Bukefalos 28 år!

Stegrande häst. LÅNGT!

Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Hejsan Naira!

Jag kan hålla med vissa om att du borde avslutat tidigare utifrån vad du berättat, hur som helst så får inte en häst stegra oavsett.. MEN kan man avsluta i tid och undvika en större konflikt så har man vunnit mer än vad man gjort när hästen redan har stegrat, för då har du skapat en konflik och ett motstånd..hästen vet att den kan göra så...Du kunde ha gjort som så att du lät hästen stå still en kort sekund och sedan gick av snabbt för att kräva långvarigare nästa gång när hästen inte är så uppe i varv.. Troligen blev han blockerad, har varit med om det och då hjälper det inte vad man gör utan det är bara att ta det lugnt och medtodiskt.. och man får ta alla hästar annorlunda...
Men skulle hästen försöka lätta igen så var snabb och dra i en tygel så mkt du kan så hästen får gå runt runt i liten cirkel samtidigt som du driver sedan framåt och kan efter tag fortsätta gå börjar han igen fort in på liten volt Med den metoden är det omöjligt för hästen att ställa sej upp på bakbenen den har inte balansen.Tillslut märker han att det inte är ngn ide..
Andra ideer med ispåsar och sånt i huvudet på hästen tycker jag du ska glömma, det skapar inte direkt ett förtroende för dej hos hästen.. Lycka till nu och berätta gärna hur det går :bow:

Tack för svaret!:D
Jag förstår absolut hur du, och de andra, resonerar. Att jag borde avslutat tidigare och som du skriver- hoppat av såfort han stog stilla bara en kort stund. Problemet var bara det att han stog aldrig stilla, inte ens för en tiondelssekund.

Tack så mycket för tipset! Uppdatering kommer alldeles straxtens ^^
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

hmm...jag kan nog hålla med om det där med lite dålig timing...Ber man om lite får man mkt tillbaks av hästen men ber man om mkt så får man katastrof,Jag tycker definitivt att du gjorde rätt med att försöka få honom stilla och att du gav eftergift ,men du skulle nog ha slutat då :P...Lyder han dig på marken helt och hållet?finns det något han gör för att testa ditt ledarskap?även på marken?isf ta itu med det allra först sen kan du gå vidare,för lyder han inte på marken så lär han inte göra dte när du sitter på heller.Och om han trots det stegrar så böj hästen då kan han inte komma någonstans eller låt han gå i en väldigt liten cirkel.
Jag tycker att hästen ska lyda i ALLA situationer,gör han inte det så tvivlar han på ditt ledarskap.Hästen lyder ju alltid den ranghögsta hästen!...Och till sist vill jag verkligen inte vara den som sitter där med pekpinnen men eftersom du frågade så är det mitt svar:)lycka till:)

Hejsan, tack för svar!:bow:
Hade jag "kunnat" sitta av efter eftergiften skulle jag definitivt ha gjort det. Men det fanns ingen chans.
Nej, han lyder mej inte från marken helt och hållet. Han är en fruktansvärt ranghög häst som testar helahela tiden. Och vi jobbar med det, helahela tiden;)
Ibland kan det bli stopp när vi ska in från hagen, vill inte stå stilla i stallgången, vill inte vi avduschad, vill inte det och vill inte det. Men jag vinner alltid tillsist och han funkar kanon i nån vecka. Sen är det nått nytt han ska pröva om han slipper. :p
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Har nu läst hela tråden (tog ett tag....:smirk:....), och som sagt, både bra och dåliga tips,råd och tjafs... Men att ta det lugtn, tänka tygeltag och vikt åt sidan när ponnyn reser sig samt ha en martingal och ett extra stöd i form av en rem runt halsen är väl ingen dum idé? Det jag egentligen undrar är; hur mår du och hästen nu och hur går det med ridningen? Lycka till och kom ihåg varför du skaffade hästen, antagligen för att du gillade den och dens tricks och stil :) (inte för att det inte var trist att du fick hjärnskakning - för det var det verkligen, utan för att man alltid ska komma ihåg att ha kul med sina hästar!:banana:)

Hejsan och tack för svar:bow:

Jag mår prima och hästen mår bra, äter sej fet i sommarhagen just nu:rofl: Ridningen har gått jättebra, kommer snart en uppdatering!
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Uppdatering!

Har inte ridit sådär överdrivet mycket sen olyckan direkt. Men endel har det allt blivit. Första ridpassat, som jag har skrivit om, gick jättebra. Det andra ridpasset gick.. bra.

Började med att han inte ville stå stilla när jag skulle sitta upp. Matte ryter till och Pompen tittar förvånat på mej, är nog bäst att stå stilla ändå. Red inne på ridbanan för att testa en ny sadel. Ställde inga större krav på formen, fick gå väldigt lågt och så. Två gånger försökte han ställa sej. Jag greppade manen med högerhanden och drog i vänstertygeln och drev för kung och fosterland. Han blev MYCKET konfunderad och la genast av med dumheterna:banana::banana: Så nu känns det som om vi är på rätt spår igen.

Slänger in nåra bilder också.. kommentera om ni vill :angel: (har klippt bort mej, hrm..)

mellantrav
hrrm..
gullet!
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

vad skönt att det gick så bra ändå! Även om han ville ställa sig så drev du och böjde halsen och hindrade honom från att gå uppåt! Skitbra du! :banana:
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Kanonbra jobbat :banana::banana:
Du agerade helt rätt, då får de ingen chans att ställa sej upp...:)
Han kommer nog försöka fler ggr men då vet du ju exakt vad du ska göra :devil:

Måste bara fråga har du kollat tänderna på honom för att utesluta att det inte är ngt där som spökar? Det kan ju visa sej när man tar i tygeln och det kan göra ont. :idea: Vet nämlige en häst som visade sej behöva lite tandläkarhjälp då tygeltagen gjorde ont men det har du säkert redan tittat?!
Lycka till nu!!!:bump:
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Kanonbra jobbat :banana::banana:
Du agerade helt rätt, då får de ingen chans att ställa sej upp...:)
Han kommer nog försöka fler ggr men då vet du ju exakt vad du ska göra :devil:

Måste bara fråga har du kollat tänderna på honom för att utesluta att det inte är ngt där som spökar? Det kan ju visa sej när man tar i tygeln och det kan göra ont. :idea: Vet nämlige en häst som visade sej behöva lite tandläkarhjälp då tygeltagen gjorde ont men det har du säkert redan tittat?!
Lycka till nu!!!:bump:

Kollade ju upp tänderna på vetrinärbesiktningen. Inge fel på dom, förutom att det står "ngt vågbett" men det skulle inte påverka nått :D
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

ok, vad bra att du uteslutit det då..får man fråga vad du använder för bett? Verkar han trivas med det? Finns ju mkt små grejer som kan påverka .
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

ok, vad bra att du uteslutit det då..får man fråga vad du använder för bett? Verkar han trivas med det? Finns ju mkt små grejer som kan påverka .

Växlar mellan tvådelat och tredelat. Han trivs bäst på tvådelat:idea:
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Jag hade en medryttarhäst med den ovanan en gång i tiden. Så fort det inte passade henne så reste hon sig, jag tog kontakt med olika tränare, hästkunniga och hennes uppfödare för tips. Och de flesta (nästan alla, säkert 90%) gav mig rådet att slå henne mellan öronen när hon var på väg upp. Det hjälpte faktiskt, och hon la av nästan helt. Hon reste sig bara ngngång ibland sen, när hon blev extra exalterad ;) Självklart måste du ju bedömma hurvida din häst reagerar, blir han vettskrämd funkar ju inte detta. Men testa dig fram och ta hjälp av duktiga.

Lycka till! :D

Jag vet att det fortfarande finns folk som säger till en att slå hästen mellan öronen när den reser sig, men det är absolut livsfarligt. Vet hästar som har dött av det eftersom de är så otroligt känsliga just i nacken. Kan räcka med att man slår lite för hårt med knoppen på ett spö. Så det rekomenderar jag verkligen inte!

Annars tror jag absolut på att ställa hästen kraftigt just i det ögonblicket innan den reser sig. Det har fungerat på de hästar som jag har ridit =)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 512
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 110
Senast: mamman
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 749
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
938
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Medryttare under sommaren
  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp