Stegrar sig, oavbrutet!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Miniblom
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 4 132
M

Miniblom

Har hand om ett 6årigt hannoveranar sto , ihop med hennes ägare!
Som ska utbildas till dressyrhäst , hon har super lätt för sig osv osv...
Och vi har fått problem med henne att när vi pressar henne stegrar hon sig ..
HÖGT , inga små stegringar och hon bryr sig inte om hon slår över...
Hon gör även samma sak om vi tömkör ..

Vi har vart hos vetrinären , kollat ryggen , benen , tänderna ... ultraljudat hela ryggen , kollat äggstockarna , kollat muskulaturen! ALLT !

Vi har även provat att låta henne vila i perioder , men då blir det bara värre! Försöka läxa upp henne funkar inte heller då hon bara slår ännu högre och ännu mer..
Det är en dam med humör och varken jag eller ägaren är speciellt rädda av oss , men det är otäckt att ramla baklänges med en stor häst på 173..

Hon går i stor hage med kompisar där dom kan springa hur mycket om dom vill .. dragit ner på kraften men det häjlper inte ..

Någon som har några råd ? förslag ?
Vi är änna tomma på fler lösningar ?

Sv: Stegrar sig, oavbrutet!

Stegrar hon tills ni flyger av, eller nöjer hon sig med att stegra en gång och sen sluta tills ni pressar henne igen?

Antingen stegrar hon tills vi är av ...
Men ibland räcker det att sluta pressa henne o dra ner henne med ena tygeln , men rör du henne igen efteråt så flyger hon upp igen..

Nu har jag inte sett hästen i fråga och kan därför inte uttala mig med säkerhet, men det kan inte vara så att ni "tar i för hårt" när ni ber henne om "lite till". I vilka situationer uppstår problemen? Är det bara efter att ni tagit tyglarna i skritt eller när ni begär samling eller böjning? Vissa ston funkar det att säga till på skarpen, andra måste man lirka och be och lov snällt och försiktigt.

Kan du ge några mer konkreta exempel på hur det kan gå till?

Det är ju trots allt en ganska ung häst. Finns det någon möjlighet att ni går för fort fram?

Nej , det det börja med var inga stora saker .. utan det kunde va små saker som att ta höger/vänster tygel, flytta undan för skänkel och sånna saker. Men då små ställde hon sig bara så det tog vi som ren trotts helt enkelt ...

Sen har det bara blivit värre och värre och nu kan vi inte ens leda med tyglarna , lägga emot benen , tömköra ... hon kan t.o.m ställa sig om du leder henne i grimma bara. Hon reser sig även om vi skrittar henne på långa tyglar i skogen ...

När vi pressar henne, menar jag att vi tar henne från lång och låg form och samlar upp henne .. det har vi gjort undan för undan och steg för steg ... Med hjälp av olika DUKTIGA tränare som verkligen inte tycker att vi tagit henne för hårt.. Det rimmar lite dåligt också eftersom hon fått vila i perioder och blir värre och gör det ute i skogen och när vi leder henne i grimma =S

Förstår hon vad ni vill? Kan ni inte ta hjälp av en stabil hästkompis så att det först och främst går framåt inte att hon känner sig så pressad att honska stegra sig. Vad gör ni när ni leder henne och hon reser sig?

Får hon gå ute 16-20 h med hästkompisar och fri tillgång på hö?

Jag tycker det låter som ren trots från hästens sida, det har börjar lite smått och sedan ökat på i grad allteftersom. Jag hade börjat säga ifrån ordentligt!
Snart kanske ni inte ens kan ta in/ut henne från hagen eftersom hon inte ens kan hanteras i grimma, hua vilken mardröm.

Trotsåldern, jobbigt :( Ni kanske kan ta hjälp av en duktigt NH-tränare eller träna lite NH själva med henne? Det kanske hjälper, fråga i NH-forumet om råd :) Good luck

Senast ändrad:

Känns som ren trotts ja , Men det är svårt o ta tag i henne när man hänger baklänges .. Några knept kanske ?=S

Hon förstår mycket väl vad vi vill för hon har gjort dessa sakerna tusen gånger förut .. Hon går ute 7-20 och får hö fyra gånger om dagen.

jag föreslår också kontakt med en duktig nh-instruktör som hjälpa er att återfå kommunikationen med hästen.

den häst jag har har tidigare vid några tillfällen skickat av ryttare när han blivit pressad. han är mycket tydlig i sitt kroppspråk och bli riktigt sur och upprörd om man ber honom om något som han inte förstår. det jag har gjort då är att lugnt, mjukt men ändå bestämt ta ett steg tillbaka, känna efter vad det är jag egentligen gör och fortsätta be (ibland har jag kommit på mig själv med att vara ytterst otydlig och be om flera saker på en gång). han har helt slutat skicka av folk och har aldrig gjort en ansats till att vilja bli av med mig. vi har tränat mycket nh och ledarskap och i takt med att kommunikationen blivit bättre har han blivit lugnare och blir inte längre lika upprörd.

vet inte om detta var något som på något sätt intresserar dig... men som sagt, jag tror en nh-instruktör skulle kunna hjälpa er. :crazy: det låter som att det har gått så långt att det kan vara svårt att lösa på annat sätt och då är det bättre att börja med den grundläggande kommunikationen och bygga på den:smirk:

Vi har en Nh-tränare regelbundet i vårat ridhus .. Grejjen är bara den att från marken (med några få undantag) så är hon skit snäll ... Lyder som en liten hund och är jätte duktig..

Så jag vet inte vad hon skulle kunna göra , men det är nästa steg .. vi ska försöka med lite massage och sånt och se vad som händer .. annars blir det horsemanship ... för jag tror inte på att banka livet ur henne ..

Nä att banka skiten ur en häst fungerar sällan. Grejen är det att man måste vara smartare än hästen.

Det vi kör med i fall vi har någon häst som stegrar är att precis innan den stegrar eller precis när den landar efter en stegring är att ta i ena tyglen och göra minivolter, på en minivolt har hästen ingen chans att resa sig, dessutom så blir den snurrig i huvudet och det upplever hästen som obehagligt, det brukar inte ta lång tid innan hästen kopplar ihop stegrandet med obehag.

Dock är det viktigt att tänka på att "bestraffningen" är minivolten, när minivolten är färdigsnurrad så är allt glömt och förlåtet och man fortsätter sin ridning som om ingenting har hänt.

Våran pålle håller också på att stegra sig när man begär att han ska gå i form. Han är kollad hos veterinär, tandläkare massör. Nästa vecka ska vi till en NH-tränare och veckan därpå till sadelmakaren och prova ut en ny sadel. Vi upptäckte i dag att den vi har
är ojämnt stoppad samt att massören sa att han (ponnyn alltså:rofl: ) var stel i ryggmuskulaturen.
Mitt tips:idea: således är att kolla sadel och ta hjälp utifrån med att bryta en ful ovana, kan behövas någon som kan se med nya ögon:cool: . Ibland så sätter sig olater på hjärnan på hästen och kan då eskalera, svårt att reda ut det själv och svårt att bryta.
Lycka till och var rädd om er!

Jobbar mkt med sådana här hästar. Oftast gäller det att ha "sekundtiming" vilket ofta tar tid att jobba fram. Kan ni komma åt om ni tömkör?
Finns ju inget enkelt svar på detta. Ta ut ngn som har stor erfarenhet av detta!

Brrr... jag får rysningar när jag hör om hästar som stegrar hejvilt!
Var försiktiga när ni rider henne!!!!

Jag tror också på teorin att försätta henne ur balans precis i samma microsekund som hon tenderar att stegra. Antingen genom "minivolt" som Splittan säger eller att flytta henne ut ur tyngdpunkten. Tömkör ni så får en gå bredvid för att snabbt flytta henne åt sidan.
Lyckas ni, så att hon missar stegringen, så fortsätt som om inget hade hänt.

Men som sagt... var rädda om er!
//F

jag skulle inte rida en sån häst, den visar att nåt är fel.
du måste hitta felet och fixa det om du hade tänkt rida hästen i framtiden. verkar sitta i huvudet om du har kollat upp att det inte är nåt fysiskt.

Grejen är att hon har kropp som en jävla bodybuilder , och är stabil som satan .. och drar vi i ena tygeln så drar hon tillbaka! Det är skit läskigt ..

Sekundtajming ja , hon visar inte ens tendenser till att hon ska stegra innan hon gör det .. hon går ju från fullfart rakt upp ...

vi har verkligen bekymmer med våran dam ...
och det känns lite halv dumt och sitta o säga, "det funkar inte" hela tiden .. men vi har provat nästan allt =S

och hur tar man reda på om hästen är psykiskt sjuk då ? för så länge man är på marken är hon ju kanon snäll !

Inte för att kritisera dig, men det tar ett tag att lära sig att läsa dessa hästar, tror aldrig man kan lära sig läsa helt, men iaf så det inte blir farligt.
Jag håller fortfarande på att det är timing som gäller. Och det går alltid (iaf min erfarenhet) att få ordning på om de inte har ont. Ta hjälp av ngn med vana!!

Miniblom skrev:
Har hand om ett 6årigt hannoveranar sto , ihop med hennes ägare!
Som ska utbildas till dressyrhäst , hon har super lätt för sig osv osv...

vad är det som hon har lätt för, alltså då ni arbetar henne, vad går hon med på utan att demonstrera?

Och vi har fått problem med henne att när vi pressar henne stegrar hon sig ..
HÖGT , inga små stegringar och hon bryr sig inte om hon slår över...
Hon gör även samma sak om vi tömkör ..

Vi har vart hos vetrinären , kollat ryggen , benen , tänderna ... ultraljudat hela ryggen , kollat äggstockarna , kollat muskulaturen! ALLT !

vad sa vet. blev hon röntgad så att skelettet är ok, lösabenbitar, missbildningar?.. eller var det en allmän besiktning? Ultraljud tar enbart muskler & mjuk vävnad eller?

Vi har även provat att låta henne vila i perioder , men då blir det bara värre! Försöka läxa upp henne funkar inte heller då hon bara slår ännu högre och ännu mer..
Det är en dam med humör och varken jag eller ägaren är speciellt rädda av oss , men det är otäckt att ramla baklänges med en stor häst på 173..

om allt är ok efter ordentlig röntgen med mera så hade jag nog provat graman även om hon är ung.. Börja från "scratch" och rid enbart framåt framåt framåt & olika ridvägar.. Ta absolut inte in henne för mycket utan så att hon i alla fall ej kan resa sig..

Hon går i stor hage med kompisar där dom kan springa hur mycket om dom vill .. dragit ner på kraften men det häjlper inte .. det är ju jätte bra.. då är det ju inte tristess i alla fall..QUOTE]

kan hon blivit misshandlad, felbehandlad, felriden från tidigare ägare.. Det kan sitta djupt i huvudet.. & det är jäv..gt svårt att ta bort trauman..

Jag blir lite ledsen faktiskt när jag läser detta... för det är ju så tydligt att det är något där... frågan är hur man hittar det. Det kan vara så många saker. Men att det skulle vara trots när ni är ute i skogen och skrittar tycker jag låter väldigt konstigt. Kanske det kan vara så som ngn sa att hon inte riktigt förstår vad ni vill? Eller att hon "lärt" sig att stegra så fort det är något hon inte tycker om... Svårtsvårt! En lösning är ju som ngn också sa att liksom starta från "noll" med framåt för skänkeln, och berömm. Stanna och starta igen, utan att det blir bråk. Och sedan avsluta passet? Bara för att komma ur den onda cirkel ni verkligen hamnat i. Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet... 2
Svar
35
· Visningar
6 296
Senast: Josofinito
·
D
Ridning Hej, jag har ett problem med min häst som jag måste lösa! Efter nyår fick jag min häst, en nordsvensk travare på 10år. Dock har hon...
Svar
11
· Visningar
2 266
Senast: TinyWiny
·
E
Träning Jag var dum jag vet, som lärde min B-ponny stegra på kommando. Började med att han blev rädd för saker som låg på gården, reste sig...
Svar
19
· Visningar
4 116
Senast: Vita_N_6520
·
K
Träning Håller på med en liten kille nu, han fyller 1 i år (-07.) och är mogen och tuff av sig, vill gärna se nya saker. Just nu brukar jag bara...
Svar
17
· Visningar
1 391
Senast: Krulidut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka