Starta företag!

Splittan

Trådstartare
Är det någon häsr inne som har startat ett företag/har ett företag!

Vi funderar på att starta ett företag omfatande hästverksamheten.

Är det någon som har bra tips på sidor, där man kan få reda på vad som gälller m.m

Eller har ni några bra tips att komma med!
 
Jag har gjort det. Till att börja med kan man säga att det till stor del beror på var du bor, för Skattemyndigheten verkar tolka detta med hästverksamhet olika i olika delar av landet. Jag har 4 hästar varav 1-2 ston i avel + boxuthyrning och det tyckte de var ok här, men det var inte självklart. Jag fick skriva en lång plan om hur jag tänkt mig verksamheten nu och i framtiden, hur mycket jag beräknas tjäna och hur mkt tid jag lägger på verksamheten.

Skatteregler mm hittar du på www.rsv.se, det gäller samma för hästverksamhet som för annan. Enskild firma är väl det vanligaste tror jag? Annars kan man ju starta olika typer av bolag, handels el AB t ex. Särskilt om man är flera personer.

Det bästa du kan göra tror jag är ringa din lokala skattemyndighet och helt enkelt fråga hur de ställer sig till hästverksamhet, och höra vad de vill att du ska göra. Du får de blanketter som krävs osv från dem också.
 
går det runt? tjänar du några pengar på det? *nyfiken* :p
jag funderar på något liknande.. jobbar du med något annat också?
vilka raser avlar du på?
pojkvännen får la tjäna dom stora pengarna så jobbar jag med hästar.. :D :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har precis startat ett litet företag där jag tillverkar pannband, främst till travhästar. Jag vill så gärna skicka med...
Svar
11
· Visningar
1 435
Senast: tara
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 454
Senast: Bee
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
523
Senast: seahawk
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 491
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • "Rika människor", vilka är de?
  • Bästa film
  • Brist på empati

Hund, Katt, Andra Djur

  • Igelkott
  • Byta försäkringsbolag
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

  • Ridbana i sand, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp