Starta eget?

Jag kan eventuellt gå med i ett kooperativt företag. Är det värt det eller är det bättre att köra sitt eget race...?!
Det beror nog väldigt mycket på dig själv, personligen är jag för egensinnig för att det skulle kännas optimalt för mig, för andra är det något som verkligen fungerar för dem. :D
 
Vad innebär ett kooperativt företag?

Jag tror också det är viktigt att du börjar i liten skala, inte med något som genast måste ge tillräcklig inkomst för att du ska kunna leva på det. De första åren brukar för de flesta kanske max gå runt, och sedan sakta växa till sig och bli större och starkare - eller försvinna. Så börja lite smått och känn dig för, ta reda på vad som säljer, hur mycket du måste ta betalt, etc etc. Sätt inte hela din ekonomi på spel första veckan!
 
Som @Lena Furberg skrev här ovan. Räkna inte med att tjäna några pengar de första åren. Känns detta ok och du känner att du har ork och motivation att köra eget med det extra jobb det krävs, kör!
Konst/kultur/media-branschen är generellt tuff, oavsett vad du satsar på för inriktning. Jag känner folk som plåtat Vogue odyl som inte går runt. Många fotografer tar "skitjobb" typ plåtar reklam, bröllop eller vad som för att gå runt. Men även här är det hård konkurrens om jobben.
Jag hade inte startat ett företag inom den branschen såvida jag inte hade mycket tid och cashflow på annat håll.
 
Förresten, gå inte på nått snack om att någon ska förbättra din SEO (sökordsoptimering). Många företag som erbjuder det har svårt att visa vad dom egentligen gör för pengarna.

Jag går en utbildning inom e-handel, så jag har fått höra en del skräckexempel :p
 
Förresten, gå inte på nått snack om att någon ska förbättra din SEO (sökordsoptimering). Många företag som erbjuder det har svårt att visa vad dom egentligen gör för pengarna.

Jag går en utbildning inom e-handel, så jag har fått höra en del skräckexempel :p

Jo tack, en massa idioter ringde om det när min registrering precis gått igenom :meh: De avslutade samtalet rätt snabbt när jag sa att min hemsida redan hamnar högt upp i Google-sökning på relevanta sökord :p

Jag har också varit med om att bli hotad till att betala en faktura på något jag inte beställt ("vi har dig inspelad"). Det är en av två gånger jag varit RIKTIGT otrevlig i telefon. Konstigt nog producerades ingen inspelning, faktura eller krav från kronofogden :grin: Som nybakad företagare får man se upp helt enkelt. Det var värst de första två åren men sedan har det inte varit några sådana där konstiga saker.
 
Jo tack, en massa idioter ringde om det när min registrering precis gått igenom :meh: De avslutade samtalet rätt snabbt när jag sa att min hemsida redan hamnar högt upp i Google-sökning på relevanta sökord :p

Jag har också varit med om att bli hotad till att betala en faktura på något jag inte beställt ("vi har dig inspelad"). Det är en av två gånger jag varit RIKTIGT otrevlig i telefon. Konstigt nog producerades ingen inspelning, faktura eller krav från kronofogden :grin: Som nybakad företagare får man se upp helt enkelt. Det var värst de första två åren men sedan har det inte varit några sådana där konstiga saker.
Ja min förra praktikplats jag var på hade gått på en sån nit, vet inte om dom var bundna på ett år eller nått, iaf så hade det gått 4-5 månader när jag var där och dom hade pungat ut typ 40 000 utan att ens få en rapport om vad dom betalat för... Efter många påtryckningar kom nått ynkligt papper på typ 1 sida där det stod att dom hade skapat 6 länkar... Dom var mitt i att bestrida allt när jag var där, så vet tyvärr inte hur det har gått.
 
Det är dags för mig att ta mitt fotograferande till nästa nivå. Vilket för min del innebär att starta eget.

Planen är att framför allt få rull på mina sagofoton. Dvs framför allt sälja färdiga produkter så som foton, tavlor, almanackor etc.

Men hur gör jag? Var läser jag på? Vad ska jag tänka på?

Hur mycket pengar handlar det om?
Tänker om du kan köra det som hobbyverksamhet?
Då är du inte bokföringsskyldig och får ha en vinst på 50 000 kronor om året.

Skatteverkets definition på Hobby:
Hobby är något du själv utövar på din fritid.
Hobbyn är inte din huvudsakliga inkomstkälla.
• Du arbetar inte uppdrag från någon annan.

Här finns info:
http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213/1369144681445/34411.pdf

Jag har haft enskild firma och känner bara NEJ TACK, nästa gång kör jag hellre allt via typ frilansfinans.
 
Update:

Har varit på Nyföretagarcentrum och fått rådgivning under förra veckan. Det blir uppstart av enskild firma, och troligtvis så småningom även övergång till aktiebolag om allt går som jag vill. Vet i nuläget inte hur mycket pengar det kommer att handla om, det är otroligt svårt att förutse för jag har ingen aning om hur mycket efterfrågan det faktiskt är och blir. Så det får bli något utav ett experiment under kommande år. Mormor har i alla fall erbjudit sig att ombesörja bokföringen, så jag behöver inte fokusera så mycket på den biten. Så nu sitter jag och sliter mitt hår över ansökan :D
 
Update:

Har varit på Nyföretagarcentrum och fått rådgivning under förra veckan. Det blir uppstart av enskild firma, och troligtvis så småningom även övergång till aktiebolag om allt går som jag vill. Vet i nuläget inte hur mycket pengar det kommer att handla om, det är otroligt svårt att förutse för jag har ingen aning om hur mycket efterfrågan det faktiskt är och blir. Så det får bli något utav ett experiment under kommande år. Mormor har i alla fall erbjudit sig att ombesörja bokföringen, så jag behöver inte fokusera så mycket på den biten. Så nu sitter jag och sliter mitt hår över ansökan :D
Och nu är ansökan officiellt inskickad också! Vad gör man inte när man har tomt på jobbet en hel natt :angel:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 939
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 841
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 350
Senast: ameo
·
Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp