Steel-joint

E

Egonson

mineralerna. Är de dyra jämfört med Krafft miner-blå?
Vart finns det att köpa?
 
Vet ej fast det är två helt olika mineral/vitamintillskott ju. Hur ser din grovfoderanalys ut? Du ska köpa ett mineraltillskott som kompleterar ditt grovfoder. Rekomenderar inte steel joint då kvoten mellan kalcium/fosfor är helt uppåt väggarna! 160 g kalcium och 0,3 g fosfor :confused:
 
Kolla på www.steel-joint.se
Har ingen egen erfarenhet, har ringt dit en gång och jag har för mej att det var ganska dyrt. Men jag tycker att det verkar intressant finns ju många som har goda erfarenheter av det vad det verkar. Med tanke på ovanstående inlägg så får man väl försöka anpassa övrig foderstat då så att det blir bra. Det innehåller ju dolomitkalk och det ger jag mina hästar fast i tablettform och det blir ju också ganska dyrt.....
 
De kostar ca 800 kr för en hink med 15 kg. Passade bra till vårat märkliga hö förra året med lite kalcium.
Många har fått bättre hovkvalitet, min häst märktes det inget på hovarna men blev mycket bättre i magen. Om detta berodde på steel-joint eller en balanserad foderstat låter jag vara osagt.
 
Hur länge räcker den då? Hur mkt ska man ge? Var köper man det?
 
Jo men då anpassar du ju fodret efter mineralerna och inte mineralerna efter foderet som ju är meningen :smirk: Då är du tex tvungen att ge ex kli som har höga fosforvärden. Då är det ju bättre att köpa ett annat mineralfoder.
 
Jag köpte på Täby Galopp, och gav 50 gram/dag. Annars blev det alldeles för mycket Ca. Dvs, då räckte 15 kg i 300 dagar. Har för mig att rekommendationen är högst 100 gram/dag. Kolla annars hemsidan som finns som länk ovan. De (tillverkarna) besvarar nog dina frågor bäst om återförsäljare och annat, tror jag.
 
Jo jag var ju in där sen och såg att det stod allt som jag undrade över där. :smirk:
 
Nä men jag förstår inte poängen med att anpassa foderstaten efter ett mineralfoder. Du behöver ju inte gå och köpa ex kli om du byter ut steel joint mot ett annat. Vem vill kasta ut pengar på något som man igentligen inte behöver!?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag brukar ge mina kallblod Krafft miner original under sommarhalvåret eftersom de äter det utan någonting annat till, men jag skulle...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 507
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag tänkte köpa menstrosor och testa om det är något för mig. Vilka rekommenderar ni? De är ju ganska dyra tycker jag, går liksom inte...
Svar
12
· Visningar
809
Senast: Humla
·
Fordon Jag funderar på att köpa en back-kamera till min bil, och ser att de skiljer mycket i pris. Vad är skillnaden på de dyra jämfört med de...
Svar
5
· Visningar
555
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp