Bukefalos 28 år!

Stegrande häst. LÅNGT!

N

naira

Usch nu är jag så arg och ledsen så jag knappt vill titta åt en häst igen!
För c:a två månader sedan köpte jag en D-ponny valack från min ridskola. Dom sålde honom därför att han inte passade till lektionsridning. När han blir uppstressad och när allt inte passar honom drar han iväg och gör världens bocksprång. Alla åker ju självklart av och vill inte rida hästen igen. Jag har ridit honom väldigt mycket under två-tre år och det senaste året dagligen då jag har haft praktik på ridskolan och ingen vill rida honom. Det är fåtal gånger han har dragit iväg med mej och de gånger han har gjort det har jag suttit kvar och han gett upp.

Men sista droppen var då han kastade av en ganska duktig ryttare då han inte ville vara med längre. Jag köpte honom och nu står han alltså hos mej. Han har skött sej ganska bra, gjort lite dumheter då och då men inget allvarligt. Igår (midsommarafton) tänkte jag köra lite intervallträning på gärdet här i närheten. Hästen knasig redan från första stund men jag tog det lugnt och skrittade fram som vanligt. Travade och galopperade den runda jag skulle och red sedan hem. I backen upp till stallet drar hästarna i de omringande hagarna järnet och ponnyn vill självklart vara med, blir lite på tårna men jag ger mej inte utan driver framåt. Kommer fram till stallet och ska göra halt och sitta av men han vägrar stå still, alltså hoppar jag inte av.
Jag kramar i tyglarna för att göra halt när han går fram, då backar han undan och jag lättar på handen. så gör vi fram och tillbaka en bra stund.
Tillslut får han nog och ställer sej RÄTT upp. Känner att han är påväg att gå över så jag kastar mej av, ramlar på huvudet och får hjärnskakning.

Så högt har han aldrig ställt sej förut utan det har bara varit lite grand men igår var det HÖGT.
Ringde till förra ägaren och pratade. Hon trodde såhär:
"Det är hans sätt att protestera. Alla andra har han fått av genom bocksprång men med dej måste han gå ett steg längre och då ställer han sej."
Jahaja, kul att jag åkte av isf för då kommer han ju inte göra annat än ställa sej i fortsättningen.

Oj vad långt det blev! Men grejen är att jag vill inte ge upp denna häst då han är en så jäkla trevlig individ i övrigt och vi gillar verkligen varandra ömsesidigt. (hoppas jag:p).
Så jag vill ha förslag på hur jag ska gå tillväga när jag ska börja rida igen. (blev en kraftig hjärnskakning). Finns det något bett/övrigt som gör så att han inte KAN resa sej, iaf så högt, ?
För visst, jag ska ta tag i det från grunden men att han reser sig titt som tätt gör ändå att jag VILL kunna göra så att det inte går. För min och hans säkerhet.
RÅD!!!

Jag är också säker på att han inte har ont någonstans så de kommentarerna kan ni slopa, tack.
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Gramantygel... Har man den hyfsat kort kan de oftast inte stegra sej då de inte får upp huvvet. Funkar på vissa men absolut inte alla...
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Jag hade en medryttar häst som ställde sig upp ändå med graman..
Jag försökte i stället ta i ena tygeln när jag kände att han förberedde sig för att stegra, allså förböja halsen på honom, hans mule vid min fot. och sen rida framåt i liten volt.
Det tyckte jag fungerade bättre än gramanen, men som sagt det är ju olika på olika hästar..

Har även hört att man kan slå en påse vatten i huvudet på dom när de ställer sig (så de tror de slagit i huvudet och det är blod som rinner) eller att man kan piska dom under magen så de tror att de har blivit bitna av en orm.. Men dessa grejer har jag inte provat, he he!
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Gramantygel... Har man den hyfsat kort kan de oftast inte stegra sej då de inte får upp huvvet. Funkar på vissa men absolut inte alla...

Tack för svaret! :) Jag har aldrig ridit på graman. Ska jag ha rida på den hela tiden eller ska jag bara ta i den när jag känner att han är påväg upp?
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Om jag hade haft en häst som stegrade sig så hade jag nog böjt hallsen på den innan jag känner att den ska stegra sig. Graman kanske funkar, men om det nu hade varit JAG så hade jag försökt att rida utan hjälptyglar så mkt som möjligt.
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Om det funkar så är det ju bäst att rida med den "slappt" medans det funkar. Och sen när du känner att han "stirrar runt" kortar du upp den. Om du har en brösta eller nåt kan du ha gramanen innan för den, så slipper du va orolig för att trassla in frambenen i den...
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Om jag hade haft en häst som stegrade sig så hade jag nog böjt hallsen på den innan jag känner att den ska stegra sig. Graman kanske funkar, men om det nu hade varit JAG så hade jag försökt att rida utan hjälptyglar så mkt som möjligt.

Ja, det har jag försökt. Men det är inte alltid man hinner med det :(
Jag har också försökt rida utan hjälptyglar men tydligen så funkar det inte då jag sitter här med kraftig hjärnskakning. Jag är inget stort fan av hjälptyglar men hellre det än att häster går över och både han och jag blir allvarligt skadade.
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Om det funkar så är det ju bäst att rida med den "slappt" medans det funkar. Och sen när du känner att han "stirrar runt" kortar du upp den. Om du har en brösta eller nåt kan du ha gramanen innan för den, så slipper du va orolig för att trassla in frambenen i den...

Tack så mycket :bow:
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Det är inte säkert att du orkar hålla i mot med gramanen när hästen tänker resa sig, då den kan dra den ur handen på sig när den slår upp med huvudet för att stegra (de blir väldigt starka när de får för sig en sak). Det bästa du kan göra är att som någon skrev att när du känner att han vill lätta så böj halsen och sedan så snurrar du runt, runt, runt (obehagligt för hästen). Om hästen skulle resa sig innan du hinner med så ta tag i manen (eller sätt på en förbygel/halsrem som du kan ta tag i) så att du inte stör hästens balans och minskar risken att den går över. Så fort den har landat så böjer du halsen på hästen och snurrar runt, runt, runt. Efter man har snurrat runt så fortsätter man som om inget har hänt.

Jag tycker dock att du bör hitta någon duktig ryttare som kan rida han i början och ta bort stegringarna (brukar ge resultat ganska så fort) innan du börjar rida. Efter en kraftig hjärnskakning så ska man ett bra tag framöver vara försiktig. Min kompis som fick kraftig hjärnskakning fick inte rida på 3 veckor då det var väldigt farligt OM hon skulle trilla av igen och slå i huvudet.

SÅ skaffa dig hjälp så att du kan vila dit huvud. Och pröva med att snurra hästen så fort den vill/har stegrat och fortsätt sedan ridningen som vanligt. Hästen upplever obehag men samtidigt blir den inte uppstressad.
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Tack så mycket :bow:

Jag hade nog också provat graman. Men sen kanske det är så att din häst är känsligare än andra hästar. Jag tycker inte alls det låter konstigt med en häst som blir lite på tårna när hästarna i hagarna bredvid galopperar runt och lever till det. Jag hade inte utmanat ödet i den situationen att tvunget få hästen att stå blick still.

Jag hade accepterat att han var laddad och istället hoppat av, lett honom ett par varv på stallplanen tills han lugnat sig och sen slutat passet så.

Jag tycker inte att man kan vänta sig lydnad till minsta vink på en häst som är lite uppstressad, det är ju djur och vissa är känsligare än andra.
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Jag skulle inte rekommendera att du använder en graman då förböja hästens hals funkar ypperligt. Då får den ingen kraft uppåt och kan absolut inte stegra sig. En påse vatten över huvudet eller ett rått ägg att dänga mellan öronen får hästen att tro att den blöder och lägger av som någon annan sa. Man kan också i värsta fall sikta spöet mot huvudet så hästen överrumplas. Men att böja halsen funkar bra- själv stegrade min häst mycket samt bockade och sparkade bakut och det var den bästa metoden- genom att böja halsen och tvinga hästen att springa runt några varv gör att den kopplar stegringen med ett jobbigt obehag och slutar. Att sätta på skarpare medel kan skada hästen om du inte vet hur man ska använda och inte har en tränare/kunnig människa som hjälper dig.
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Jag kramar i tyglarna för att göra halt när han går fram, då backar han undan och jag lättar på handen. så gör vi fram och tillbaka en bra stund.
Tillslut får han nog och ställer sej RÄTT upp. Känner att han är påväg att gå över så jag kastar mej av, ramlar på huvudet och får hjärnskakning.

Men varför måste du provocera honom så länge?
Att han blir fullständigt i gasen av att de andra hästarna drar runt i hagen anser jag vara förståeligt.
Hade det inte räckt att få honom till stallet och sen bara hoppa av?
Att kräva att en uppspelt häst ska stå blick stilla är en senare, och högre kurs, än vad jag anser denna häst klarar av.
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Jag hade nog också provat graman. Men sen kanske det är så att din häst är känsligare än andra hästar. Jag tycker inte alls det låter konstigt med en häst som blir lite på tårna när hästarna i hagarna bredvid galopperar runt och lever till det. Jag hade inte utmanat ödet i den situationen att tvunget få hästen att stå blick still.

Jag hade accepterat att han var laddad och istället hoppat av, lett honom ett par varv på stallplanen tills han lugnat sig och sen slutat passet så.

Jag tycker inte att man kan vänta sig lydnad till minsta vink på en häst som är lite uppstressad, det är ju djur och vissa är känsligare än andra.

Jag har inte heller påstått att det är konstigt att man blir på tårna av en sådan sak. Men det är aldrig accepterat att ställa sej bara för han inte har lust att göra som jag vill. Jag vill ha en lydig häst som står stilla när jag ber om det, trots att det är mycket stoj runt omkring. Sen var det inte heller ett krav att han skulle stå blick still, (var skrev jag det?:confused:), men jag tänker inte hoppa av medan han går runt runt på stallplanen. Hoppar jag av i farten gör han samma sak nästa gång, vägrar stå still, stoj eller inte. Så väl känner jag min häst, tack.
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Men varför måste du provocera honom så länge?
Att han blir fullständigt i gasen av att de andra hästarna drar runt i hagen anser jag vara förståeligt.
Hade det inte räckt att få honom till stallet och sen bara hoppa av?
Att kräva att en uppspelt häst ska stå blick stilla är en senare, och högre kurs, än vad jag anser denna häst klarar av.

Läs ovanstående svar.
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Jag skulle inte rekommendera att du använder en graman då förböja hästens hals funkar ypperligt. Då får den ingen kraft uppåt och kan absolut inte stegra sig. En påse vatten över huvudet eller ett rått ägg att dänga mellan öronen får hästen att tro att den blöder och lägger av som någon annan sa. Man kan också i värsta fall sikta spöet mot huvudet så hästen överrumplas. Men att böja halsen funkar bra- själv stegrade min häst mycket samt bockade och sparkade bakut och det var den bästa metoden- genom att böja halsen och tvinga hästen att springa runt några varv gör att den kopplar stegringen med ett jobbigt obehag och slutar. Att sätta på skarpare medel kan skada hästen om du inte vet hur man ska använda och inte har en tränare/kunnig människa som hjälper dig.

Tack för svar, jo men jag hinner inte alltid med att förböja halsen och gör jag det medan han står upp så är ju risken stor att han tappar balansen och går omkull.
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Jag har inte heller påstått att det är konstigt att man blir på tårna av en sådan sak. Men det är aldrig accepterat att ställa sej bara för han inte har lust att göra som jag vill. Jag vill ha en lydig häst som står stilla när jag ber om det, trots att det är mycket stoj runt omkring. Sen var det inte heller ett krav att han skulle stå blick still, (var skrev jag det?:confused:), men jag tänker inte hoppa av medan han går runt runt på stallplanen. Hoppar jag av i farten gör han samma sak nästa gång, vägrar stå still, stoj eller inte. Så väl känner jag min häst, tack.

Jag håller med, hunden ska gå fot alla dagar i veckan och samma gäller hästen! Visst kan de bli uppspelta men den ska fortfarande lyssna på vad jag vill. Inget konstigt med det.
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Jag håller med, hunden ska gå fot alla dagar i veckan och samma gäller hästen! Visst kan de bli uppspelta men den ska fortfarande lyssna på vad jag vill. Inget konstigt med det.

Tack för stödet :bow::p
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Men all hantering av djur gäller det att avsluta i rätt tid. Jag kan inte se annat än att du misslyckades med det.
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Men all hantering av djur gäller det att avsluta i rätt tid. Jag kan inte se annat än att du misslyckades med det.

amen :bow:

till ts: du skrev att hästen var knasig från första stund = 1:a varningstecknet. Om du inte är 100 % säker en dag, STRUNTA i övningen då! Att påtvinga något som hästen uppenbarligen inte vill är som att öppna pandoras ask.

Börja om från början, behandla hästen som en unghäst, ha med någon när du rider och avsluta då hästen är som duktigast. "Lite till" är oftast för mycket.
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Men all hantering av djur gäller det att avsluta i rätt tid. Jag kan inte se annat än att du misslyckades med det.

Jag var inte ute efter att få klartgjort för mej om jag misslyckades eller ej, (vilket jag tydligen gjorde eftersom att det slutade med hjärnskakning). Jag hanterar mina hästar som så att dom alltid ska lyda, stoj och bråk omkring eller inte. Sen får du göra som du vill med dina. Har du inget vettigt att säga så kan du lika gärna vara tyst. Tack!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 512
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 110
Senast: mamman
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 749
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
938
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Medryttare under sommaren
  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp