Start av akvarie, fisktips sökes!

Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Ja inte är det lätt inte. Blir nästan lite deprimerad, man försöker ta reda på allt och sen kommer man hem med fel växter och onödiga saker i slutändan också :crazy:

Aja, får se det så att jag har anledning att köpa ännu en växt till sen då :angel:

Här kommer en bättre bild iaf:

72r6v8.jpg
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Tack :) Har nu fått i lite fler växter och 10 lykttetror, blev jättefint. Har solfilm som bakgrund (finns även på bilden), dvs helt svart. Hade gärna haft BTN- bakgrund men det tar dels plats och dels är det så satans dyrt.

Verkar också ha råkat ut för det där att köpa landväxt som akvarieväxt :mad: Funderar på om jag ska chansa och se hur länge den klarar sig, eller om jag ska plantera om den till krukväxt. Extra surt att den är köpt i Stockholm :p Så jag kan inte åka tillbaka och klaga. Funderar på att ringa.
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Ingen landväxt kan klara sig helt under vatten, så den kommer garanterat att dö. Inget bra för vattnet att han en massa ruttnande växtdelar i akvariet, så jag skulle ta ut den om jag vore du.
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Det är tyvärr en Dracena, en krukväxt. Den kommer att stå sig ett tag och sen dö.
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Det är tyvärr en Dracena, en krukväxt. Den kommer att stå sig ett tag och sen dö.

:(:mad::crazy:

Kanske ska gå och slänga den i huvudet på dem? :angel:

Tack så mycket för upplysningen iaf, nu kommer jag inte att springa och köpa en ny när den här dör.
Imorgon ska vi köpa 2 nya växter, vill ha något liknande som den värdelösa i byggnaden/formen av den. Inte en jättehög men ändå höjd på som denna. Har du något att föreslå?
Har funderat på något slags gräs också, men inte hittat något i någon butik...
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

De flesta växter stannar ju sällan i den höjden även om de har den när man köper dem, men tex Echinodorus magdalensis är ungefär så hög, och många Cryptocorynearter. Även ett snår rotala tex tål rätt rejäl nedkapning, så man kan klippa ner snåret lite snyggt med rundade hörn när det nått den längd man vill ha.
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Tack! :)

Sa försöka uppdatera imorgon med bilder när jag satt i de nya växterna också. Får se vad jag hittar, ska dessutom fråga så att det är lämpliga akvarieväxter innan jag betalar en enda krona... :devil:
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Nu har vi varit och köpt mer fisk till karet :bump:

Det blev neontetror och en mal.

Köpte även 2 st nya växter en anubis nånting och den andra vet jag inte vad den hette :o Får gå ner och kolla och skriva upp. Är ju kul att veta vad man har liksom :D


Just nu står de i sina påsar och jag skopar i vatten lite då och då.

Köpte också en liten fyr som vi stoppade i förresten.
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

De flesta växter stannar ju sällan i den höjden även om de har den när man köper dem, men tex Echinodorus magdalensis är ungefär så hög, och många Cryptocorynearter. Även ett snår rotala tex tål rätt rejäl nedkapning, så man kan klippa ner snåret lite snyggt med rundade hörn när det nått den längd man vill ha.

Rotala är fina, men jag trodde de var ljuskrävande? Skulle vilja ha något att ersätta våra hygrophila polysperma med, tycker de är svåra att hålla snygga ordentligt eftersom de lätt blir kala och trista nertill.
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Har de lika lätt att bli kala nertill? Googlar man ser ju rotalan jättefin ut på alla bilder, men då är ju de flesta från riktiga växtakvarier...
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

De fokuserar ju bladväxten dit det är mkt ljus, så visst kan de bli tätare upptill. Å andra sidan är det ju lätt att klippa av dem på mitten och sumpa de fula bottenskotten.
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Några bilder på mina kar.

62-liters
1 kampfiskhane
2 kampfiskhonor
6 pirangatetror
1 ancistrushane
1 otocinclus vittatus
(ska köpa några fler)
Diverse äppelsnäckor (blå+jade)
Picture9-1.png

Picture5-2.png

Picture7-2.png



30-liters
1 kampfiskhane (crown tail)
3 rosa äppelsnäckor

Picture6-2.png

Jina3.jpg

(Min fisk, ej min bild)
Picture10.png

Picture11-1.png




30-liters (katternas favoritkar!)
3 guppyhanar
1 gul äppelsnäcka
(som dock ska flytta, och några helenor flytta in)
Ska köpa till några otocinclus vittatus
Picture4-1.png
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

VART har du fått tag i den där kampfisken? Precis den fenformen vill jag ha! :)
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Jag kan släppa en med några tigerbarber en stund så blir den sådär.
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

:rofl: klockrent!

MsLuna: Jo att det var en crowntail visste jag :D men åh :love: inte att man kanske kunde beställa härifrån! *happydance*
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hade tänkt införskaffa lite nya fiskar någon dag! Några jag inte haft förut... Känner för att variera mig lite, har haft samma fiskar i...
Svar
8
· Visningar
7 684
Senast: thea
·
P
Övr. Djur Ska börja om med mitt akvarium nu och funderar därför lite på vad jag ska ha för fiskar. Akvariet i fråga är ett sexkantat...
Svar
10
· Visningar
2 225
Senast: L_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp