Start av akvarie, fisktips sökes!

Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Nu har vi fått i 2 fiskar :) 2st dvärggurami blev det ändå tillslut. Får se om de håller sig levande, eftersom de tydligen kunde vara lite svåra. Men han jag pratade med som verkade veta vad han snackade om sa att antingen trivs de och lever länge eller så dör de rätt snabbt.

Nu till min fråga;
Vi har haft en växt i som växer som tusan! (man skulle ju ha en snabbväxande i början ;))
Ska man kapa den i rötterna eller i topparna?
Den har redan nått vattenytan nämligen.
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Vanligtvis kapar man toppen, och så slänger du el planterar om den, men det går att rycka rotdelen också och bara behålla toppen. (Risk att den vill flyta upp dock.)
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Lycka till med akvariet!

Jag hämtade mitt igår. Det ingick stativ, lysrörsramp och lock, allt helt gratis! Gissa hur glad jag är nu?
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

hej :-) jag håller också på att starta ett litet akvarium, 35l och vill också fylla det med tetror :-)
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

+ Mysgrisen

Kul med fler som startar akvarium! Jag har nu haft 2 st dvärg Guramis i några dagar och de lever *peppar peppar* fortfarande. Har följt var enda anvisning så gott jag kan :D

Snart är det dags för neontetrorna :bump:

Kan slänga in bilder så fort jag lagt in dem på datorn.

Kan inte ni lägga in bilder också?
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Jag håller också på att starta upp akvarium.
375 liter, för tillfället går 3 ancistrus där, har tänkt ha i 10 tetror nu i veckan.
Har dock fått beslutsångest över vad jag ska ha för några!

En bild på akvariet i alla fall, i princip färdiginrett (växterna ska få växa till sig och 4 st nyinköpta ska i), nyfixat på bilden så vattnet är fortfarande grumligt.
IMG_2522.jpg
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Det var inte litet! :o :D


Vad är en bra nybörjarstorlek? Vi har ett snyggt 8:a kantigt här hemma på ca 140l och det är underbart vackert! :love:

Tycker dock att det är lite stort, vad är en bra storlek om man vill ha typ:

10-15 tetror.
3-5 st lite större fiskar.
1-2 st algätare.


:bump:
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Vi ska inte veva igång vårat förrän efter jul, men då visar jag absolut bilder!
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Delvis KL

Jag är inte alls bra på att fotografera, helt värdelös faktiskt, inte blir det lättare av att jag tog med mobilkameran heller ;)

Vattnet ser ut som mjölk, men i verkligheten är det jätteklart och fint :)

Vårt lilla 41liters:

4v0r54.jpg
[/IMG]

Min sambo tog en bild på en av Guramisarna,

Göte:
29mt3l2.jpg
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Häftiga rötter du har :)
Vi har någon mangrove rot tror jag, i mini format :D

375l! Fusk! Vi har pratat om ett 100 liters eventuellt, men just nu finns det inte plats :(
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Tack.
Har blästersand från biltema, 0,2-1 mm om jag minns rätt.

Har haft ett 75 liters de senaste åren.

Fashionistan: Håller med Gabbi, för stort blir det liksom inte :p Ett större akvarium är lättare att få en bra balans i, samtidigt som det ju är dyrare och tar mer plats. En bra storlek på nybörjarakvarium kan väl därför sägas vara såpass stort som man vill lägga plats och pengar på. Kolla vilka fiskar du vill ha och hur stort de behöver det.
Hur stort det du nämner bör ha beror på vad du menar med större fiskar. Runt 100 liter skulle jag föreslå.
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Mitt tips är att du planterar akvariet betydligt tätare om gurami är ditt val av fisk. Just nu är det väldigt sparsamt möblerat.
(Om möjligt i en annan affär än den som sålde krukväxten du har i mitten, den kommer tyvärr att dö.)
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Jag tycker det ser ut som en vit och ljusgrön dracena som många djuraffärer envisas med att sälja. En bättre bild efterlyses dock så kan vi se om det ev. är något annat.
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Åh vad fint inrett! Ser väldigt mysigt ut tycker jag. Vad hade du tänkt ha för bakgrund? :)
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Mitt tips är att du planterar akvariet betydligt tätare om gurami är ditt val av fisk. Just nu är det väldigt sparsamt möblerat.
(Om möjligt i en annan affär än den som sålde krukväxten du har i mitten, den kommer tyvärr att dö.)

Vi ska köpa mer växter i helgen, när vi köper neontetror :) Så det är på gång!

Nää kommer den dö? :(
Säljer de alltså växter som inte går att hålla vid liv? Varför kommer den dö?

Jag vet inte vad den heter faktiskt :o

Ska försöka googla och ta tydligare bild imorgon om jag inte hittar på nätet.
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Om det är den växt jag trodde så är det helt enkelt inte en undervattensväxt. En del affärer envisas med att sälja såna. De vet väl inte bättre och så är de snygga och lättsålda.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hade tänkt införskaffa lite nya fiskar någon dag! Några jag inte haft förut... Känner för att variera mig lite, har haft samma fiskar i...
Svar
8
· Visningar
7 692
Senast: thea
·
P
Övr. Djur Ska börja om med mitt akvarium nu och funderar därför lite på vad jag ska ha för fiskar. Akvariet i fråga är ett sexkantat...
Svar
10
· Visningar
2 240
Senast: L_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp