Stegrar sig, oavbrutet!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Miniblom
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 4 132
Sv: Stegrar sig, oavbrutet!

Splittan skrev:
Jag kan inte låta bli, men jag blir så irriterad på att man ska slå hästen så fort den stegrar, oavsätt hur löst eller hårt man slår.
På flertalet hästar så hjälper det inte, och många hästar kan även bli uppstresade, har även sätt hästar som börjar skaka och slå med huvudet samtidigt som de reser sig, för att de vet att de kommer att få ett slag mellan öronen, men lika väl reser de sig endån.

Man ska vara smartare än hästen, det finns mkt bättre metoder än att slå hästen. jag tycker att det tillhör det förgångna och att dagens ryttare borde ha uppdaterat sin kunskap lite bättre.
För jag tror att de flesta inte vill slå sina hästar men får tyvärr fel råd, eller bär på fel kunskap, eller helt enkelt inte orkar leta efter bättre lösningar.

Jag blir också irriterad när man inte läser ordentligt, var stog det att man skulle slå????

Dudilutta på huudet = inte en bra metod.
Knacka på huvudet = som ovan.
Slå lätt på huvudet = som ovan.
Slå hårt på huvudet = som ovan.

Varför? Därför att vid utbildning eller korrigering av hästar så är det bättre att använda sig av rätt typ av förstärkning vid inlärning eller oönskat beteende. Det ska vara positivt för hästen att göra rätt.

/V

Sluta pressa henne?
En häst varnar innan den reser sig, har den slutat varna har ni pressat henne så många gånger att hon lärt sig att det är inte lönt att varna för ni lyssnar ändå inte innan hon SKRIKER =stegrar.
Det finns dock hästar med extremt dåligt psyke, såna hästar slaktar jag, inet värt att riskera livet för en häst.

Senast ändrad:

Miniblom skrev:
Känns som ren trotts ja , Men det är svårt o ta tag i henne när man hänger baklänges .. Några knept kanske ?=S

Jag har ett litet knep som fungerade på mitt varmblod. När han testade mig (vilket han fortfarande gör) så brukade han just stegra. Dock gjorde han det aldrig så högt, men jag misstänker att det berodde på att jag stoppade honom redan under första "lilla" stegringen.
Jag lutade mig helt enkelt framåt, så jag låg över halsen, sedan drog jag ned tyglarna, så händerna hamnade under bogen. Detta gjorde att han inte kunde resa sig och sedan var det bara att driva. Nu behöver jag bara lute mig lite framåt för att han ska ge upp :bump:
Dock är det viktigt att inte råka dra tyglarna bakåt när man är där nere med händerna, utan det ska vara rakt ner.

Vet dock inte hur det fungerar med en häst som stegrar sig så högt, men känner du någon gång att hon är på väg, så kan du juh alltid prova :smirk:

Sedan måste jag hålla med de andra. Ta hjälp av en duktig NH tränare! ;)

eftersom jag många gånger får hem "problemhästar" så har jag givetvis många hästar som stegrar sig, det som jag tycker funkar på sådana hästar(dom flesta) är att bara vara passiv och låta dom ställa sig, till slut tröttnar dom. senaste stegrande projektet, han ställde sig ca 30 gånger på ett 30min pass och det är ingen överdrift. Hästen har idag inga sådana tendenser.

hästhandlarjävel skrev:
eftersom jag många gånger får hem "problemhästar" så har jag givetvis många hästar som stegrar sig, det som jag tycker funkar på sådana hästar(dom flesta) är att bara vara passiv och låta dom ställa sig, till slut tröttnar dom. senaste stegrande projektet, han ställde sig ca 30 gånger på ett 30min pass och det är ingen överdrift. Hästen har idag inga sådana tendenser.

:bow: har också gjort så å det fungerar.

Har precis kommit hem ifrån en NH-tränare med våran pålle som också stegrade sig när man krävde att han skulle gå i form.
Det första han gjorde var att ta bort martingalen som vi använt eftersom han går som ett periskop. :rofl: Sen längde han stiglädren rejält, händerna skulle brett isär med stadig ytter och tydligt ledande inner. Sedan jobbades han ner i form på volt där innerskänkeln hela tiden knackade honom i sidan. Så fort han försökte stegra fick han snällt gå runt i en minivolt och sedan fortsatte arbetet. Så fort han släppte efter med halsen fick han långa tyglar och beröm.:love: Det tog kanske tio minuter sedan var han jättelåg i formen men så fort han började kolla på taket igen så stramades tyglarna upp. Vi fick hålla på i drygt en timme men sen hade vi honom i form i skritt och trav i båda varven och inga tendenser till stegring.:banana:
Nu ska det här tragglas sedan ska vi tillbaka om en vecka.
Tränaren menade på att en häst som stegrar sig gör att ryttaren blir spänd och osäker vilket leder till att hästen blir det också. Sedan är den onda spiralen igång och det kan bara gå på ett sätt...uppåt. Alltså inget fysiskt problem med hästen utan ett ryttarproblem som vuxit fram då förtroende och självförtroende legat på botten.
Det här är bara ett tips som fungerade för oss och våran kuse och det är vi jätteglada för. En nöjd, trygg och glad ryttare ger en nöjd, trygg och glad häst:banana:

PS :cool: Vi har naturligtvis kollat honom hos vet, tandläkare, massör ordentligt innan vi tog honom till en NH-tränare.

Lycka till och var rädd om er.

Jag kan garantera dig att er häst kommer att återgå till sina olater....
En häst som går som ett periskop och som man sen under en hel timme tragglar runt med på en volt genom att bända ner huvudet med hjälp av en tuff ryttare.....:crazy:
effektivt just då, det håller jag med om men man får det i bakhuvudet sen.....

jag hade en häst som stegrade sig högt och lärde sig tillslut att han kom undan med det...vilket din nog har gjort med!
Jag fick tips(som funkade)att jag skulle tömköra han och provocera fram stegring...och nar han väl stegrade sig skulle jag SNABBT dra i ena tömmen HÅRT(men inte rycka) så han tappade balansen och ramlade ikull, sedan hålla kvar en spänd töm(så halsen är maxböjd och han inte kunde resa sig)då skulle jag stdigt och lugnt(utan att vara arg)gå fram till han och sätta/ställa mig på magen ett par minuter tills han hade gett sig.
Det behövdes bara göras en gång då han blev så överrumplad av att jag va "starkare" än han och faktiskt va ledaren.
MEN du måste vara bestämd och inte mesa och vara rädd, för då går allt för långsamt och din häst kanske hinner ställa sig upp innan du fått koll på alla tömmar...

har ni kollat sadlen i bland kan den klämma om man börjar pressa för hårt ex när man samlar jätte mycket i galoppen.
anntligen reser hon sig för att säga hör e du ja har ont när du gör så el tycker hon det e as trist.
Jag vet en rå metod för hästar som reser dig ja skulle själv använt den om någon av min skulle rest sig. för ja vill inte ha något sånt betede har aldrig ebhövt använda de men aj vet att det funkar.
Ta en vattenbalong med ex grisblod när hon reser sig smakar man de i huvodet på henne . det gäller att få henen att uppfatta att resa sig e obehagligt. doften av grisblod förknippar med något obehagligt man kan vatten emd men det e bättre med blod.

Oj vilken tråkig sits ni sitter i!
Det är omöjligt att säga vad hennes problem beror på, trots eller smärta. Har det gått så långt nu att hon stegrar sig bara för att ni rör en tygel så skulle jag tippa på smärta (rygg eller mun- har ni kollat vargtänder?). Men det kan förstås också vara ett inlärt beteende och det kommer från att hästen inte har förstått eller accepterat sin form. Ett ryttarfel helt enkelt.
Tyska hästar är många gånger enormt hårt tagna vid mycket tidig ålder, vilket kan slå tillbaka senare när man kommer i pressade situationer. På en känslig häst som har lätt för sig och därmed upplevs bussig så har man ofta en tendens att pressa lite för mycket. Är man inte nog snabb att backa kraven när hästen sagt stopp så kan man få en betingning. D.v.s. hästen har förknippat inte bara "pressandet" utan hela ridningen med obehag (för att den känt sig låst eller reagerat med smärta) och stegrar därför för minsta lilla.
Försök utreda smärtspåret igen (klinikbesiktning, bett, sadelutprovning, equiterapeut), ni har verkligen tagit ert ansvar när ni röntgat och ultraljudat men försök kolla igen - kanske byta klinik för att få en annan synpunkt?
Hittar ni inget får ni i såfall utfå från att det har betingat trots och då gäller det att försöka bryta mönstret helt. Jag hade tagit bort kraftfodret och börjat om från marken med ledarskapsfrågor (flytta henne sidvärts etc) för att sedan gå vidare till tömkörning. Bli ännu mer uppmärksamma på i vilka situationer hon reagerar, om det sker en varningsfas, hur ni ska läsa av henne. Stegrar hon när ni leder henne hade jag snärtat henne i magen med longeringslinan för att markera att hon bör vara mer noga med att skydda sin mage än att sticka upp.
Jag skulle inte rida henne i det skick hon är nu (livsfarlig!) och jag skulle ta hjälp av en tränare med erfarenhet av problemhästar.
Jag tycker så synd om er och hoppas för er och hästens skull att ni hittar roten till detta och att det går att ordna till!

Splittan skrev:
Nä att banka skiten ur en häst fungerar sällan. Grejen är det att man måste vara smartare än hästen.

Det vi kör med i fall vi har någon häst som stegrar är att precis innan den stegrar eller precis när den landar efter en stegring är att ta i ena tyglen och göra minivolter, på en minivolt har hästen ingen chans att resa sig, dessutom så blir den snurrig i huvudet och det upplever hästen som obehagligt, det brukar inte ta lång tid innan hästen kopplar ihop stegrandet med obehag.

Dock är det viktigt att tänka på att "bestraffningen" är minivolten, när minivolten är färdigsnurrad så är allt glömt och förlåtet och man fortsätter sin ridning som om ingenting har hänt.

Pjuh, då gjorde jag rätt alltså? Jag har en häst som är lite trotsig den också då kör jag ner den på minivolter om de stegrar (vilket han börjar sluta med nu) eller om han rentav skiter i mig eller bara vill dra, de brukar han göra messt i början då han ä pigg.
Hur ska man få en häst att lugna ned sig redan från början? Han blir lugn när han har fåttt springa av sig, men man kan ju inte köra galopp varja gång redan från början? De sliter väl?

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet... 2
Svar
35
· Visningar
6 296
Senast: Josofinito
·
D
Ridning Hej, jag har ett problem med min häst som jag måste lösa! Efter nyår fick jag min häst, en nordsvensk travare på 10år. Dock har hon...
Svar
11
· Visningar
2 266
Senast: TinyWiny
·
E
Träning Jag var dum jag vet, som lärde min B-ponny stegra på kommando. Började med att han blev rädd för saker som låg på gården, reste sig...
Svar
19
· Visningar
4 116
Senast: Vita_N_6520
·
K
Träning Håller på med en liten kille nu, han fyller 1 i år (-07.) och är mogen och tuff av sig, vill gärna se nya saker. Just nu brukar jag bara...
Svar
17
· Visningar
1 391
Senast: Krulidut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka