Starta eget.

S

Sjunior202

Hejsan. Tänkte höra om det finns något mera jag borde tänka på innan jag startar eget inom häst världen.

Min tanke 'är att jag ska starta ett företag där jag kan ta emot travhästar som behöver vila upp sig eller som har blivit skadade.Folk som har hästar hos travtränare får juh betala en förmögenhet även fast hästen inte tränas eller är skadad, man kanske kan hjälpa dom, många hästägare inom travet har juh inget intresse att ta hand om dom själva. Tänkte även ta emot travare som inte vill springa längre, tycker att det är för många fina travare som inte får en andra chans här i livet.

Jag har en jätte bra veterinär som är villig att stå till hjälp.
*En hovslagare som vill hjälpa till.
*Har även god kontakt med equiterapeft och kiropraktor.
*Jag själv har jobbat mycket med travare. Har även utbildat flertal i dressyr och hoppning.
* Ska skaffa mig skattesedel.
* Har ett stall på 15 boxar och även en lösdrift, fina hagar finns.
* Har en trogen bonde som säljer fint hö och hösilage till mig.
* Jag har lång hästerfarenhet, både av friska och skadade/sjuka hästar.
* Jag är utbildad hästskötare, och gått många kurser i fodring mm.
* Har god kontakt med flertalet travtränare, det var så jag kom på detta, dom vill redan börja skicka hästar till mig. Men jag vill vänta tills jag fått klartecken om företaget och skattesedel.

Nu undrar jag om det är något mera som jag måste ha :) Tacksam för alla svar.

Sv: Starta eget.

Hej - jag har inte funderat på vad/om du behöver ngt mer - men jag tycker idén låter bra!

Pappa har i ett par omgångar haft travare hemma som behöver få komma ifrån tävlingsbanan och rasthagarna o komma till en lantligare miljö med stora hagar och träning på grusvägarna i grannskapet. Det kan göra susen även för hästar som ska fortsätta tävlas men liksom "tappat suget".

Så lycka till med företaget - kul!!

Tack så mycket. :) ja jag tycker det är så tråkigt att dom ska behöva stå där dag in och dag ut, dom behöver vara hästar oxå. Har själv haft travare hos travtränare tidigare, det är juh DYRT fast hästen inte tränas. Jag tror vi betalade 14 000 i månaden och då stod hästen mest i hagen ett tag :S jag hoppas att folk kan nappa på ideen.. jag kommer juh aldrig att drömma om att ta så mycket i månaden. :S

Det låter som en fin idé tycker jag, och du verkar ha tänkt till hur allt ska fungera.
Dock undrar jag lite om du även funderat på den ekonomiska biten? Om vi säger att du ska ta in en häst som är skadad och behöver kanske både veterinärvård, täta hovslagarbesök och dessutom equiterapeut, så blir detta inte billigt.
Dessutom ska ju hästen ha foder (vilket jag i och för sig tror du är väl införstådd i) och detta är ju inte gratis, och annat som tillkommer.

Ska du dessutom tänka dig tjäna på detta, så att du kan leva på det? Så gäller det ju att du kan ta en del i betalt från ägarna också.

Har du en klar budget? Har du startkapitalet som behövs?

/Sanna

Vad bra att du frågar.. jajjemen det har jag tänkt på. Jag har en tom tagit hjälp utav en ekonom som jag har gått igenom ekonomi med.. Sen så kommer jag diskutera med hästägarna och veterinär om vad enskild häst kommer behöva för behandlingar och då sätter vi månadspris efter det :) Jag hade inte tänkt att jag endast skulle livnära mig på detta, utan jag har ett annat jobb på sidan av, sen får man se i längden om man kan försörja sig på att endast ta emot hästar. :)

Det första du får börja med att söka tillstånd för verksamheten enligt paragraf 16. Förr gjorde man det hos kommunens djurskydd så rent logiskt borde det ske hos Länsstyrelsen idag då. Men det går att kolla upp med ett eller två telefonsamtal. Först när du har fått det godkännadet så får du börja med verksamheten.
Annars verkar du ha tänkt på mesta tycker jag.

Det enda jag kan komma på är att du behöver se över vilka försäkringar du behöver, ex ansvarsförsäkring, försäkring av byggnader, ersättarförsäkring mm. Ersättarförsäkringen betalar lön för någon som gör ditt jobb om du blir skadad. Även sjukförsäkring kan vara bra, den gör att du får gå för i operationskö och slipper gå halvskadad i 6 mån i väntan på operation...Kolla upp detta noga, det kan vara något som räddar företaget om det händer dig något.

Vad gäller veterinär, equiterapeut, hovslagare osv, så tycker jag att det är bättre att du tar en fast kostnad/ månad för alla och sedan betalar hästägaren för sådana behandlingar separat. Allra enklast är om veterinärräkning osv går direkt till hästägaren. Underlättar bokföringen för dig då du slipper hantera dom fakturorna......Först betala mom soch sedan få tillbaks den. Enda fördelen skulle väl vara att det går med pengar genom firman, dvs större omsättning, mend det påverkar inte resultatet, dvs vad du tjänar på det hela.

Hur är det med bokföringen förresten? Att lämna den löpande till revisor eller dyl är ganska dyrt. Jag gör det löpande själv och har en revisor som jag kan fråga om råd och som gör deklarationen åt mig.

Lycka till och roligt att se att det finns några som tänker efter innan dom drar igång och inte tror att man kan leva på att det är roligt.

En kurs i enkel bokföring så du kan sköta det mesta av bokföringen själv kan vara bra. Både komvux och arbetsförmedling brukar ha sådana kurser

Låter som du har ett bra utgångsläge, akta dig bara att ta för lite betalt..jag har gjort den tabben och det är svårt att höja sedan utan att folk tar illa vid sig

Tack för alla svar!!!! Hoppas det kommer mera bra saker jag måste tänka på... Ska kolla upp lite saker nu under veckan som jag inte har tänkt på tidigare... Tusen tack *:)

Börja med att göra en ordentlig affärsplan, du kan ta ut mallar från tex ALMI's hemsida.
Låt det ta tid att jobba fram den, det är en process i sig, men det kommer vara väl värt arbetet och tiden.
Se om du kan få en mentor via något mentor program eller företagsmentor via ALMI, något jag varmt kan rekommendera dig.
Ta kontakt med något Leader kontor i din närhet (du kan säkert googla fram det) och se om det finns bidrag och stöd du kan söka, men för detta är det bra om du har en genomtänkt affärsplan på pränt först!

Lycka till!

/zelma

Jag tror att det finns ett behov av den tjänsten du kan tillhandahålla, kruxet är förmodligen ett kontaktnät, men det verkar du redan ha.

Att lämna bort sin travhäst (som kanske faktiskt är värd en slant, och som man lagt träningspengar på) kräver ju att man litar på människan som ska ha den, om man då har hjälp av en tränare som kan "gå i god för en" och som kanske har lite hästmaterial som kan lägga grunden till verksamheten tror jag det är en kanonhjälp.

Men som sagt; träningsplats kostar bra med pengar, och kan man få ett bra och mer kostnadseffektivt alternativ när hästen behöver vila av en eller annan anledning tror jag att det är attraktivt!

Just sådana konvalecent-stall för i fösta hand travare finns ju lite här och där och de verkar ju inte gå i konkurs heller så uppenbarligen funkar det.
Och ytor och mark och kunskap verkar du redan ha såå...You go Girl!

Det låter som du har tänkt på det mesta och fler goda tips har du fått här men jag upprepar dom för säkerhets skull!:angel:

Bra försäkringar som täcker en ersättare om du blir sjuk eller skadad. Se även till att ta ut en vettig lön så du får pengar från F-kassan om det händer något.

En mentor är guld. En äldre tränare kanske?

En bra bankkontakt som litar på dig och förstår din verksamhet!!

Sen är det bara att köra!

Lycka till!

PS. När du väl kommer igång kan det löna sig att betala någon för att sköta din bokföring. Det tar längre tid för dig som är ovan och tiden du sparar kan du lägga på att sköta hästarna, försäljning och sånt som bara du kan göra.

Senast ändrad:

Jag tycker också att du ska ta en kostnad för hästen stående hos dig - foder, skötsel osv, och definitivt fakturera (eller låta fakturor gå direkt) till ägaren alla övriga kostnader för hovvård, vet osv.

Det bästa om dom kan gå direkt. Illa nog om ägaren inte betalar dig för stallhyran, än värre om du kommer i skuld till vet, hovslagare osv för att du inte fått betalt så att du kan betala deras räkningar!

Lycka till, det låter som en toppenidé!
Lotta

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 156
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 631
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 822

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Stora shoppingtråden III
  • Ridskoleryttare
Tillbaka