Starta eget - hästverksamhet

J

jimmie

Hellu..
skull vilja ha mycket råd, ni som är proffs och egna företag och har gått samma väg som jag kanske går nu..

Jag vill starta eget företag inom hästverksamhet, med avel och försäljning.
Hur går man till väga,, vilka ska man kontakta ,
kan man få något bidrag..
hur är det moms
.. osv...
vill ha hjälp!!!

VILL HA RÅD OM ALLT INOM ATT STARTA EGET INOM FÖRSÄLJNINGSTALL OCH AVEL..
tack tack tack jätte tack

:bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Starta eget - hästverksamhet

Såhär gjorde jag: Tog kontakt med en bra revisor och lade fram min briljanta idè inom hästnäringen.

Fick bra gensvar och hjälp med allt ifrån registrering till dagbokföring, momsfrågor, och fick veta aktuella bidrag. Dessa kan du kika på hos länsstyrelsens hemsida::idea:

Starta eget bidrag har alla rätt att få, det kan du söka hos din kommun, arb.förm. hjälper med ansökningen.
Diskutera med revisorn hur du har tänkt att få kapital för att få igång det hela och ansök om alla bidrag du har rätt till!
:banana:
Jag tyckte det var lättast att sköta det hela med en revisor som har med liknande företag att göra, annars kan det vara jobbigt att komma på allt själv.
Kika in även på prv.se

Lycka till !:rofl:

Zambolina skrev:
Starta eget bidrag har alla rätt att få, det kan du söka hos din kommun, arb.förm. hjälper med ansökningen.

Nja, det stämmer inte alls :crazy:

För det första måste man vara arbetslös, för det andra så är det arb.förmedlingen och inte kommunen som beslutar och för det tredje så är det ingen rättighet - det avgör varje enskild arbetsförmedl.

/Cecilia

För att starta eget inom häst, och just det du tänker dig så kan det ju vara bra om du har några slags referenser, ex. att du redan hållt på med detta fast mera privat och gjort dig något av ett namn inom branschen.

För att kunna leva på detta bör du vara riktigt duktig. Det är ju stuteri du snackar om.

Det övriga med att ha företag lär man sig bäst genom nån utbildning.

Lunagarden skrev:
Nja, det stämmer inte alls :crazy:

För det första måste man vara arbetslös,

Måste man faktiskt inte alls! Fr.om onsdag går jag på starta eget-bidrag och jag har två anställningar. Jag är tjänstledig från heltiden men får behålla min ledsagartjänst då den är så liten.

Det viktiga är att du formulerar en affärside som kan ge tillräcklig vinst.

Att hålla på med avel och leva på det så behöver du förmodligen föda upp och sälja ca 30-50 hästar om året. Det betyder att du måste hitta många köpare som tror på dig som uppfödare (referenser/kontakter etc).

Räkna på och bestäm dig hur mycket du ska satsa och vilken marknad du tror finns för det du ska göra. Värdera den konkurrens som finns och hitta vad du skulle kunna göra bättre än dem och hitta en egen unik "twist".

Tänk på att du förmodligen behöver ett REJÄLT startkapital för att få en lönsam avel. Det bästa är om du själv kan ordna inridning.

Det kanske inte ar helt lagligt och arligt, men jag tycker att du ska starta upp verksamheten svart forst. Alltsa, inte starta ett foretag.
Da kan du se hur det fungerar och om det skulle ga runt om du maste lagga pa bade moms samt betala skatt pa det hela.

Jag vet inte om jag har ett stuteri, men jag har nagra folston som far fol varje ar. Jag saljer dessutom ca 60 hastar om aret. Jag klarar inte av att gora allting sjalv, sa jag har en anstalld.
Jag tjanar absolut inga stora pengar, da kostnaderna for tavling etc ar sa stora. Bara skatten pa lastbilen kostar mej 13.000:-/aret.
Jag saljer heller inga avkommor innan de ar inridna och lite tavlade, da jag vill se vad de har for chanser att bli riktigt bra. De avkommor som har blivit riktigt bra har jag sparat och sedan salt nar de blivit lite aldre, och priserna gatt upp rejalt. Tyvarr har de avkommor som inte blivit lika bra kostat ungefar lika mycket som man far ut for dem, sa dem gor man ingen storre vinst pa.

Och det kommer inte att ga ihop om du inte har eget stall med bra rid mojligheter....om du inte hyr in dej riktigt riktigt billigt.

ramonarunds skrev:
Det kanske inte ar helt lagligt och arligt, men jag tycker att du ska starta upp verksamheten svart forst. Alltsa, inte starta ett foretag.
Da kan du se hur det fungerar och om det skulle ga runt om du maste lagga pa bade moms samt betala skatt pa det hela.

Jag vet inte om jag har ett stuteri, men jag har nagra folston som far fol varje ar. Jag saljer dessutom ca 60 hastar om aret. Jag klarar inte av att gora allting sjalv, sa jag har en anstalld.
Jag tjanar absolut inga stora pengar, da kostnaderna for tavling etc ar sa stora. Bara skatten pa lastbilen kostar mej 13.000:-/aret.
Jag saljer heller inga avkommor innan de ar inridna och lite tavlade, da jag vill se vad de har for chanser att bli riktigt bra. De avkommor som har blivit riktigt bra har jag sparat och sedan salt nar de blivit lite aldre, och priserna gatt upp rejalt. Tyvarr har de avkommor som inte blivit lika bra kostat ungefar lika mycket som man far ut for dem, sa dem gor man ingen storre vinst pa.

Och det kommer inte att ga ihop om du inte har eget stall med bra rid mojligheter....om du inte hyr in dej riktigt riktigt billigt.

Nej det var verkligen inget bra tips. Inte för samhället och inte för den enskilde. Det är ju inte kul att sitta med en skatteskuld på flera hundratusen efter ett tag och sitta i tingsrätten och förklara sig!

Varför skall man begå brott? Varför skall man konkurrera på taskiga villkor mot andra företagare?

INNAN man startar skall man givetvis göra en så bra bedömning man kan om hur marknaden ser ut.

Det är faktiskt inte jättedyrt eller svårt att starta ett litet företag i vårt land! Inte heller är det jättedyrt att lägga ned om man känner att det inte funkar.

Om jag tolkar ditt tips som att man ska starta i liten skala och växa därifrån så håller jag med, men just avel kräver ganska stor skala om man tänker sig ta hela sin lön därifrån.

Har drivit hästföretag (dock inom körning och inte försäljn/avel) men precis varit tvungen att lägga ner på grund av bristande lönsamhet.
Det jag ångrar att jag inte gjorde var att, som någon nedan skrev, ha ständig kontakt med revisor eller liknande. Det är en djungel av regler med skatt, moms och redovisning som man måste ha koll på!
Ta hjälp av kunnigt folk, gå en starta-eget kurs och undersök verkligen marknaden innan. Och inte undersök a la drömvarianten utan den krassa verkligheten!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 443
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 538
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 101
Senast: Amha
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 831
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur