Stegrande åring

B

**BORTTAGEN**

Hej!
Har en åring hemma (ett sto) som stegrar sig till och från hagen. Gör mycket led övningar med henne för att komma ifrån det här, men nästan varje gång stegrar hon sig en eller flera gånger. Vill gärna ha tips och råd hur man ska gå till väga för att få bort det här! Vore tacksam för alla tips jag kan få! Även oxå hur man bäst tränar en åring? Longering? Lös longering? Ledövningar? Tömkörning? Osv... Tacksam för alla tips!!
Mvh Karro :banana:
 
Hej!
Varför stegrar hon sig??
Ofta beror det på att hästen känner sig hotad men det kan åxo vara ett försvarsmetod mot de saker du vill hästen ska göra.
Fundera ut varför och vid vilka tillfällen hon stegrar sig, och försök att göra en undanmanöver som gör att hon hellre gör det andra du ber henne om och få henne att glömma att stegra sig.
Det kan som sagt bero på mycket, men du måste få henne att sluta med det, annars kan någon bli skadad!!

Vi hade en hingst som stegrade sig så fort han närmade sig transporten, och försökte vi ta in honom i den, ja då stegrade han sig så det fanns ingen chans.
Så istället för att dra in honom, så visade jag honom vad spännande denna transport är, lät honom lukta genom att föra med handen över rampen och allt bara för att det skulle vara intressant i hans ögon.
Ja, det gick som smort så efter några dagar av träning, så tog han ett stort steg, kollade om rampen skulle hålla :)och sen rätt in och stod där och väntade, nu inga problem alls.
Så man ska inte bruka våld utan man ska lirka sig fram, och då blir alla nöjda och glada!
 
jag har själv en unghingst, han är väldigt snäll och lugn.jag tror att det är delvis ett unghästbeteende och att hon försöker ta reda på sin rang. det jag tycker du bör göra är att gå emot henne när hon gör så och vifta med repet mot henne så att hon backar några steg och sen går du vidare, reser hon sig igen så gör du om det. funkar inte det så kan det vara bra att driva på henne i en cirkel så att hon får jobba så hon kommer på att det inte är nån ide att göra så för då får hon arbeta. Du är ledaren och du lär visa det annars tar de lätt över, nu när hon är så ung så är det viktigt att du visar reglerna nu så hon vet vart hon ska vara.(ta ALDRIG till våld) Min hingst har rest sig ca 4 gånger och sen har jag visat att det är jag som är ledaren och nu följer han mig som ett lamm, jag har varit hård men rättvis och jag har ALDRIG tagit till våld utan barat läst hans kroppsspråk och följt de "regler" som de har i hästfloken.Han är nu Två år. MVH Emelyne
 
For sakerhetens skull, ha alltid ett extra langt grimskaft. Da slipper du valet mellan att sta farligt nara frambenen eller slappa.

Savida det beror pa for mycket energi och vilja att testa, alltsa rena unghastfasoner sa behover du inte gora sa stor grejj av det. Nar hasten reser sig, stall dig en bit ifran snett bakom och be den komma ner, backa den ett par steg eller liknande, ga sen bara vidare och latsas som ingenting.

Sa lange den inte ser sig vinna nagot pa att studsa runt sa slutar den troligtvis forr eller senare.
 
Min hingståring har perioder då han får för sig att stegra. Just nu är en sådan period. Jag jobbar honom i rep och repgrimma och skickar honom i cirkel när han reser sig. Han får gå ett par varv, sedan vänder jag honom genom att flytta bak, andra varvet osv. Ett par korta byten brukar få hono att lugna ner sig.

Jag har alltid ett långt rep när jag jobbar med honom eller bara leder honom.

Piggy
 
det jag tycker du bör göra är att gå emot henne när hon gör så och vifta med repet mot henne så att hon backar några steg och sen går du vidare, reser hon sig igen så gör du om det. funkar inte det så kan det vara bra att driva på henne i en cirkel så att hon får jobba så hon kommer på att det inte är nån ide att göra så för då får hon arbeta. Du är ledaren och du lär visa det annars tar de lätt över, nu när hon är så ung så är det viktigt att du visar reglerna nu så hon vet vart hon ska vara.(ta ALDRIG till våld) jag har varit hård men rättvis och jag har ALDRIG tagit till våld utan barat läst hans kroppsspråk och följt de "regler" som de har i hästfloken. MVH Emelyne

Kära Ewelyn !
Jag har en 2 åring som också gör så här och om man viftar åt henne med ett grimskaft så märker hon det inte ens utan trampar över en..
om man driver henne i cirkel så stegrar hon sig och försöker stampa ner en..
Hur menar du att ett viftande med ett grimskaft ska fixa detta ?
 
Hej! har själv en hingst som sakt. och jag är nu ledaren. jag tränar och jobbar för en som heter conny och han är utbildad i USA och är otroligt duktig på just sånna här saker även en annan tränare som jag har heter tommy bäcklund och han är väldigt duktig, samt tommy arrvidsson är också dultig tränare och de funkar för oss alla 4. sen bror det på hur du gör med ditt kroppsspråk om du står lite hängande eller om du värkligen vissar att du fins och rätar på dig. Och om alla dessa tränare klarar av MÅNGA såna här hästar med dessa metoder så borde ju detta fungera. Eller? då skulle nog inte de ha så mycket jobb och leva på att träna hästar med framgång.
 
Om min häst försöker stegra sig över mig och stampa ner mig (som du beskriver saken) så kan ett vevande rep faktiskt hindra hästen genom att det TRÄFFAR hästen om den går för nära.. dvs jag slår inte hästen.. men jag skyddar min närmaste zon med repet och hästen får själv välja att gå in i repet (som kan snärta en hel del) eller inte.
Skillnaden ligger alltså i att du inte SÖKER striden, du jagar inte hästen och klipper till den i efterskott, du går inte ett steg närmare för att nå den med spö/rep/annat valfritt tillhygge ( :smirk: ), utan hästen får enbart problem OM den attackerar dig.

Men framförallt handlar det här inte om att vifta med rep, slå till hästen i rätt sekund, utan om att ha MER ATTITYD än hästen. De flesta hästar går inte på en människa som helt lugnt står kvar.
Däremot är det många hästar i just den där åldern som testar om de kan skrämmas så att andra flyttar på sig (= hästen bestämmer i hästens ögon). Jämför gärna med hundar i 1½-årsåldern. Det gäller bara att bevisa för hästen, varje dag, att den kan testa tills den blir blååå men det gör ingen skillnad. :devil:
 
Här har vi en ung häst, som vid ledövningar stegrar. Och ni pratar om viftande rep och fan och hans moster? Herrejisses...

VARFÖR stegrar hästen är såklart en fråga man måste ha svar på. Man kan få bort det oönskade stegringsbeteendet på ett flertal olika sätt. Men hästen uttrycker något med stegrandet. Endera att den inte förstår och protesterar eller att den helt enkelt sätter sig upp och försöker säga att den är högre i rang.

med tanke på hur kort koncentrationsspann en åring har, och att de mentalt fortfarande är barn så skulle jag personligen undra om det kanske är så att hästen protesterar mot vad den anser vara för höga krav, eller att arbetet blir tråkigt. Stegrar hästen under en promenad i skogen? Hur är den att hantera i övrigt?

Fundera på VARFÖR, och gissa inte bara, utan fundera och sätt det i sammanhang med om det är vid vissa övningar, i vissa situationer etc. är hästen en tuff häst som är kaxig överlag eller är det en välartad, trevlig häst annars? Ber du för mycket? ber du otydligt? Tråkar du ut hästen? (10 minuter ungefär brukar koncentrationen hålla..) Gör du det för ofta?

Medan du funderar på svaret så måste du få bukt med stegrandet så det inte blir farligt. På med hjälm och säkerhetsväst och glöm inte HANDSKAR, ta en longerlina och se till att du är fokuserad och inte stressad.

När hästen reser sig, placera dig i 45 graders vinkel sett från halsen, i boghöjd. Dra i linan nedåt. Då böjs hästens hals och för att inte tappa balansen och falla måste den gå ner på marken igen. När du är i denna positiion kan hästen heller inte klubba ner dig med framhovarna utan att ändra riktning, vilket ger dig den tid du behöver för att se till att förflytta dig så du är i jämnhöjd med bogen men i 45 grader UTÅT sett från den. I den positionen är man som starkast eftersom man då kontrollerar både hästens hals och bakdel, dvs både styrningen och motorn.

När du fått kläm på det kan du genom att svänga hästens framdel mot dig svänga bort hästens bakdel precis innan den kan stegra och hästen hinner inte upp.

Hav förströsten, det LÅTER lätt men det är svårare än det låter och det kräver en del träning att hinna med att hålla sig i rätt position.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
570
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 400
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Barn och djur
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp