Starta studiecirkel eller workshop

Men andra hyresgäster räknar i princip ALLT som ohyra. Inklusive bin som hälsar på. Brukar ha rätt mycket bi-besök tidigt på våren och sent på sommaren. Haft en humla som övervintrade i en an lådorna också.
Jag har haft hyresgäster som på fullt allvar tyckte att jag skulle åtgärda myrstackarna i den angränsande skogen.
Människor tycker inte om naturligt.
 
Håller helt med att vi måste sluta utarma jordarna. Det jag reagerar på är ”mantrat” om mindre köttproduktion. Bara för att dagens köttproduktion (vidrigt ord!) inte regenererar jordar betyder inte det att inte någon gör det. Med silvopasture (integration av träd, kött och djurfoderproduktion) och strip grazing som bl.a. regenererar utarmade jordar med hjälp av (kött-)djur kan vi återuppbygga jordar, förhindra både vatten- och vinderoaion och fortsätta äta kött (om än modererat). Förlåt engelska termer.
Men köttproduktion upprätthåller ju biologisk mångfald.
 
Men för att öka/bibehålla den ekologiska mångfalden krävs djur som helst växelbetar på stora områden. Jag tror inte det primärt är hushålls eller småbrukarna som bidrar till det utan mer storskalig men så ekologisk det nu går djurhållning.
Det känns rätt smalt att tänka på att ekologisk mångfald som växelbetning av stora arealer. Vad jag tänker tänker på att återställa en del våtmarker och inte utarma/förstöra skyddsvärd miljö, lämna utrymme mellan fälten för djur/växter, diversifiering av vad man odlar och använda mindre bekämpningsmedel. Vi behövs ge livsutrymme åt flora och fauna.
 
Det känns rätt smalt att tänka på att ekologisk mångfald som växelbetning av stora arealer. Vad jag tänker tänker på att återställa en del våtmarker och inte utarma/förstöra skyddsvärd miljö, lämna utrymme mellan fälten för djur/växter, diversifiering av vad man odlar och använda mindre bekämpningsmedel. Vi behövs ge livsutrymme åt flora och fauna.
Biologisk mångfald, inte ekologisk :) skrev fel..
 
Det blir inte bra kommunikation.
Om den som man samtalar med uppfattar budskapet på ett annat sätt än man menar så är enda sättet att få fram rätt budskap att förtydliga sig.
Att lägga ansvaret för att förstå budskapet på den som tolkar det fungerar faktiskt aldrig.
Tycker du att jag lägger ansvaret på dig när jag ber om ursäkt för otydligheter och förtydligar vad jag menar? Sen hjälpte det det inte så värst med förtydligandet. Då talade du om att jag tyckte fel fast du verkade förstå utmärkt vad jag menade.
 
Tycker du att jag lägger ansvaret på dig när jag ber om ursäkt för otydligheter och förtydligar vad jag menar? Sen hjälpte det det inte så värst med förtydligandet. Då talade du om att jag tyckte fel fast du verkade förstå utmärkt vad jag menade.
I min värld hade du svarat på ett påstående som inte fanns för att sedan framhärda att det var det viktiga i sammanhanget.
Medan jag ansåg det helt irrelevant.
 
I min värld hade du svarat på ett påstående som inte fanns för att sedan framhärda att det var det viktiga i sammanhanget.
Medan jag ansåg det helt irrelevant.
Alltså jag skriver i första inlägger i denna kedja förkortat att TS inte kan ha bin, pergola och utedass hemma hos sig men man man kan gå ut och ha tillgång till annat en massa hobbys utanför lägenheten. Du rättar mig och säger man kan visst håll på med biodling om man bor i lägenhet och att jag har fel och tycker fel.

Kan du upplysa mig vad som är fel i tankesättet att man är begränsad av vad man kan göra hemmavid när man bor i en lägenhet men att man kan göra en massa saker om man lämnar den? Det är liksom bara det jag hävdat och försökt förklara.
 
Kan du upplysa mig vad som är fel i tankesättet att man är begränsad av vad man kan göra hemmavid när man bor i en lägenhet men att man kan göra en massa saker om man lämnar den? Det är liksom bara det jag hävdat och försökt förklara.
Problemet som jag ser det är att du har hamnat fel i frågan.
Du diskuterar vad man kan göra inuti en lägenhet.
Vilket är ungefär samma saker som man kan göra inuti ett bostadshus på landet.

Medan det faktiskt handlar om hur nära bostaden som man kan göra dessa saker.
D.v.s. just hemmavid.
Om vi i stället diskuterar närhet så kan vi bli konkreta på riktigt.
Och visa på verkliga och möjliga alternativ.

Det finns lägenheter på landsbygden också och där är det säkert fullt möjligt att både odla och ha biodling precis lika nära som när man bor i hus.
Lägenheter existerar inte bara i stadsmiljö.
 
Nu har jag landat lite och tänkt efter. Blev faktiskt rätt ledsen när mitt liv beskrevs som inte värt att leva. Samt att jag inte tillförde något alls.
Detta är på inget sätt ett försvarstal, men jag tänker att det kanske finns andra saker att tillföra än att kunna odla och ha en skogsträdgård. Jag arbetar tex med mänskliga rättigheter och stöttar personer som kanske inte alltid kan föra sin talan och göra sin röst hörd i olika sammanhang. Detta räddar ju knappast världen, men på ngt sätt känns det ändå i alla fall för MIG meningsfullt.

Det förstår jag :heart

Rent allmänt tycker jag att en inte ska ha så himla mycket åsikter om hur andra väljer att leva sina liv och definitivt inte komma med fula anklagelser angående hur andra lever sitt liv. Det är bara elakt och leder inte till något bra.

Jag tänker att vi gör alla så gott vi kan med de möjligheter vi har. Ens drömtillvaro är en annans mardröm och det är helt ok för tänk vad tråkigt det vore om vi alla var lika!

Sedan finns det ju många sätt att bidra till ett bättre samhälle och det du gör i ditt jobb är ju jätteviktigt, att ge röst till och stå upp för de som inte kan göra det själva!
 
Problemet som jag ser det är att du har hamnat fel i frågan.
Du diskuterar vad man kan göra inuti en lägenhet.
Vilket är ungefär samma saker som man kan göra inuti ett bostadshus på landet.

Medan det faktiskt handlar om hur nära bostaden som man kan göra dessa saker.
D.v.s. just hemmavid.
Om vi i stället diskuterar närhet så kan vi bli konkreta på riktigt.
Och visa på verkliga och möjliga alternativ.

Det finns lägenheter på landsbygden också och där är det säkert fullt möjligt att både odla och ha biodling precis lika nära som när man bor i hus.
Lägenheter existerar inte bara i stadsmiljö.
Jag ger upp. Klart du har rätt. Man har exakt samma förutsättningar om man flyttar från ett hus på landet med stor tomt till en lägenhet i stan. Det var helt fel att skriva till TS att hon inte kan bygga pergolas och ha biodling i en lägenhet om hon flyttar till stan utan behöver söka sig utanför den för att utöva vissa hobbies för det finns möjligen någon enstaka lägenhet på landet där det kan funka.
 
Jag ger upp. Klart du har rätt. Man har exakt samma förutsättningar om man flyttar från ett hus på landet med stor tomt till en lägenhet i stan.
Du missar den viktiga detaljen att det finns lägenheter på andra ställen än i stan.
Det finns många lägenheter på landsbygden och i små byar där det fungerar att ha den typen av hobbies som TS vill ha.
Sverige består inte av bara Stockholm, Göteborg och Malmö.
 
Du missar den viktiga detaljen att det finns lägenheter på andra ställen än i stan.
Det finns många lägenheter på landsbygden och i små byar där det fungerar att ha den typen av hobbies som TS vill ha.
Sverige består inte av bara Stockholm, Göteborg och Malmö.
Nej jag har inte alls missat det, läs om och läs rätt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp