Bukefalos 28 år!

Stegrande häst. LÅNGT!

Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Vill bara inflika med att TS häst, enligt trådinformationen, och om jag inte missuppfattat det hela, såldes från ridskolan för att det var en liten bråkstake som nybörjarna inte vågade rida för att de blev avslängda. Och sen när en lite mer erfaren ryttare blev avslängd, såldes ponnyn från ridskolan. För mig är inte det en erfaren ridskolehäst.. Fast du kanske var ironisk? //Ellinor

Så bara för att hästen kastar av så vet den prompt inte hur man står still? Vissa hästar kan vara bockkungar i galoppen men står hur fint som snällt när man ska hoppa upp och av annars.
Det var ju också TS som sa att den kan faktiskt stå still.
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Nej, det har jag aldrig påstått? Men man kan ju ändå inte räkna en fd. ridskole häst som erfaren, bara för att den är lugn vid på/av stigning. Förstår inte riktigt vad det spelar för roll om den kan stå still eller inte? :S //Ellinor
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

TS beskrivning av hästen kan jag säga är väldigt lik min och ofta när man försöker arbeta hästen i en pressad situation blir den ännu mer stressad och man får större chans till att hästen reser sig. I det fallet skulle jag helt enkelt se till att lugna ned hästen genom att prata med den som vanligt och försöka gå i volter så att hästen inte har en chans att stegra sig från början och tillslut lugnar ned sig och står still.

Men dåså, det är ju precis vad TS borde ha gjort och vad jag och flera i tråden förespråkar! Att läsa av hästen och göra situationen lättare så att den har en chans att uppfylla kravet på halt istället för att kräva halten i ett pressat läge då hästen är upprörd.
Du måste helt ha missförstått flera inlägg då du talat emot att göra så.



Jag tycker att man inte ska ta för givet att hästen inte fattar och att man ska ta ett steg idag ett steg imorgon för det har funkat lika bra att bara vara lung och bestämt och säga "nej nu gör du såhär istället". Jag har haft hand om hetlevrerade travare och fullblod och det allra första man jobbar med en unghäst är att kunna stå still oavsett situation och den gör det om den litar på dig. Om den kommer att lita på dig beror ju på din utstrålning.

Det är ingen som tar för givet att hästen inte fattar. Det krävs dock både ryttarkänsla och hästvvana för att läsa av att läget är det rätt för att ställa ett speciellt krav. En halt är ju i 90% av situationerna man befinner sig i en rätt självklar och basal sak men det kan också pressa en het och stressad häst över gränsen till en stegring som hände i det här fallet.




Det jag vill påpeka är att en häst funkar bra bara man visar den att Du är att lita på. Då, oavsett om du rider eller inte, så lyssnar den på dig. Den kan självfallet bli rädd och nervös men det går lika fort över när du sagt att den inte ska bry sig.

Visst kan det vara så men långt ifrån alla har den auktoriteten, speciellt inte med en häst man inte känner så väl i en ny miljö.
Det är liksom inget råd man kan ge utan något som kommer med tid, erfarenhet och vana. Sedan finns det ryttare som helt enkelt aldrig kommer dit.


Min erfarenhet är att många som säger att en häst inte klarar detta och detta och att man måste gå riktigt försiktigt framåt är inte ledaren över den. Det tog min häst en dag att avgöra att det är jag som bestämmer och efter det glömde den bort att allt är läskigt. Hur kom det sig?

Just den åsikten gör att jag är tveksam till om du verkligen har så mycket erfarenhet av olika slags hästar. Om du lyckades få din häst att glömma bort allt som är läskigt på en dag kan den verkligen inte ha speciellt mycket nerv... Att ta något försiktigt innebär inte automatiskt att man är någon sorts mes, det innebär alltsomoftast att man har en häst med ett sådant temprament att den kräver att man går försiktigt fram för att stödja dess självförtroende och därmed sänka flyktbenägenheten, ren ryttarkänsla med andra ord.
Hästar med ett annat sorts temprament behöver sällan samma hänsyn och det gör tyvärr att ryttarna till sådana hästar har svårt att förstå den förstnämnda kategorin.
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Jag måste tyvärr säga att jag inte håller med dej alls. Jag är konsekvent och speciellt mot denna häst, jag vet hur han funkar. På andra hästar som jag vet inte kommer skita i allt nästa gång bara för att jag lät den göra det en gång kan jag rucka på mina regler. Men inte för denna, för jag VET att han ställer sej nästa gång jag ska sitta av, stoj omkring eller inte.

Detta inlägg skrev du som nr 159... Notera de meningarna som är i fetstil! Du har genom HELA tråden påpekat att DU och ingen annan känner denna häst - DU vet exakt hur den reagerar på allting. Du var t.o.m 100% säker på att han SKULLE resa sig nästa gång du skulle sitta av oavsett omständigheterna runt omkring.
Nu har du tydligen ridit igen (hur sjutton man kan rida efter 5 dygn om man fått en kraftig hjärnskakning!?!) och hästen var lugn som en filbunke när du satt av! Ja, ja - där ser man hur väl du kände din häst!
Varför gör du så stor affär av det?? Det är väl inte så konstigt att han testar dig! Du har haft honom i ca 2 månader i den nuvarande miljön - allt är nytt för honom - han är van vid en helt annan miljö! Dessutom är han väl van vid betydligt mer aktivering om han gått som lektionshäst fram tills dess?
Att han reagerade med att resa sig ser jag heller inte som något konstigt i sammanhanget. Efter din egen beskrivning så for han fram och tillbaka ett antal gånger mellan hand och skänkel när du försökte få honom att göra halt/ stå still - vilket tyder på att du måste ha pressat in honom däremellan - han kände ju helt enkelt ingen annan utväg i den pressade situationen! Han har ju haft tendens hela tiden till att vara lätt i framdelen (efter dina egna beskrivningar då han ofta studsar o hoppar).
Jag hade tänkt ge dig rådet att inte blåsa upp detta till ett problem - utan avvakta till nästa ridtur och INTE förutsätta att han skulle komma att reagera på samma sätt igen! Men du fick ju själv erfara att det egentligen inte var ett problem!

Förlåt så HEMSKT mycket för att jag blev rädd då.
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Svarar inte bara till dig nu.

Låt säga att du är på en arbetsplats.
Du har vaknat på fel sida, témuggen gick sönder och spillde så du va tvungen att byta kläder innan du for till jobbet. Dagen började skit.
Du är INTE på humör och din chef vill att du ska lämna in en rapport.
Du KAN INTE strunta i det bara för att du har en dålig dag. Det måste man kunna hantera.

Samma sak med hästar. Dom kan visst ha dåliga dagar. Men dom ska inte slippa undan allt vad hyfs och ordning heter för att dom inte vill.
Det slutar med att du får en ouppfostrad häst som av ren lathet inte vill någonting alls.
DÄREMOT kan man kanske göra dagen lite lättare för dem, kanske inte kräva all träning.
Är hästarna tjuriga den dag du hade tänkt träna dressyr på banan. Rid ut i skogen och rid slalom mellan träden, flytta hästen till och från stigen, öka och minska galoppen ute.
Gör det lite alternativt. Men man behöver inte ge med sig helt.

Exempel. Jag sköter om ett gammalt halvblod, han är 18 år iår och triangelmärkt. Jag hade tänkt träna lite dressyr, men han har en dålig dag och redan när jag borstar slår han med svansen och skruvar på sig. Och när jag tar fram dressyrsadeln vägrar han låta mig spänna den.
Okej, då skiter vi i det, tar hoppsadeln istället och rider ut och gör lite volter och serpentiner runt träd, tempoväxlingar. Och både jag och hästen har kompromissat.

Eller exemplet innan, med arbetsplatsen
Chefen hade tillexempel kunnat underlätta din dåliga dag genom att säga, jag hade tänkt att du får gå hem men då måste du skicka den färdiga rapporten till mig ikväll.
Alltså genom att lätta din börda så hade han fått det han velat iaf. fast det blev lindrigare för dig.


Förstår ni mitt resonemang? Eller svamlar jag?

Inte riktat till bara dej.
Ja men som jag har försökt säga i massor av mina inlägg är att jag ville bara att han skulle stå så pass stilla att jag inte riskerade att bli översprungen! herregud! JAJAJA jag gjorde fel. Men jag vill rätta till det så jag skriver här. Förlåt så jävla mycket!

Hur får man en moderator att låsa en tråd? Jag blir bara väldigt ledsen över alla påhopp. Det var fan inte det jag bad om, jag bad om HJÄLP för att jag är skiträdd för att rida min häst för att han riskerar att gå över när han ställer sej så högt.
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Inte riktat till bara dej.
Ja men som jag har försökt säga i massor av mina inlägg är att jag ville bara att han skulle stå så pass stilla att jag inte riskerade att bli översprungen! herregud! JAJAJA jag gjorde fel. Men jag vill rätta till det så jag skriver här. Förlåt så jävla mycket!

Hur får man en moderator att låsa en tråd? Jag blir bara väldigt ledsen över alla påhopp. Det var fan inte det jag bad om, jag bad om HJÄLP för att jag är skiträdd för att rida min häst för att han riskerar att gå över när han ställer sej så högt.

Skit i va alla andra säger... ja förstår att du blev rädd. Tro mig jag förstår verkligen...Min häst var helt galen när han kom hem till mig. Jag trodde helt ärligt att jag aldrig skulle klara av de. Förra ägaren sa att han var besvärlig åså men så extremt som de var trodde ja inte. Viserligen i papprena stog de att han var respektlös mot människor och om han inte blev riden varje dag så skulle han få utlopp för sin energi mot människor. Men, Jag ska bara tala om för dig att ge det mkt tid och mkt träning så kommer det lösa sig. Jag lovar... min polle är jätte trevlig nu.. världens bästa häst! Och jätte social. Du behöver ju inte rida varje dag heller.. va sägs om att arbeta från marken i paddocken. Det hjälpte mig jätte mkt.

Johanna och Baccus! :smirk:
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Många sa åt henne att låta bli att hästen ska stå still, eller kliva en bit ifrån och träna dressyr. Det sa jag inte, jag sa att jag själv skulle rida på en liten volt för att minska risken för hästen att ställa sig upp, dvs en väldigt liten volt. Detta tycker inte jag kan räknas som ett dressyrarbete utan det försvårar hästens möjligheter till att göra otyg och tröttar ut den.

Min häst var alla praktiskt taget livrädda för, hon skulle upp på bakbenen så fort hon inte ville bli ledd åt "fel" håll. Hon är inte inte rädd för saker men hon kommer att låtsas som det om hon får övertaget en enda gång, hon är svår på det sättet (så som Naira har beskrivit sin ponny). Hon bestämde sig för att sluta när man bara visade att nej är nej.
Ett annat exempel är en unghäst, travare, som var väldigt nervig: ägaren vågade knappt leda den för den kunde lätt sticka med henne och bli rädd för diverse olika saker. Ändå så gjorde hon det aldrig med mig, även fast vi klev förbi en sopbil med motorn på eller longerade (då hon försökte sparka av huvudet på ägaren men gjorde inte så mot mig).
Ju mer osäker du är och om du erkänner saken hästen är rädd för är du rätt körd. Att "visa" hästen ett föremål och gå försiktigt fram, träna bort att det föremålet är inte läskigt är inte ett bra långsiktigt sätt.
Ex: En traktor står på gårdsplan, hästen är livrädd för den. Du tar det bitvis och går fram till den hästen nosar osv osv. Tillslut lär sig hästen att den inte är så läskig. Jo men när den är på då? Ok då gör man om det, motorn är på och den står på gårdsplan och hästen accepterar den tillslut. Ja men sen ute på vägen då? Ja då måste man träna det också etc.
Hade du bara gått förbi traktorn och ignorerat den från början kommer hästen att fatta att "aha den finns inte ens alltså" och lita på att eftersom du inte uppmärksammar den så är den inget att reagera på.
Samma gäller när du möter en ute: du ska sitta som vanligt med samma tonläge på rösten och bara ignorera saken: för då finns den inte och då kan den ju inte vara läskig. Du raderar problemet istället för att göra något av den- det är så enkelt att man inte tror att det kan funka men det gör det! Det kan jag gott intyga.
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Nej, det har jag aldrig påstått? Men man kan ju ändå inte räkna en fd. ridskole häst som erfaren, bara för att den är lugn vid på/av stigning. Förstår inte riktigt vad det spelar för roll om den kan stå still eller inte? :S //Ellinor

Erfarenhet behöver inte ha så mycket med hur "duktig" hästen är på ridlektioner. Erfarenhet får man efter att man vistas en tid på ett ställe men det behöver inte betyda att hästen är snäll att bli riden. Om den är utbildad så pass att den faktiskt kan göra en halt tycker jag att det har stor vikt i detta ämne: hästen vet hur man står still, har troligen gjort den minst 5 miljoner gånger på endast ridskolan, alltså är inte kravet särskilt högt för dess utbildnings nivå.
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Jag kanske missförstår om du tycker jag gör det men då måste det vara du som skriver det på ett sätt att jag gör det? .

Naturligtvis är det mitt fel att du inte fattar...

Jag tycker bara att hästen ska lyssna, har den en dålig dag ska kraven självklart sänkas men till en rimlig nivå.

Då är vi alltså överens för det är PRECIS det här jag har menat hela tiden.
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Erfarenhet behöver inte ha så mycket med hur "duktig" hästen är på ridlektioner. Erfarenhet får man efter att man vistas en tid på ett ställe men det behöver inte betyda att hästen är snäll att bli riden. Om den är utbildad så pass att den faktiskt kan göra en halt tycker jag att det har stor vikt i detta ämne: hästen vet hur man står still, har troligen gjort den minst 5 miljoner gånger på endast ridskolan, alltså är inte kravet särskilt högt för dess utbildnings nivå.

Det är skillnad på kunskap och lydnad.
I en ridskolemanege dundrar det sällan förbi en flock upphetsade hästar.

Hur många hundägare förväntar sig att dess hund som sitter fint i vardagsrummet klarar samma sak lika bra på lydnadsplan om man inte tränat med störning innan...?
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Skit i va alla andra säger... ja förstår att du blev rädd. Tro mig jag förstår verkligen...Min häst var helt galen när han kom hem till mig. Jag trodde helt ärligt att jag aldrig skulle klara av de. Förra ägaren sa att han var besvärlig åså men så extremt som de var trodde ja inte. Viserligen i papprena stog de att han var respektlös mot människor och om han inte blev riden varje dag så skulle han få utlopp för sin energi mot människor. Men, Jag ska bara tala om för dig att ge det mkt tid och mkt träning så kommer det lösa sig. Jag lovar... min polle är jätte trevlig nu.. världens bästa häst! Och jätte social. Du behöver ju inte rida varje dag heller.. va sägs om att arbeta från marken i paddocken. Det hjälpte mig jätte mkt.

Johanna och Baccus! :smirk:

Tack så jättemycket
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Jag förstår att du blev rädd efter en sån grej, helt naturligt. Du ska inte ta den här tråden personligt för ingen här känner ju egentligen dig och kan då heller inte döma. Jag ber om ursäkt för att tråden spårade ur men jag hoppas att diskussionen ändå varit till någon liten nytta, om inte annat så kanske du fått lite ideér om vad att göra/inte göra nästa gång en liknande situation uppstår.

Har du sagt halt, ska hästen göra halt. Men det är inget misslyckande att innan du tänker säger halt ändra på planerna och träna något annat tills situation lugnat sig lite. Självklart gör du som du själv vill, men var rädd om dig och din häst. :) Känns det bättre så använd hjälptyglar men om jag var du skulle jag ändå försöka rida på så vis att jag inte behöver använda dem, men naturligvis är de "bra att ha" om det händer och förmodligen får de dig att känna dig säkrare på hästen. Och känner du dig säkrare blir hästen mer villig att lyda då den märker att du vågar står på dig.

Eftersom hästen reste sig så var det något som gick fel, men det betyder inte att du på något sätt är en dålig ryttare...! Däremot är du en erfarenhet rikare nu. :idea:
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Det är skillnad på kunskap och lydnad.
I en ridskolemanege dundrar det sällan förbi en flock upphetsade hästar.

Jag red på ridskola i 4 år, när jag var nybörjare. Kan säga att man gjorde många avramlingar med lösa hästar i ridhuset som skenar runt. Det händer faktiskt jätte ofta på ridskola att andra hästar flyger på varandra när de kommer för nära och sedan springer runt något varv i ridhuset. Nybörjare+ uttråkade hästar = kalas.
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Och hur många klarade att göra en korrekt halt under de omständigheterna...?

När jag red på ridskola var det nån enstaka häst som drog om en oerfaren ryttare druttat av, aldrig en hel flock (hur många det nu kan vara men jag ser iaf 5-6 st minst framför mig). Men jag vet ju inte vad det var för "ridskola" du red på...

Jaja skitsamma...
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Många sa åt henne att låta bli att hästen ska stå still, eller kliva en bit ifrån och träna dressyr. Det sa jag inte, jag sa att jag själv skulle rida på en liten volt för att minska risken för hästen att ställa sig upp, dvs en väldigt liten volt. Detta tycker inte jag kan räknas som ett dressyrarbete utan det försvårar hästens möjligheter till att göra otyg och tröttar ut den.

Att göra voltarbete hamnar i min definition på dressyr. Att inte göra halt i det stressade läget utan vänta till ett mer gynnsamt läge är precis samma sak som att vänta/låta bli att göra halt i just det stressade läget. Det glädjer mig att du faktiskt resonerar helt annorlunda än du först gav sken av.

Min häst var alla praktiskt taget livrädda för, hon skulle upp på bakbenen så fort hon inte ville bli ledd åt "fel" håll. Hon är inte inte rädd för saker men hon kommer att låtsas som det om hon får övertaget en enda gång, hon är svår på det sättet (så som Naira har beskrivit sin ponny). Hon bestämde sig för att sluta när man bara visade att nej är nej.

Skillnaden är att en häst med mycket nerv inte "låtsas" vara räd. Den blir rädd på riktigt och det kan sluta mycket illa om man pressar på i fel situation.

Ett annat exempel är en unghäst, travare, som var väldigt nervig: ägaren vågade knappt leda den för den kunde lätt sticka med henne och bli rädd för diverse olika saker. Ändå så gjorde hon det aldrig med mig, även fast vi klev förbi en sopbil med motorn på eller longerade (då hon försökte sparka av huvudet på ägaren men gjorde inte så mot mig).
Ju mer osäker du är och om du erkänner saken hästen är rädd för är du rätt körd. Att "visa" hästen ett föremål och gå försiktigt fram, träna bort att det föremålet är inte läskigt är inte ett bra långsiktigt sätt.
Ex: En traktor står på gårdsplan, hästen är livrädd för den. Du tar det bitvis och går fram till den hästen nosar osv osv. Tillslut lär sig hästen att den inte är så läskig. Jo men när den är på då? Ok då gör man om det, motorn är på och den står på gårdsplan och hästen accepterar den tillslut. Ja men sen ute på vägen då? Ja då måste man träna det också etc.
Hade du bara gått förbi traktorn och ignorerat den från början kommer hästen att fatta att "aha den finns inte ens alltså" och lita på att eftersom du inte uppmärksammar den så är den inget att reagera på.
Samma gäller när du möter en ute: du ska sitta som vanligt med samma tonläge på rösten och bara ignorera saken: för då finns den inte och då kan den ju inte vara läskig. Du raderar problemet istället för att göra något av den- det är så enkelt att man inte tror att det kan funka men det gör det! Det kan jag gott intyga.

Dina exempel stärker min uppfattning om att du inte hanterat den typen hästar jag talar om. Det finns fall där det inte spelar någon som helst roll hur mycket du ignorerar traktorn, hästen blir lika rädd ändå. Då är det oändligt noga hur man sedan bygger upp acceptansen.
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Inte riktat till bara dej.
Ja men som jag har försökt säga i massor av mina inlägg är att jag ville bara att han skulle stå så pass stilla att jag inte riskerade att bli översprungen! herregud! JAJAJA jag gjorde fel. Men jag vill rätta till det så jag skriver här. Förlåt så jävla mycket!

Hur får man en moderator att låsa en tråd? Jag blir bara väldigt ledsen över alla påhopp. Det var fan inte det jag bad om, jag bad om HJÄLP för att jag är skiträdd för att rida min häst för att han riskerar att gå över när han ställer sej så högt.

Nu orkar jag inte läsa hela tråden igen. Men jag förstår verkligen att du blev rädd. Det hade jag också blivit! Men vad jag minns så klarade du ut att rida hästen när den var på ridskolan. Tänk på det i stället. Du känner hästen ganska väl och har klarat av den i många situationer.
Nu är det en ny situation för dig och hästen. Jag har förstått det som att det gärna kan bli lite knepigt med ridskolehästar som säljs. Det tar lite tid för dem att ställa om från ridskolehäst till en annan tillvaro. Jag tror att du vet det redan. Jag tror säkert att din häst kommer att trivas hos dig och du med honom när han har fått vänja sig lite. De flesta problem brukar lösa sig med tiden. Jag tror att en av anledningarna till att man känner sig osäker är att man är rädd att ej klara ut hästen och det är ju hemskt för man vill ju gärna ha kvar sin häst. Men än en gång tänk på det som går bra i stället.

Bli inte arg nu men jag tror att en av anledningarna till att det spårade ur var att du själv var ganska aggressiv. Sedan är det många här som gärna hakar på och utnyttjar situationen till en intressant eller ja?? - diskussion. Det handlar nog inte bara om dig men jag förstår att du blev ledsen, det hade jag också blivit.

Lycka till med din häst!

Jag cet inte hur man låser tråden. Är inte så bra på datorer. Men prova att trycka på varningstriangeln vid sidan om ett svar där kan man skriva et meddelande till moderatorn.
 
Senast ändrad:
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Dressyrarbete för mig är inte att böja hästens hals så den går på en liten volt och tappar således kraften att stegra. Dressyr tycker jag inte man kan kalla vad som helst- det är arbete. För mig är denna lilla volten samma sak som att ge hästen ett spörapp, det betyder "skärpning och lyssna". Det är lika mycket dressyr som att bara stanna hästen: i dressyr ska den ha korrekt benställning, bjudning etc, inte bara stanna.

Jag har haft hand om allt från sociopater till snälla hästar. Jag har ingen aning om vad du har träffat för hästar, de jag har haft att göra med reagerar mycket på intrycket du gör från början och det avgör till vilken grad de blir skrämda.
En rädd häst är en rädd häst är en oresonabel häst funkar inte i min mening- självklart att en rädd häst är extremt osäker och kan mycket väl skena iväg bortom all kontakt och då är det "kört" men jag tror att det är mycket av vad du gör redan från början när du möter ett skrämmande föremål som avgör om den tänker göra det eller inte och till vilken grad den kommer att konstra. Hästar kan inte lukta eller känna rädsla men de kan mycket väl känna genom din kropp vad du tycker genom små rörelser, viktskiftningar osv. För självklart måste du hålla med mig att det är skillnad på en ryttare som är säker och en som är osäker och att det påverkar hästen otroligt mycket mer än man vill.
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Fine, skit i "korrekt halt". Säg "stå stilla" då... Klarar du verkligen inte av att förstå vad jag menar?? Verkar mer som att du bara letar efter ord att få anmärka på.
 
Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Fine, skit i "korrekt halt". Säg "stå stilla" då... Klarar du verkligen inte av att förstå vad jag menar?? Verkar mer som att du bara letar efter ord att få anmärka på.

Nej jag gör inte det! Men när du skriver korrekt halt hur ska jag veta vad du menar?? :confused: Korrekt betyder korrekt. Du måste ju tänka på att det är ett internet forum och att det du skrivs tas bokstavligen, för bokstäverna är allt vi har.
Visst du får då tycka att jag är korkad och småsynt och att jag argumenterar för sakens men jag vet faktiskt inte vad du menar, tio utropstecken! Korrekt betyder korrekt för mig, stanna betyder stanna. Hur ska jag veta om du menar annorlunda? Du får faktiskt ha överseende med det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 512
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 110
Senast: mamman
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 743
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
938
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp