Bukefalos 28 år!

Starta jordbruk?

Dandylinn

Trådstartare
Hoppas att tråden ligger rätt..

Nu har det ploppat upp en massa funderingar i skallen, vet inte ens om det är vettigt eller om det skulle vara genomförbart överhuvudtaget :angel:

I helgen hade jag och några till en pratstund om vad som skulle behövas för att inte en massa marker mm ska växa igen ännu mer än vad det gör nu..Det går väldigt fort på bara några år och på vissa ställen ser det inte klokt ut just nu. På en del av markerna vill man inte ens köra med en traktor längre sägs det..
Anledningen är dålig markvård helt enkelt för att han som tagit hand om det inte skött om det och markägarna börjar ta tillbaka sina marker för att göra det själva..med blandade resultat då.

Förut hade vi på det stället jag tänker på ca 500 -800 får som skötte större delen av betesdelen och höll markerna öppna men ägaren var tvungen att lägga av pga höallergi. Hon tog även hand om övriga marker genom att ta in hö till fåren samt slog ner andra behövande marker.

Under samtalet i alla fall så säger de tillslut åt mig "ja, men ska inte du ta och satsa på att starta upp ett jordbruk då? Du gillar ju djur så mycket!"

Och nu är jag fast och ganska peppad faktiskt eftersom att jag inte skulle tacka nej till att jobba med djur bla och tanken på ett eget jordbruk skulle passa mig bra tror jag och spec som egen företagare..Har i hjärtat aldrig varit intresserad av att gå till en "normal arbetsplats" eller vad jag ska kalla det..gillar att bestämma lite över mig själv och planera min egen dag.

Men med frågan: HUR DÅ??

Jag äger ingen gård, än mindre kunskap om hur man skulle ta hand om ett jordbruk och få det hela att rulla. Helst ska det ju vara ett helttidsjobb i så fall om det ska vara möjligt eftersom att det ligger på en ö. Det går inte att sköta jordbruk därute med att pendla till jobbet på fastlandet helt enkelt.
- Vad ska man ha för djur? Får eller kor? Hur många?
- Hur lär man sig?
- Hur kan man ens starta upp ett jordbruk? Det borde väl kosta multum, många miljoner?? Tänker främst på alla maskiner som behövs, foder, strö osv..Får man bidrag, hur mkt?
- Är det möjligt att starta eget från grunden eller måste man ta över befintliga byggnader?

Fördelar som jag har just nu:
Markytor finns det gott om och markägare som skulle bli jätteglada att slippa skötseln av dem är jag helt säker på. Så troligtvis behöver man inte äga marken man skulle behöva bruka..Så har det varit genom alla år där.
Hon som var fårbonde tidigare har en hel maskinpark som man kanske skulle få låna? Jag vet med mig att hon erbjöd sin ladugård samt maskiner till låns till han som skulle "ta över" (han tackade nej). Hos henne bör ju en hel del kunskap finnas också..Stängsel mm finns kvar på mycket av hennes marker. Även om man inte ska vara naiv och tro att man kan använda sig av det..men det verkar inte omöjligt.

Finns det någon "nybonde" här som fått det att funka? Altså där ni inte haft jordbruk inom familj/släkt tex som ni tagit över och där ni varit med och fått lära er på plats? Dela hemskt gärna med er..för det känns en aning omöjligt, men spännande ..och ändå lite hopplöst ;)

Speciellt när man inte kommer från någon familj som har jordbruk..så känns det som att man behöver vara multimiljonär helst för att ens tänka tanken..
 
Senast ändrad:
Sv: Starta jordbruk?

Ingen som har något?
Eller en idé på att på något vis kunna försörja sig på/med någon form av djur + markvård (odlingar av olika slag eller vad som)?

Turridningar? Lär dock bara fungera sommar, vår, höst..altså ej åretrunt verksamhet och är ju inte direkt jordbruk men skulle också vara ett alternativ..

Hjälp mig spåna! :D

Drömmen vore dock att få starta jordbruk med ex köttdjur som får leva på bästa möjliga tänkbara sätt, frigående/lösdrift året om. I skärgårdsmiljö..borde inte det vara säljande? ;) Åtminstonne jag har svårt att köpa annat kött än frigående..men är tveksam till att ens alla de har möjligheten till utevistelse året om..
 
Senast ändrad:
Sv: Starta jordbruk?

Det smartaste är nog att gå på lantbruksskola först, det är mycket som man behöver lära sig om man ska kunna driva ett lantbruk nuförtiden.
 
Sv: Starta jordbruk?

Det är givet, det var inte så jag menade riktigt kring att lära sig..men det känns ju lönlöst om man inte har en fungerande plan därefter.

Det är kostnaderna kring och få det att gå runt året om, som heltidsarbete som jag är intresserad av :)
 
Sv: Starta jordbruk?

Ta och boka en träff med en duktig lantbrukskonsult, till exempel på LRF Konsult eller Hushållningssällskapet. Lägg fram möjligheter och mål så kan dom på ett mer rättvisande sätt tala om vad som krävs i form av investeringar, vad du måste ha för omsättning för att det ska vara lönsamt, vilka möjligheter du skulle ha till stöd/ersättningar av olika slag osv. Forum kan nog vara bra, men då det gäller så stora investeringar som det är fråga om med gård, maskiner och djur så ska du nog ta till proffshjälp.

Är det får du vill satsa på så gör ett studiebesök på någon av de fårgårdar som finns i länet och är av den storlek du behöver för att leva på den, det vill säga minst 150-200 tackor, kanske mer.

Skaffa kunskap, det är smartast att göra innan du börjar ge dig in i något som kräver så mycket pengar, tid och engagemang som ett lantbruk kräver. Att låna maskiner och få några tips tar dig tyvärr inte så långt och imponerar antagligen inte på banken som ska låna ut pengar till satsningen.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: lindaf
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 762
Senast: MML
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 328
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 216
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp