst..

cress

Trådstartare
Hur beskriver du din islandshäst som har starkt psyke??

Positivt eller negativt... Och hur utspelar sig din hästs starka Psyke?..
 
Sv: Starkt Psyke på Islandshäst..

Min har ett starkt psyke. hon är orädd för det mesta, vi kan möta en tom timmerbil(för er som mött en sådan vet vad jag pratar om.. de rasslar MASSOR)
Och Jorunn går bara på lugnt och fint, får andra häsatr panik och sticker lunkar honbara på lugnt och fint.

Så på så sätt har hon stark
Men samtidigt kan hon va vek med och lättsressad och det är mest när hon ska lära sig nya saker och hon inte förstår vad jag vill.Då blir hon sjukt stressad och då gäller de som ryttare att man inte pressar eller blir arg. Utan att hon får testa sig fram tills hon kommer på vad det är jag vill. Och när hon fattar så är det som man verkligen hör hur hon tänker....Jahaaaaaaaaa var de detta du ville? men säääg de då hahahaha



Sedan finns det negativ sida med hård i psyket och de är hästar som är dumma och inte ger sig och vägrar saker och ting och protesterar supermycket..


Menofta är det en bra egenskap då dessa häsatr oftast är lugna och trygga och just orädda=)
 
Sv: Starkt Psyke på Islandshäst..

En häst med starkt psyke i betydelsen orädd tycker jag att är en trevlig egenskap, men hästar som går på en och inte vet sin plats driver mig till vansinne. :p

Ófeigur kan nog kategoriseras som modig och orädd. Han går alltid fram och undersöker nya saker och ifall han blr skrämd för något så är hans första reaktion att stanna och stirra istället för att vända och springa hem så fort benen bär.
Gaei däremot, en valack i stallet, är stark i psyket på det värsta tänkbara sättet. Han är envis, fräck och ger inte efter förrän hans absolut måste. Dvs. man får käftas med honom en hel del... :grin: Det tycker jag är en hemsk egenskap hos en häst!
 
Sv: Starkt Psyke på Islandshäst..

Min 01:a är stenhård. Cool i allt, helt orädd men också väldigt bestämd och tolererar inte en felaktig sits eller skänkel. Svårfostrad.
 
Sv: Starkt Psyke på Islandshäst..

Nu är han inte min men min förra foderhäst tyckte jag verkligen hade ett starkt psyke. Han var (är, han lever ju fortfarande) totalt orädd för det mesta - även om alla hästar runtomkring ballar ur - och ändå inte dumdristig och absolut inte hård.
Fixade en hel del jobbiga saker som flera ögonoperationer i Skara när han var unghäst och även nu i våras då han fick en sparkskada i ansiktet med fraktur på nosbenet och två operationer som följd. Alltid lika lätthanterlig trots att han måste haft jätteont när man skötte hans sår.
Han är även en mycket klok och snäll häst, brukar gå emellan i hagen om någon är dum mot någon annan och när en av hästarna hade haft kolik och var hängig stod Baldur och vakade över honom i hagen så fort inte någon av oss stallpersoner var där och höll koll.

Hos honom kan jag inte se några negativa sidor alls, möjligen att han är lite för "tålig" när det gäller smärta och skador men det är ju många islandshästar.
 
Sv: Starkt Psyke på Islandshäst..

För mig är en häst med hårt psyke en häst som är vänlig men bestämd. En orädd häst som går fram, har mycket egen vilja och som inte accepterar vad som helst utan säger ifrån om den känner sig orättvist behandlad. Utan att den för den sakens skull är "på" eller "dum", utan snarare brukar dessa hästar vara smarta och bra i flocken. För mig är det mycket positivt!
 
Sv: Starkt Psyke på Islandshäst..

Ja du Cress vet ju hur min Agga är :)

Hon är väldigt stark i psyket blir oftast aldrig rädd och tror för det mesta att hon är störst bäst och vackrast ;)
Och tror oftast också att hon kan göra precis som hon vill men numera börjar hon bli lite bättre med det.
 
Sv: Starkt Psyke på Islandshäst..

Envis.
det är nog mest negativt vad gäller min häst iaf men han har blivit så otroligt mycket bättre sen han var unghäst, då satte han sig på tvären ofta och ville vända hem, hoppade in i skogen skulle vända sig om ville inte gå fram osv.

nu är det mest att om han vill sega så gör han det;).

annars otroligt orädd och snäll, klok anpassar sig efter ryttaren.
är ryttaren ovan så går han så lugnt och fint, är ryttaren van kan han vara riktigt pigg och taggad.
 
Sv: Starkt Psyke på Islandshäst..

Jag tycker precis som andra redan sagt att man kan ha starkt psyke på så olika sätt, det finns de som är självständiga och trygga i sig själva och så finns det de som är envisa och istadiga.

Det är ju väldigt olika såklart från häst till häst, men jag tycker oftast att det beror på hur de knyter relationer. En häst som är envis och testar hela tiden tycker jag är en häst som inte känner sig trygg med flocken och maktfördelingen. När man väl har kommit överens och hästen känner sig trygg med relationen upplever jag sällan att de är särskilt envisa. Självklart finns det ju en del som är svårare att bygga upp en bra relation med och som behöver tid och tålamod om de är väldigt osäkra och kanske inte har så bra erfarenheter. De som är väldigt säkra i sig själva (ofta tydliga ledare i flocken) tycker jag på ett sätt kan vara svårare och eftersom de inte är lika lätt att kliva in och peka med hela handen.

Jag upplever att en osäker häst är enklare att gå in och vara självsäker och visa var jag står, de brukar oftast gilla tryggheten. Medan en häst som är väldigt säker i sig själv inte bryr sig så mycket om jag kommer in och tar min plats. De söker sig inte till andra på samma sätt som en osäkrare häst söker tryggheten. Men när man väl har byggt upp relationen så tycker jag de ofta blir väldigt starka relationer, väldigt lojala. De är inet beroende av en på samma sätt, men om de väljer att vara med en så är det för resten av livet :love:

Jag har faktiskt inte (hittills) mött en kaxig, "uppkäftig", trygg ledarhäst. De som bröstar upp sig mest är de som känner sig tvungna att hävda sig, medan de som är riktiga ledare vet det och inte behöver springa omkring och utmana andra för att "få" rollen, de har den redan. ;)
 
Sv: Starkt Psyke på Islandshäst..

Som de flesta andra skrivit så kan man ju se lite olika på det. "Min" gamla Saga skulle jag vilja säga har ett rättså starkt psyke. Hon har förmågan att sortera ut "viktig information" när de behövs, som när nybörjare rider på henne eller liknande. Efter ca 10 år som turridningshäst "väckte" vi henne som 14-åring och där fanns en hel del under ytan! Hon tar inte skit från någon!

Sen tkr jag ju att det är så svårt att egentligen märka dom så. Både Saga och Gæfa (den allra första islänningen jag red) kan upplevas som hårda i huvudet, men med en annan uppfostran och inridning skulle de båda kunna upplevas helt annorlunda. Just i deras fall var de inte bara staka i psyket utan även mot istadighet i vissa situationer.

Sammanfattningsvis tror jag att jag tkr en häst med starkt psyke är en häst som klarar sig själv. Den behöver klara regler men får den bara det så är den aldrig dum. Ranghög eller ranglåg spelar egentligen ingen roll tror jag. Bara för att man har en stabilt psyke behöver man inte vara ledarmaterial. De behöver i regel aldrig hävda sin plats i flocken för det är så självklart var den hästen vill vara att ingen på allvar ifrågasätter det.

(Lite off topic så vet jag en hund som definitivt har ett starkt psyke! Han var sina första ca 6 månader hos en tant som är välkänd för att inte vara ngt vidare snäll till sina hundar, men just denna ville hon lämna tillbaka till uppfödaren igen för att han var elak. Till saken hör att denna hunden är så jävla bra i huvudet att han ju inte tog hennes jävla behandling, slag och dyl, och talade tydligt om detta. Denna hunden blev sedan omplacerad och är idag den Collie i Sverige som innehar den högsta korningspoängen i rasen och är att matchas med schäfer och rottis. (Det är alltså ett mentaltest för brukshundar.) Han lät sig inte kuvas, men med rätt och rättvis uppfostran blev han en kanonbra och skittrevlig hund! Tanten satte inte ett spår i honom!)

/Jenny
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I augusti 2023 åkte fotografen Susanne Walström till Island med målet att förena islandshästarnas starka flock med den isländska...
Svar
0
· Visningar
175
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 138
  • Artikel
Hästnyheter Ett populärt begrepp när man pratar om hästens muskulatur, är hästens "topline". Till hästens topline räknas alla de muskler som sitter...
Svar
0
· Visningar
133
Senast: Gunnar
·
Utrustning Är det någon som ridit på olika utformningar av korta hackare som upplevt någon skillnad på dom? Rider ut på ponnyhack och häst blir...
Svar
3
· Visningar
683
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp