Statistik på Briar 899.

S

Spider84

Hoppas på lite hjälp. Känner mig så där lagom vilse när det gäller sånt här. :angel:

Gick in och tittade på Blup statistiken för Briar och så här såg den ut:

Exteriör 129
Gångarter 150
Hoppning 150
Totalt 143

Mankhöjd +4
Typ 125
Extremiteter 128
Rörelser 128
Skritt 125
Trav 152
Galopp 153
Temp. Gång 160
Teknik Hopp 152
Temp. Hopp 148
Bed. avk 17

Nu så ska vi se. Alla siffor är väl om honom förutom Mankhöjd som väl visar hur mycket större än mammorna svkommorna i genomsnitt blir, eller? :confused:
Och så Bed.avk, vilket jag antar är hur många avkommor som bedömts?

Vad ligger max på för dessa siffror och vilket är genomsnittet (på ett ungefär)?

De som har Briar avkommor eller har sett eller liknande får hemskt gärna berätta om dem.

Har ett litet halvblodss sto: Aminette på tolv år som jag hoppas att jag snart har råd att betäcka. Tänkte göra det till våren, men sp hittade jag inget jobb och hade inte råd om jag nu inte hittar ett välbetalt jobb så där bara... :angel:

Hon är E:Amiral 764 och
UE: Kaliber 574
Och har en mamma på 157cm, den höjden hon själv är. Mormodern ligger också där (+ - någon cm).

Vill inte ha en bamse till avkomma höjdmässigt. Ami's höjd räcker bra och kanske några cm däröver.
Dock vill jag ha en grov avkomma. Har även Parco som fundering och även han är ju rätt kraftig.
Aminette har haft en avkomma: Kyra. Dock har jag ingen bra exteriör bild på henne förutom denna, men här växer hon och är bara 2år gammal. Hon blev dock endast fyra år gammal.
Hon hade dock det jag vill ha, förutom det kraftiga och hon kanske var lite liten (154-155cm när hon var i princip klar). Vi vet inte vem pappan är, men troligtvis är det en ponny.
Kyra var otroligt smidig och elastiskt (aldrig sett något liknande). Hade en skritt med övertramp uppåt 40cm och en trav som var helt otrolig. Galoppen var också bra på henne, men inte lika bra som traven. I humöret var hon tuff, riktigt tuff, något som troligtvis kommit mycket från mamma, men Kyra var ännu tuffare. Dock var hon mycket social och ville gärna göra det man bad om. Så länge man inte bad om det på fel sätt för då åkte man av om man nu satt på, men det var ju bara mitt egna fel. ;)

Jo jag vet det var och är min älskling så självklart tycker jag att hon är världsbäst :D , man vad det gäller hur hon rörde sig så håller andra med mig som har sett henne.

I vilket fall avkomman jag vill ha efter Ami ska i ideal fallet vara på detta sätt: någorlunda kraftig, runt 160cm, elastiskt och smidig med bra hoppteknik (Ami har bra hoppteknik som hon tycks nedärva) och bra gångarter. Samt ett sju helsikes temprament, men det tror jag mamma tar hand om både i uppfostran och kanske till generna också. :D
Självklart också en bra exteriör. Ami har en lite liten bog och är lite lång i kroppen, men jag vill heller inte ha en långbent och kort häst för det är lika illa.

Aminette har en bra trav (Amiral liknande), men en medelmåttig skritt och galopp. Är inte alls lika smidig och elastisk som Kyra var, men hon har väl hunnit stelna av dålig ridning också kan jag tänka mig.

Hon är utan muskler: rätt spinkig för ett halvblod.
Men med ser hon i alla fall lite kraftigare ut öven om hon är en liten "fjärt".

Nej nu har jag redan skrivit för mycket! Det skulle egentligen bara vara om Briar, men jag hoppas att ni ger mig er åsikt om det hela eller delar av det. ;) :bow:
 
Om jag förstår dig rätt vill du ha hjälp med att sätta Briars BLUP-siffror i ett sammanhang för jämförelse?

När jag läser den typen av statistik så tittar jag på de hingstar som är före och efter i tabellen för att jämföra siffrorna. Har du läst om de nya siffrorna i senaste Ridsport så ser du ju att Briar hamnade på sjunde plats vad gäller gångarter och trettonde plats för hoppning.

Siffrorna kanske finns på ASVH:s hemsida också, har inte kollat där ännu.
 
Byter ämne nu... men undrar bara om du vet hur hög Briar är??

Tack :banana:
 
Hm...på Tullstorps hemsida står det 172cm. Undrar vad som stämmer...
 
Jag kollade stamboken och där var han också 170cm. Men han godkändes som fyraåring, så han kan väl ha växt någon centimeter till efter det! :)
 
Ja så är det nog! Då borde 172cm stämma nu.

Usch vad högt! För lilla mig vill säga. Nåja jag har ju minst ett år på mig att fundera, men en liten Briar och Aminette "bebis" hade inte varit helt fel. :love:
 
Om du vill ha en lite mindre unge - varför inte satsa på Artist ? Jag tror att han skulle passa din Aminett alldeles förträffligt ! Han har ju också gått svår hoppning och på senaste hingstvisningen på S-holm visade han en del svårdressyrrörelser.. och han är rörlig och fin..
 
Jag tror att +4 betyder 4 cm över snittmkh för sv hbl. Är inte 100 % säker på detta dock. I så fall borde det betyda att avkommorna i snitt blir runt 166-167 cm. De Briarhästar jag sett har alla varit över 170 cm och låångbenta.

100 är ju genomsnitt på BLUP så har hingsten ngt BLUPvärde på t.ex. 88 så är det ju dåligt, Briar har med andra ord rätt ghöga BLUPvärden. Siffrorna grundar sig på hur avkommorna varit på kvalitetsbedömningen för 4-åriga hästar. Bed. avk, är hur månag avkommor som bedömts, ja.

Vart hittade du sammanställningen för Briars BLUP? Skulle vara kul att titta på Aerlines siffor då mitt sto är dräktig med honom. :love:
 
Jag hittade den i senaste Ridsport.

Kan inte hitta Aerline där :( Han kanske inte har tillräckligt många bedömda avkommor än.
 
Nä, det är möjligt. Hans äldsta är ju bara 4 år och han kanske inte hade så många avkommor som visades i sin första årgång. Såg i alla fall i ett annat nr av Ridsport att det gått bra på 3-årstesten för hans avkommor, där låg han bra till. :)
 
BLUPen för 2002 ligger här, och nej Aerline är inte med där...
http://www.smelinkweb.com/ImageLibrary/893/hingstar/Statistik/hingst_blup2002.pdf

Är övertygad att han kommer ligga jämnt och högt, inte minst med tanke på hur många OS, VM, "vanliga Grand Prix hästar" (dressyr & hopp) och avelshingstar som hans stofamilj har spottat ut sig....

Gång, ben, temperament och hoppning.
Det enda negativa, jag personligen hittar hos honom så här långt, är färgen. Har haft nog med fläckar att tvätta bort i mina dagar! ;)

mvh
 
Hm...hittade honom inte inne på Flyinges hemsida.

Jag har ett lite udda sätt att "plocka" hingstar på. Jag ser den tänker wow och börjar titta närmare eller jag ser den och tänker: blä (mer eller mindre). :o

Vilket innebär att det mer eller mindre bara blir hingstar med stor utstrålning.

Darbhanga
Jaha var det så det låg till med de +4. Det var ju kanske inte så bra. Nej jag får nog titta efter en mindre hingst, eller rättare sagt en som lämnar mindre. Så genomsnittet ligger då på 162-162 för halvblod?

Hopsann hade ju sidan för Blupen, men om du vill hitta den själv någon gång utan att ha den länken så gå in på www.asvh.se >> Hingstar >> Statistik och sedan får man välja årtal.
 
Jag kan ha fel, men jag har ett svagt minne av att det är så. Helt klart lämnar han större än genomsnittshästen i alla fall.
 
Låter trevligt om det blir så! :D Vad jag hört från folk som har avkommor så är det idel beröm. Håller med dig om färgen, hoppas på en mörkbrun. Det är stoet på min användarbild som är betäckt med honom och jag tycker hon själv har en väldigt vacker färg. :)
 
Jaha det var där felet låg. :D

Men pojken är ju så "liten", som i inte grov. Jag vill ju ha en rätt massiv häst för att få en kraftigare häst. Tävlar han fortfarande eller kan man snoka reda på något filmklipp med honom. Det är ju först där man ser hur han rör sig. Om han rör sig som jag tycker om eller om vi har olika "tycka om" vad det gäller rörelserna. Det har ju en tendens till att vara rätt personligt vad man tycker om.
 
Han tävlas av en junior.

Vet att han bl a var med på Stockholms ryttarspel, men jag missade honom :(
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Buck
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 033
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 992
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp