Sv: Startrekk

Hm, det borde vara tre skruvar som sitter under bakvalvet.
En i mitten och två på kardborren under bossorna(på var sida).
Ser faktiskt ut som att det kan bli trångt att förstora sitsen, är du säker på att den inte sitter längst bak?
Om du kollar i mitten under sadeln där bak vid sömmen ser du något mer skruvhål i lädret? (går väl ifs göra nya hål för den delen.)
Jag meckade aldrig med bakvalvet på min C men jag tror det var antigen av trä eller något plast material.
Bakvalvet på E är iaf gjort i något plast material med muttrar ingjutna.

Hm, kom på en grej, C har ju liknande konstruktion framtill och den blev lite "trött" i lädret efter en stund. Lädret är ju utskuret och inte fastsatt i framvalvet i mitten och det började bli lite töjt och gå nära manken efter ett tag(år). Det märktes bla när man kände med handen uppsuttet och sen la vikt i stigbyglarna att det sviktade nedåt. På E är lädret fäst i mitten och än efter 11 månader har den inte alls samma tendens till att bli trött. (Kan väl tilläggas att min häst har en enorm manke, så jag får vara noga med makfriheten)

/T

Jag tycker sadeln ser ut att ligga väl mycket "uppepå"...

Ska bli spännande att se hur det blir när du mixtrat med panel odyl...

Jag upptäckte sen att den var fastskruvad i de yttersta hålen, så den gick inte att göra större.

Jag mixtrade med panelerna, men fortfarande låg den nära ryggraden. Den låg inte så mkt bättre på stallgången heller även om jag hade gjort utrymmet mellan bossorna framtill ganska smalt (drygt en handsbredd) och gjort det brett bak (drygt en hand) och smalare på mitten (3 fingrar)

Sedan skulle jag hoppa upp, och det gick bra. Sadeln gled lite men den gled inte över på andra sidan. Så det var ju bra... Och hästen gick även idag bra när vi skrittade, men när vi började trava så kändes han konstig. Han blev tung i handen och det kändes som att han försökte springa ifrån sadeln, men han saknade framåtbjudning. Och jag har svårt att rida lätt i den. Den var väldigt bred att sitta i och den var väldigt hård på sina ställen, så det var väldigt obekvämt. När jag satt ner i traven skumpade jag ganska mkt och jag satt inte på ett visst ställe som jag gjorde med t.ex. Barefoot och Torsion utan gled runt lite.

Så det verkar som att det inte blir en ST, hästen tyckte den var någon höjdare heller så...
Den gled även fram en del när jag longerade, och jag tror det beror på att den är för böjd för honom, för koppjärnet är inte för smalt. Sadeln är ganska hård i sig, så den är inte så böjbar och den formar sig inte efter hästen som min Torsion gör, utan den låg inte an vid främre och bakre delen av panelerna även när jag satt i.

Rättelse: Hästen verkade inte heller tycka att den var någon höjdare. Hade hästen gått skitbra med den hade jag köpt den, men det verkade som att den inte funkade för någon av oss.

Diabolical_Kitten skrev:
De är 2 cm tjocka...

Får sadeln idag hoppas jag på... :) Då ska jag lägga ut massvis me bilder. Och jag ska hämta sadeln själv. :D (fick körkort igår...)

Ja nira, jag ska se om den passar på en svankig häst ;)

BTW, Sommer hade inte passat på din häst, den var bred, men den var inte bra en överbyggd häst utan passar mer en lite svankig häst. (denna var intryckt i stoppningen så man kan få den lite rakare). Jag jämförde med Griffin Endurance och den var lite bredare och den hade bredare bossor och var rakare.

Ja du D_K ...jag är impad av dig...:bow: Hur hinner du med allt?Allt detta med sadlartill din häst,dessutom en hög andra som har problem med sadleriet, pluggar(antar jag) dessutom ta körkort, och sköta om hästen...nåt mer ??? sover du någon gång ;)

Haha ;) Jag är motiverad :)Tänk på att jag också jobbar som frisör också vissa kvällar och en del helger ;) (fast inte på salong... :angel: ) och umgås med kompisarna också ;) Det blir inte mkt tid över...

Sover gör jag väl... Typ 4 timmar per natt på vardagar (kan inte sova mer pga att jag blir stressad av att sova när jag tänker på tiden som går förlorad :crazy: Tvångstankar, jag vet. :crazy: ) vilket leder till dåligt immunförsvar = ofta sjuk = hemma från skolan och kan svara på mail :p

Men jag kan väl tycka att allt det här slitet med sadlar borde ge något bra någon gång? Kanske en passande hoppsadel? :idea: Har ju turen nu att jag faktiskt HAR en Torsion som funkar skitbra. Men jag tycker väl att bland de drygt 100 sadlar jag har provat nu att någon borde passa hyfsat. Och helst någon som går att hitta begagnat......

Jag tror att ju tjockar paneler desto bredare sits. När jag testade fårskinnspanelerna på min C nu så även fast de inte var så mycket tjockare så kändes det i sitsen. Jag har också liggunderlag under sitsen för att få upp den lite.

Min C ligger ju också för nära ryggraden (ett finger ungefär en deci in från framvalvet) men jag undrar hur mycket det egentligen påverkar min häst.

Varför jag undrar är för att han aldrig någonsin är öm i området (jag har ridit i sadeln sedan i slutet av maj), han rör sig som en gud och efter ett 2-mils träningspass i går var han helt fräsch i ryggen direkt efter, en timme efter OCH i morse. Så borde det förstås alltid vara men de som känner till min häst och vet vilka ryggproblem vi dragits med vet att detta är en smärre sensation.

Jag blir bara mer och mer nöjd med min Comfort för varje dag jag ser att muskelmängden och styrkan i ryggen ökar och att smärtreaktionerna är borta nästan helt för första gången på 7,5 år...

/Camilla

Jo, jag vet att din häst har haft en del problem med ryggen och det är kul att det blev bra! Men det kändes inte som att min häst gick så bra som han gjorde vid t.ex. FF och Torsion. Han lyssnade mkt bra, man fick mkt bra kontakt genom sätet, men det kändes som att han i traven försökte komma undan. Jag red igår i min Torsion igen och han gick mkt bättre i den än vad han gjorde i ST.
Så det känns inte som att det är värt att lägga 6500 på en ST för att se om han gillar den längre fram...

Så nu är jag inne på att måttbeställa en Arabian igen... :crazy: De har ändrat en modell så den är mer framskuren så jag känner mi väldigt sugen på en sån... Har även kontaktat Equipe för att kolla om de har några beg eller demo hemma och de hade de visst, så jag ska höra med dom sen vilka storlekar de har....

Som jag velar hela tiden...

Liknande trådar

Utrustning Jag får snart ett nervbryt utan dess like. Dessa sadlar :angel: Jag har ett stort hbl med relativt rak rygg och en del manke. Vitt...
Svar
6
· Visningar
3 311
Senast: linzan
·
Utrustning Tips på hoppsadel med mkt stöd/ djup? (eller ev allround men de brukar väl inte vara lika bra.. lite "antingen eller" istället för "både...
Svar
11
· Visningar
3 545
Senast: Delailah
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 995
Senast: help_me
·
Utrustning ...ang sadlar såklart. Förra helgen provred jag Polly Mulles StarTrekk Dressage (på hennes underbara häst :p) och jag älskade den! En... 2
Svar
20
· Visningar
2 140
Senast: Koppen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Husvagnsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur