Statiskt hår

Emtherlia

Trådstartare
Jag blir tokig! Mitt hår blir så jäkla statiskt nu på vintern och jag hatar när håret slickar sig runt ansiktet.:arghh:

Vad är botemedlet? Nu använder jag lite stylingprodukter för att hålla det på en ok nivå. Helst vill jag dock kunna ha håret naturellt. Är det något håret saknar eller varför blir det statiskt?
 
Alltid balsam eller inpackning efter tvätt. Och använd inte syntetiska kläder, det gör att den statiska elektriciteten ökar.
 
Balsam använder jag alltid, men tycker inte det hjälper. Eller vad vet jag, håret kanske hade stått rakt upp utan:D
 
Håret blir statiskt för att det blir torrt. Att tillföra mer fukt och undvika sånt som torkar ut håret bör vara lösningen. Ett enkelt alternativ kan vara annat, bättre schampo och balsam om man inte vill sluta med schampo.

Olja är också ett sätt att tillföra extra fukt.
 
Balsammetoden har jag läst om men är för lat för att testa.

@Hedinn Blir inte håret fett av olja? Statiskt hår och fett hår är det värsta jag vet. Hittar gärna ett mellanting ;)
 
Balsammetoden har jag läst om men är för lat för att testa.

@Hedinn Blir inte håret fett av olja? Statiskt hår och fett hår är det värsta jag vet. Hittar gärna ett mellanting ;)
Absolut inte! Man behöver ju inte dränka håret och ha det bara i längderna så är det lugnt. :) Ett torrt hår brukar bara må bra av den fuktboosten, jag har i olja efter varje dusch, får inte fett hår av det.
 
Jag brukar ha i lite handkräm eller annan kräm :D Smörjer först in händer och drar ut överflödet i håret, man ska väl passa sig lite för att närma sig hårbotten men i topparna och i luggen blir det super!
 
Inga stylingprodukter! Bara spraybalsam. Att ha i balsam när jag duschar hjälper inte alls, måste spraya i efteråt. Använder Lanzas, fick det rekommenderat när jag gick in till en frisör och frågade om råd och har sen fortsatt med det.
 
Blanda 2-3 tsk äppelcidervinäger i ca 5-6 dl vatten och spraya håret efter sista sköljningen. Allt statiskt försvinner, håret blir lätt att reda ut och håret blir blankt. Doften ifrån äppelcidervinägern försvinner när håret har torkat.
 
Balsamspray! :up: kan även funka med att ta lite balsam i håret när det är torrt (lite så inte håret ser fettigt ut istället)
 
Balsammetoden har räddat både mig o min häst! Enda gången vi blir statiska nu är när man drar av transportfleecetäcket en kall och torr dag. Förr gick han knappt att borsta, inga täcken gick att ta av vettigt, jag blev statisk av alla tröjor osv, året runt!!!

Balsammetoden är faktiskt superlätt. Man kan läsa på MASSOR om man vill, eller så registrerar man sig på lockig.se och väljer några ur deras listor som finns i helt vanliga mataffärer och skiter i stylingprodukter ett tag (de måste oxå vara godkända och det orkade jag inte lära mig) o testar om det är något för en.

Jag tvättar med Coops balsam (det snorbilliga) precis som jag gjorde med schampo förr men istället för att direkt skölja ur o sedan ha i balsam så har jag i Elvitals rosa inpackning i längderna. Och sedan sköljer jag ur allt. Klart!

Innan dess måste man tvätta med något ok schampo, det finns oxå helt vanliga i mataffären som är ok. Mitt förra schampo från Dermanord är ett sådant så jag gick ju bara över till balsam direkt.

Tillägg: Jag testade tusen grejer innan såklart. Märken, balsamspray, sköljmedel o spray med sköljmedel på täcken, olja på mig/häst/borstar, vatten på mig/häst/borstar, naturmaterial osv osv. Men i grunden beror ju statiskt elektricitet på att det finns för lite fukt - laddningarna hoppar "för långt" så varför inte rätta till roten till problemet - schampot som torkade ut.
 
Tack för tipsen, det verkar som att ni är ganska överens om att mitt hår är för torrt:D Jag har lite oljor och liknande i skåpen så får rota fram dem och testa mig fram. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Flyttade för några veckor sedan, och mitt hår har helt slagit bakut. Hjälp! Rör sig bara om några kilometer, men skillnad är det...
Svar
11
· Visningar
1 149
Senast: Ramona
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 780
Senast: Hedinn
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 896
Senast: Niyama
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 010
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp