Bukefalos 28 år!

startanmälan

Krockodil

Trådstartare
Läste på en hemsida i deras ryttarmedelande att det inte skulle vara någon startanmälan, vilket fick mig att fundera lite.
När man kommer till en tävlingsplats så får man ju inte lasta ur hästen innan vaccinationskortet visas. Vem är det vanligast att man visar upp dessa för? Och alla andra papper som häst och ryttarlicens osv? Går man till sekretariatet direkt innan urlastning och visar upp allting, är det vanligast?
Vad är det för skillnad med att visa upp sina och hästens papper och att startanmäla? Om man är anmäld till flera klasser samma dag, startanmäler man sig flera gånger eller räcker det med en gång?

Tacksam för svar! :bump:
 
Sv: startanmälan

Startanmälan görs automatiskt nuförtiden, tidsbesparande för sekretariat.
Vanligt är då att man visar vaccinationskort för antingen parkeringsvakt eller veterinär. (Då är iofs hästen redan urlastad men så är det ofta iaf.)
Sen kan man gå till sekretariatet och betala och ev. visa licenser under dagen. Då behöver inte alla vara där på samma gång.
 
Sv: startanmälan

Vi kommer ha så att man visar vaccination och licens i sekretariatet.
Det på grund av att dom som kan det här med vacc mm sitter redan i sekretariatet.
Som parkeringsvakter anlitas pappor och pojkvänner, och få dom läsa vaccinationsintyg, ja då ställer dom nog tyvärr inte upp.
 
Sv: startanmälan

Fast just läsa vaccinationsintyg behöver inte vara knepigt. I första hand ha koll på att det inte gått mer än ett år sen senaste vaccinationen mot hästinfluensa gjordes. Mer än så har jag aldrig varit med om kollas.
Kan ju kollas med grundvaccination också men inte heller det är särskilt svårt.

Jag tycker att det är praktiskt att visa vaccinationsintyget direkt så slipper man ränna omkring med det öht :)
 
Sv: startanmälan

Har aldrig varit med om att visa vacc. intyg någon annanstans än sekreteriatet, håller med om att det verkar smidigt men hur vet dom att alla visat upp sina papper?
 
Sv: startanmälan

Jag har varit på tävlingar där parkeringspersonalen tittar på vaccinationsintyget, de stoppar alla. (Däremot så tror jag inte alltid att dessa kontrollanter är införstådda med TR´s regelverk:angel:)
 
Sv: startanmälan

Vi har diskuterat att införa detta system på vår klubb då det lätt blir mycket kö till just sekretariatet på morgonen... Har du varit med på arrangörs sidan på en tävling när de haft det såhär? Blir det mer eller mindre arbete?
 
Sv: startanmälan

KL
Jag är en funktionär i en klubb som anordnar hoppning, dressyr och distans.
Vi gör lite olika beroende på gren.
Hoppning innebär mängder med starter och de flesta kommer tidigt på dagen. Då har vi parkeringsvakter som kollar vaccinationsintyg och bockar av mot hästlista. Funkar kanonbra. Parkeringsvakter är också läskunniga fast dom oftast är män och pojkvänner:angel:
I sekretariatet tar vi betalt och matar in de tävlande i tävlingsprogrammet. De anses redan staranmälda i och med sin anmälan till tävlingen. Vårt tävlingsprogram larmar om licensen inte är betald. Vi är uppkopplade mot SvRF. De innebär att de sista som betalar för dagen gör det strax innan de åker hem. Mycket smidigt. Nästan ingen köbildning alls.
Distans och dressyr är långsammare tillställningar och där vill vi se vaccinationsintyget i sekretariatet innan urlastning. Fungerar också mycket bra. Allt annat är lika.
Vill någon "prya" som funktionär på vår nästa hopptävling är ni jättevälkomna.:d
 
Sv: startanmälan

Har parkeringsvakterna listor och bockar av ekipagen då? Om ni på kvällen efter tävlingen upptäcker att någon inte visat vaccinationsintyg vad gör ni då?
 
Sv: startanmälan

Vi har haft det så i många år nu, och det har fungerat mkt bra.
Framförallt för sekretariatet. Men även för de anmälda, som slipper ett ,ibland nog så tidsödande moment på morgonen...
 
Sv: startanmälan

Är jag med på arrangörssidan har jag hand om framhoppningen, inte pappersarbete som sådant.
Där jag stött på det har det varit som tävlande, gissar att p-vakterna då har listor och bockar av. På precis samma sätt som veterinären bockar av att besiktning är utförd.
 
Sv: startanmälan

ok, har ni typ walkie-talkie förbindelse eller nåt med dem så att ni kan kolla av vilka som inte visat, eller om det kommer strykningar på morgonen? Antar att det inte är så vanligt att folk åker utan att betala då man har deras adress och allt eller?

Ha ha, vart och när har ni nästa hopptävling? ;)
 
Sv: startanmälan

Under tävlingsdagens gång så kilar någon ut till parkeringskillarna och veterinären(vid regionala tävlingar) och berättar vilka som strukit sig sent. Ibland kilar dom in till sekretariatet och undrar om några hästar. Vi har walkie-talkie också, men det är ganska skönt att få sträcka på benen mellan varven, så vi går gärna.
Summa sumarum så är det ytters ovanligt att någon lyckas passera P-vakten utan att få sitt vaccintyg kollat. Så när dagen är slut så vet vi vad vi gjort och alla hästar är avbockade på P-vaktens lista. Inga problem alls. Skulle det uppstå frågetecken så har vi överdomaren som tar beslut om hur det ska bli.
Enligt propositionen har de som anmäler sig till tävlingen, skyldighet att betala på eget initiativ, hur de än vänder sig. Skulle de inte göra det trots påminnelser så blir de rapporterade till förbundet och riskerar förlora sin tävlingslicens. Har aldrig hänt hos oss. Vi har alla tillgängliga kontaktuppgifter på de som tävlar i och med att vi har deras licensnummer.
Nästa hopptävling
Ponnyhoppning regionalt 1 mars, Björkviks RF, Sörmland
ponnyhoppning lokalt 8 mars, Björkviks RF, Sörmland
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 113
Senast: Castellini
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 331
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 838
Senast: Cattis_E
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 453
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp