Bukefalos 28 år!

Statistik på kastning?

Tussemaja

Trådstartare
Kan inte sluta fundera över varför mitt sto kastade sitt föl mellan 17 och 90 dygnet.... Hon sprutades ju igång, finns det nån statistik på att detta kan ha betydelse för utgången?
 
Sv: Statistik på kastning?

Tveksamt att hon har kastat, skulle nog säga resorberat snarare.
Jag tror inte att det finns någon sådan statistik alls tyvärr.
 
Sv: Statistik på kastning?

Någon statistik vet jag inte av men vanligast är att dom resorberar mellan dag 20 och 40 om dom resorberar. Troligt är väl att det är nåt som är fel på fostret gissar jag eller stress hos atoet.
 
Sv: Statistik på kastning?

Finns nog ingen statistik på det nej men det är ganska vanligt att stoet resorberar innan dygn 40. Har läst någonstans att typ 10-20 % av stona gör det, kan det ha varit i Att bli med föl :confused:
 
Sv: Statistik på kastning?

Fast seminveterinären säger att dom nu har kommit fram till att dom faktiskt "kastar" och inte resorberar, oavsett hur tidigt det är. Det kommer alltså ut nåt, hur litet det än är...
 
Sv: Statistik på kastning?

Vad jag vet så finns ingen statistik just sambandet spruta igång och resobering/kastning. Kastning för mig är ett ganska långt gånget föl i annat fall är det resobering eller missfall.

I vårt stos fall så har hon både blivit sprutad och inte men problem att bli dräktig har hängt ihop med infektion i livmodern, men om sprutningen haft inverkan på en infektion vet jag inte.

Men att ett sto resoberar eller får missfall före dygn 90 är trots allt relativt vanligt. Man får försöka trösta sig med att det var något fel antingen på fostret eller stoet så att livet inte kunde fortsätta. Bättre tidigt än sent. Trist och dyrt men verkligheten.
 
Sv: Statistik på kastning?

Finns nog ingen statistik på det nej men det är ganska vanligt att stoet resorberar innan dygn 40. Har läst någonstans att typ 10-20 % av stona gör det, kan det ha varit i Att bli med föl :confused:

Enligt boken förlorar 10-15% av de dräktiga stona sina foster före dag 150.
 

Liknande trådar

Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 410
Senast: Habina
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 303
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 640
Senast: Masse
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 508
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp