Startordning

Ajabaja

Trådstartare
Jag fick höra en väldigt märklig sak (för mig i alla fall) nu i helgen. Mina föräldrar & syster var iväg på en lokal ponnytävling. De hade räknat ut en rimlig starttid & var därmed där i god tid. När de kommer dit frågar de om en tänkbar tid hennes klass skulle starta & får då veta att de har vänt på startordningen så att D-ponnyerna startar först & A-ponnyerna sist!

Min syster rider B-ponny så det var ju irriterande men ingen katastrof, mycket värre var det för några av D-ponnyerna som missade sin start pga detta. Enligt överdomaren var det här ridsportsförbundets nya regler. Något de inte informerat om i varken propositionen, ryttarmeddelandet eller startlistan.

Hur jag än letar så hittar jag inte denna ändring i TR eller någon annanstans!

Någon som vet om detta stämmer? Är det så att D-ponnyerna från & med detta år alltid ska starta först? Vart hittar man denna information?

:bow::bow:

Sv: Startordning

Hej. Jag är hoppdomare och min mamma är ÖD, vi har inte hört talas om någon TR ändring. Var tävlade din syster och vem var ÖD?

Pm:a dessa uppgifter till mig så ska jag kolla upp detta.

Det står i proppen i tidsprogrammet att Kat D startar först. MEN inget i ryttarmed.

Eftersom detta förfarande inte är vanligt BÖR man som arrangör vara extra tydlig med info till ryttarna för att undvika sådana här missar.

Det är upp till arrangören att ha vilken startordning dom vill. Proppen ska dessutom vara godkänd av distriktet. Så det är ingen ny TR-ändring.

//Sita

Senast ändrad:

Detta fenomen hörde jag om i helgen.

Då bytte de så i första klassen så startade a-ponnyerna först och
i andra så var det d-ponnyerna.

En liten tjej startade då sin första start kl 9 ca och sin andra kl 15.
Är detta rimligt?

Samma tävling måntro?

Tycker att det är helt ok bara de är tydliga vilken ordning som är rätt.
Men att ha olika star i olika klasser?
borde det inte vara samma kat som inleder alla klasser??

Detta fenomen hörde jag om i helgen.

Då bytte de så i första klassen så startade a-ponnyerna först och
i andra så var det d-ponnyerna.

En liten tjej startade då sin första start kl 9 ca och sin andra kl 15.
Är detta rimligt?

Samma tävling måntro?

Tror inte det, inte utifrån proppen iallafall. (tävlingen hölls i Södertäljeområdet)

Tycker att det är helt ok bara de är tydliga vilken ordning som är rätt.
Men att ha olika star i olika klasser?
borde det inte vara samma kat som inleder alla klasser??

Verkar mindre bra genomtänkt just av den anledningen du skrev i första inlägget. Det blir ju väldigt lång väntan för vissa och kort och smidigt för andra. Man ska alltid sträva efter att det är så rättvist som möjligt för alla och det anser jag inte att det blir om man gör så där.

Sen är det mycket viktigt att man som arrangör TYDLIGT meddelar sina ideér och tankegångar i Rytt.med. så att det inte blir fel.

Sådant är så irriterande, har hänt mig med att startlistorna publicerats i en ordning på nätet och när man kommer dit har de vänt på ordningen. Jättekul att ha hästen stå flera timmar i släpet... *not*

Hej!
Tack för svaren!
De har skrivit Kat D 0,80 m, Kat C 0,70 m o.s.v. i varje klass i proppen, men det var bara två av klasserna de följde detta så jag anser inte att det indikerar på vilken startordning som gäller... :confused:
Dessutom har de lagt upp startlistorna så att klass 1 börjar med kat A som den gjorde, men därefter att klass 2 var skriven likadant trots att de inte startade efter startlistans ordning. Detta visar ju för mig tydligt emot den konstiga proppen. Eller?

Skönt att det inte är en ny regel i alla fall! Det var nog det konstigaste; att de hävdade att detta var nya regler från ridsportförbundet.

Jag ska nog göra en anmälan som du sa & det lär ju bli många fler eftersom det fanns andra som var mycket irriterade. Hoppas bara att det inte händer igen! :grin:

Bra att få det utrett!:D:bow:

*KL*

har inget med ovan nämnda tävling att göra men som tävlingsarrangör kan jag inflika att vi brukar starta med lägsta hinderhöjd (oftast kat B ) och sen öka-det är lättare vid hoppning och banbygget...och känns logiskt för både oss och tävlande. Det blir tyvärr lång väntetid för ekipage mellan klasser då det ofta är stora klasser (många tävlande i Sthlms-området) men det är ju rättvisast att börja med samma kategori i alla klasser...

Vi har ofta en avd B också och framförallt när vi har stor-häst tävling brukar sista klassen oftast starta med avd B mest pga att de ofta ridit föregående klass och det känns schysstare mot unghästarna att de inte ska behöva vänta 3-4 timmar i en transport då deras klass ofta är liten och endast ett par ryttare. Avd A brukar ändå vara så många starter att de får vänta på prisutdelning och avd A borde ju vara mer rutinerade och vana hästar...

Bara ett allmänt inlägg, har ingenting med t6ävlingen TS nämner att göra.

Min förra klubb (där jag var tävlingsansvarig i 7 år) hade alltid omvänd startordning i dagens första klass, dvs att kat D startade först. Merparten av alla klubbar runt om i det distriktet hade likadant. Stod alltid angivet i propp + ryttarmeddelande, exempelvis på detta sätt:

Första start kl.09.00
Klass X: Å cm, (kat D, C, B)
därefter klass Y, Ä cm och klass Z, Ö cm (kat B, C, D)

Likadant var det i dressyr, kat D startade först i dagens första klass.

Liknande trådar

Hoppning Hej! I helgen red jag en Reg. 110 bed. A. Klassen efter min var en 120 bed. A. Tävlingsveterinär var på plats men då jag är lärd att...
Svar
16
· Visningar
10 553
Senast: Lady_S
·
D
Fälttävlan Hejsan :D Jag ska börja träna fälttävlan har jag kommit på :) Men vad gäller för klassen P70, det står att hinderhöjden är max 75 cm...
Svar
4
· Visningar
8 017
Dressyr Vad är det som gäller egentligen och vart vänder man sig för säkert svar? Jag ska köpa en ungponny och då jag själv är överårig så är...
Svar
3
· Visningar
1 128
Senast: orion_x
·
M
Tävling Hej. Ja, nu måste jag få lite klarhet i dessa regler om att tävla ponny som senior. Jag ska eventuellt låna en kompis systers D-ponny...
Svar
13
· Visningar
5 444
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Lekstuga
  • Husvagnsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur