Starta studiecirkel eller workshop

Vi pratar inte om samma sak riktigt. Du bor i lägenhet och ställer upp bikupor hos nån som har plats.

Självklart pratar vi inte om samma sak. Jag nämnde bara att bikupor inte fungerar i lägenheter (liksom utedass, och pergolas). Självklart kan man låna eller hyra mark för diverse hobbies eller verksamheter som inte funkar att utöva i en lägenhet men då får du ta dig ut ut lägenheten.
 
Självklart pratar vi inte om samma sak. Jag nämnde bara att bikupor inte fungerar i lägenheter (liksom utedass, och pergolas). Självklart kan man låna eller hyra mark för diverse hobbies eller verksamheter som inte funkar att utöva i en lägenhet.
Dessutom har en del bikupor på hustak.
 
Sen ska man inte heller glömma bort att väldigt många typer av odlingar är som allra klimateffektivast när de drivs av professionella , yrkesstolta odlare i tillräcklig skala. Så att köpa fina närodlade grönsaker som odlats hållbart gör man ofta väldigt bra i butiken.

Att var och en ska odla allt som hobby med kraftigt varierande resultat i skörd och insatsvaror är inte en klimatåtgärd i sig.
Där är vi oeniga, ja att alla inte kan eller vill är inget konstigt men att bidra med växtlighet där det går, framförallt i storstäder är en klimatåtgärd i sig, det man kan skörda är bonus. Många små odlingar på balkonger tak och andra ställen där det finns plats är bra för miljön och kan bidra till att sänka temperaturerna i städerna och är bra för insekterna. Lyckas man dessutom att få en del av familjens grönsaker är det ett stort plus.

En sak som är tveksamt för miljön är stora monokulturer i stor skala, det utarmar naturen men det är nödvändigt (med dagens teknik) för att få tillräckliga skördar både för mänskligheten och för att det ska bära sig för odlaren.
 
Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är inte expert på något.

Studiecirklar jag själv gått på är "bilvård för kvinnor" och "spinna och tova". Sen var jag på en workshop för ett antal år sedan och lerklinade ett hus under en helg. Jag minns inte om jag betalade för workshopen eller inte. Men de som byggde huset fick ganska många extra händer som satte lera på huset de höll på att bygga.

Men vad skiljer en workshop från en studiecirkel egentligen?

Och så undrar jag vad jag själv skulle kunna hålla i. Jag funderar på om man kan skapa en studiecirkel/workshop om hur man bygger en pergola. Jag har nämligen en plan att bygga en sådan, men vet inte när det blir av. Jag tror mig kunna bygga den själv trots att jag aldrig byggt en pergola. (Det har jag aldrig gjort förut så det klarar jag säkert/ Pippi Långstrump) Ritningen har jag i huvudet. Men jag tänker att det antagligen är väldigt bra med extra händer när man bygger. Vet inte om fler kan tänka sig vilja vara med och bygga? Hur organiserar man sånt här?

Och skulle folk vilja vara med och bygga ett utedass?

Jag kollade medborgarskolans utbud igår och hittade både virkning och en trädgårdskurs. Båda är ämnen jag kan något om, men då får jag hitta min egen nisch i så fall. Jag kan även sticka och kroka (hybrid mellan stickning och virkning) och jag har grejat med en massa annat hantverk också så som lapptäcken, smycken av silvertråd, keramik, pärlor m.m. Har också byggt en dörr och en topplistkupa. Men har lite svårt att se att jag skulle kunna göra en studiecirkel med detta.

Trädgård är förstås ett stort intresse. Men var börjar man? Hur nischar man sig? Trots att jag hållit på i så många år så känner jag mig ändå lite tappad om jag skulle leda en studiecirkel i ämnet. Mina före detta klasskamrater på trädgårdsutbildningen jag gick för ett par år sedan tyckte att jag skulle vara lärare. Smickrande, men så kunnig är jag faktiskt inte.

Biodling är det redan en annan som har kurser i.

Själv skulle jag behöva en kurs i fönsterrenovering. Tror jag får kontakta ett studieförbund om det.
Det låter som om tanken på kursledare/workshop är mer en idé om hur du ska kunna förverkliga saker du vill få gjort snarare än lära ut saker.
Du nämner att du inte vill bara undervisa för då får du inte ut nåt av alltihop.

Vad vill du egentligen? Att folk ska betala för att göra saker du vill få gjort under förevändningen att du har en kurs?
 
Jovisst, men i en lägenhet funkar det inte. Hyr man in sig någonstans så kan man ju ha höns och kor också och bygga sin pergola och sitt utedass.
Eller häst.
Jag vet en biodlare som hade sin utrustning i en byggnad på hjul och hyrde in sig på en gård.
Den var inte intresserad av gård utan just bara av bin.
 
Hyra eller låna mark kan man göra till det mesta på så vis kan man göra nästan allt överallt om eknomin tillåter (och jag har inte protesterat att mot att man kan låna mark till bikupor, jag har ingen kunskap där.)
Det är faktiskt väldigt vanligt.
Och billigt.
Skörden ökar avsevärt, mest på frukt men även på spannmål, så odlare gillar det

Hälsningar gammal biodlare.
 
Självklart kan man låna eller hyra mark för diverse hobbies eller verksamheter som inte funkar att utöva i en lägenhet men då får du ta dig ut ut lägenheten.
Just bikupor är en sådan sak där det är oerhört vanligt.
Medan pergola och utedass inhyrt på andras mark är mer, typ, ovanligt
 
Att var och en ska odla allt som hobby med kraftigt varierande resultat i skörd och insatsvaror är inte en klimatåtgärd i sig.
För mig är det ändå en känsla av att göra gott. I dubbel bemärkelse.

Jag odlar ätbara växter i min trädgård runt huset. Gödslar med dynga från grannen och kan skörda en stor del av mitt matintag på sommaren. En stor del går att frysa in. Slipper milen in till stan i min dieselbil.

Det är inget stor klimatavtryck mina odlingar gör och jag fraktar inte skörden. Jag går och hämtar dem.
Så lite grann klappar jag mig på axeln. :D
 
En sak som är tveksamt för miljön är stora monokulturer i stor skala, det utarmar naturen men det är nödvändigt (med dagens teknik) för att få tillräckliga skördar både för mänskligheten och för att det ska bära sig för odlaren.
Det finns inget i rationellt jordbruk som kräver stora monokulturer.
Det går att anpassa alldeles utmärkt till både mångfald och insekter.
I vår närmiljö finns potatisodlare, ägg, mjölk och en massa annat.
Producenterna är noga med växelbruk och de flesta odlar ekologiskt.
Typ 250 kor plus rekrytering och ekologisk odling av foder.
 
Det finns inget i rationellt jordbruk som kräver stora monokulturer.
Det går att anpassa alldeles utmärkt till både mångfald och insekter.
I vår närmiljö finns potatisodlare, ägg, mjölk och en massa annat.
Producenterna är noga med växelbruk och de flesta odlar ekologiskt.
Typ 250 kor plus rekrytering och ekologisk odling av foder.
En stor monokultur är ett ordinärt rapsfält eller en potatisåker. Även en hövall även om den har en handful arter eller kanske två är ensidig, eller en granskog. I naturen när den sköter sig själv är mångfalden mycket större. Vi har blivit bättre men visst finns det gott om odlingar med stora fällt med en gröda och det är inte så värst naturligt.
 
För mig är det ändå en känsla av att göra gott. I dubbel bemärkelse.

Jag odlar ätbara växter i min trädgård runt huset. Gödslar med dynga från grannen och kan skörda en stor del av mitt matintag på sommaren. En stor del går att frysa in. Slipper milen in till stan i min dieselbil.

Det är inget stor klimatavtryck mina odlingar gör och jag fraktar inte skörden. Jag går och hämtar dem.
Så lite grann klappar jag mig på axeln. :D
Det beror ju på vad man odlar.
Broccoli, spenat, tomat, succini, äggplanta, sockerärtor t.ex. är ju oerhört bra att odla på plats.
Medan potatis, majs, spannmål och linfrö är sådant som passar bättre i litet större odlingar.
 
Just bikupor är en sådan sak där det är oerhört vanligt.
Medan pergola och utedass inhyrt på andras mark är mer, typ, ovanligt
Återigen. Jag konstaterade att TS inte kunde ha en bikupa i lägenhet (tillsammans med ett par andra saker hon har nämnt). Hela diskussionen är fånig då jag inte med ett ord antytt att det inte går att ha en bikupa på annat håll.

Jag hoppas att du inte anser det är vanligt med bikupor i en lägenhet?
 
En stor monokultur är ett ordinärt rapsfält eller en potatisåker. Även en hövall även om den har en handful arter eller kanske två är ensidig, eller en granskog. I naturen när den sköter sig själv är mångfalden mycket större. Vi har blivit bättre men visst finns det gott om odlingar med stora fällt med en gröda och det är inte så värst naturligt.
Det gäller ju att fälten inte är större än att bina kan flyga runt.
Just naturligt är inte något att eftersträva i en civilisation av vår sort.
Skadefritt för ekosystemet är däremot nödvändigt, annars så avlivar vi oss själva på sikt.
Om alla bin dör ut så kommer även vi att dö av hungersnöd.
 
Återigen. Jag konstaterade att TS inte kunde ha en bikupa i lägenhet (tillsammans med ett par andra saker hon har nämnt). Hela diskussionen är fånig då jag inte med ett ord antytt att det inte går att ha en bikupa på annat håll.

Jag hoppas att du inte anser det är vanligt med bikupor i en lägenhet?
Du glömde den lilla detaljen "när man BOR i lägenhet".
Budskapet är att man inte måste ha allt som man vill göra just där man bor.
Det går dessutom ofta att åka kollektivtrafik till marker där man kan ha sin biodling placerad.

Att klyva ord på det vis du gör här har ingenting med TS möjligheter att ägna sig åt sina intressen även om hon skulle bli tvungen att bo i lägenhet att göra.

Med din logik så skulle ju ingen som bor i lägenhet kunna ha häst.
Och det vet du ju mycket väl att så är inte fallet.
 
Det gäller ju att fälten inte är större än att bina kan flyga runt.
Just naturligt är inte något att eftersträva i en civilisation av vår sort.
Skadefritt för ekosystemet är däremot nödvändigt, annars så avlivar vi oss själva på sikt.
Om alla bin dör ut så kommer även vi att dö av hungersnöd.
Det finns andra djur än bi som inte har samma möjlighet att snabbt förflytta sig.

Det är inte skadefritt för ekosystemet att ha stora områden med raps/potatis/tall/ärtor eller vad det nu är för gröda vi odlar.

Varför är naturligt inte något att eftersträva?
 
Senast ändrad:
Du glömde den lilla detaljen "när man BOR i lägenhet".
Budskapet är att man inte måste ha allt som man vill göra just där man bor.
Det går dessutom ofta att åka kollektivtrafik till marker där man kan ha sin biodling placerad.

Att klyva ord på det vis du gör här har ingenting med TS möjligheter att ägna sig åt sina intressen även om hon skulle bli tvungen att bo i lägenhet att göra.

Med din logik så skulle ju ingen som bor i lägenhet kunna ha häst.
Och det vet du ju mycket väl att så är inte fallet.
Vem är det som ägnar sig åt ordklyveri och inte kan acceptera att jag menar det jag skriver utan tala om för mig att så kan jag inte tycka?

Jag har inte skrivit ett ord om att man inte kan ha en biodling (pergola eller utedass) på annat håll - tvärt om jag har skrivit det flera gånger, men faktum är att man inte kan ha bisamhällen eller en hel del annat man kan ha på landet i sin lägenhet på det viset TS har på sin tomt. Då behöver man försaka det eller hitta en annan lösning.
 
Vem är det som ägnar sig åt ordklyveri och inte kan acceptera att jag menar det jag skriver utan tala om för mig att så kan jag inte tycka?

Jag har inte skrivit ett ord om att man inte kan ha en biodling (pergola eller utedass) på annat håll - tvärt om jag har skrivit det flera gånger, men faktum är att man inte kan ha bisamhällen eller en hel del annat man kan ha på landet i sin lägenhet på det viset TS har på sin tomt. Då behöver man försaka det eller hitta en annan lösning.
Du har liksom missat vad problemet handlade om och hittat på något annat problem som faktiskt egentligen inte finns.
Även om man bor i hus på landet så har man ingen av dessa saker inne i bostaden.
Man måste lämna bostaden och gå ut för att ägna sig åt det oavsett.

Jag har inte hästarna inne i huset utan en bra bit bort faktiskt.
Även om de är på gården där jag bor
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp