Stegrar sig, oavbrutet!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Miniblom
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 4 132
Sv: Stegrar sig, oavbrutet!

För några år sedan köpte jag ett sto som inte blivit behandlat så jättebra. Hon var inte vanskött eller så, det var bara alldeles för mycket, och helt fel personer runtomkring henne. Hon stegrade sig ALLTID! De första tre månaderna kastade hon av mig varje dag. Lyckades hon inte kasta av mig så la hon sig ner, och det fanns inget som kunde stoppa henne. Jag tjurade på, men hon var ju totalt livsfarlig. Jag drog omkull henne några gånger, och då slutade hon stegra nån vecka, men sedan satte det igång igen.
Men något hände tre månader senare, och hon slutade konstra, mer eller mindre bara så där. Hon var fortfarande väldigt "hård" och svår, men hon gav sig inte fan på att slänga av mig, utan accepterade mig.

Jag provade också det mesta, men eftersom jag visste att det i princip berodde på att hon inte tålde människor, så kunde jag ju tjura på, och göra exakt samma sak varje dag. Hon fick ALDRIG vinna, oavsett vad jag gjorde när hon reste sig, så gjorde jag om det tills hon hade alla fyra på backen och övningen kunde genomföras.

Men så var jag ju 17 och genomkorkad också. :p

Det är jag som äger hästen ifråga så tänkte ja kunde svara på denna.. Hon har lätt för det mesta. Alltså , hon har otroligt lätt för att lära sig nya saker, otroligt lätt för samling då hon själv gärna går upp i piaff när hon blir arg osv..

Tidigare har hon varit lite besvärlig i perioder, men har inte varit några märkvärdiga saker som har gått lätt att få ur henne. Bland annat genom att använda en del av de metoder som redan diskuterats.

Det var för lite drygt 8v sedan nu som hon började bli besvärlig denna gång och trodde först det var vårkänslor och ren pigghet som dom flesta hästar får så här på våren. Men trots att vi tagit tag i henne hur många gånger som hellst nu så blir hon bara värre. Vi kan inte ens ta tag i tygeln på henne och lägga på skänkeln på henne är uteslutet. Då hon är otroligt mkt musklad och välbalanserad har vi inte en chans att dra henne ur balans längre som fungerade när hon var yngre.

Min tanke var att hon måste ha ont någonstans när hon beter sig på detta viset,så vi har röntgat både hals, rygg, ben och ultraljudat rygg, höfter osv. Har till och med tagit blodprover och kollat de inre organen.

Vi har allt funderat på om det har kunnat hänt något med henne när hon var i tyskland då jag köpte henne precis när hon kom till sverige som 4åring. Men vi tycker det är bra konstigt att hon börjar krångla efter två års tid.. Om man dessutom stänger ridhusdörrarna är hon en ängel men det går inte att ha dom öppna eller att rida ute, vilket jag tycker är ett ännu större mysterium..
Jag har haft hand om många problem hästar förut med liknade problem och klarat av det mesta, men den här damen har idéerna tagit slut på då hon är minst sagt extrem..

Det har varit väldigt intressant att läsa era råd och hoppas det kommer in fler! :D

had en unghäst för utbildning ifs 4 år gammal,men hon hade tendenser till att resa sig när hon tyckte det blev för jobbigt.

När det gällde den hästen var det att rida framåt och vara oerhört lätt i hand och skänkel och snabb som f*n i reaktioner så att jag förekom henne innan hon han börja sätta sig lr vad man ska kalla,la n volt,svängde över ridbana,ökade på tempot ex

Vet en häst som var 5 år som ägaren skulle ha som allround häst.

Hästen var "tuff" enligt de förra ägarna och testade jämt genom stegringar, gick över i stegringen då och då.
Kollade upp hästen på klinik med röntgen och allt, var inget fel.

Hästen fortsatte med stegringarna och sen efter ett tag orkade inte ägaren med längre utan kollade upp häsen på klinik igen, och då visade det sig att den hade ett krossat ben i ryggraden.

Hade antagligen varit så hela tiden men eftersom det först varit så små sprickor så syntes det inte på röntgen till en början,
måste gjort hemskt ont för den hästen.
Hästen avlivades omedlbart.

En häst som på gång slår över med full kraft kan få hjärnskador, tänk dig själv om du slängde dig platt bakåt på rygg på olika underlag gång på gång så skulle nog din kropp inte vara så hel eller ditt huvudet för den delen efter ett tag.

Bara för att ni varit hos veterinären en gång så kan ju skadan uppkomma dagen efter eller hur?

Virapira skrev:
Det är jag som äger hästen ifråga så tänkte ja kunde svara på denna.. Hon har lätt för det mesta. Alltså , hon har otroligt lätt för att lära sig nya saker, otroligt lätt för samling då hon själv gärna går upp i piaff när hon blir arg osv..

Tidigare har hon varit lite besvärlig i perioder, men har inte varit några märkvärdiga saker som har gått lätt att få ur henne. Bland annat genom att använda en del av de metoder som redan diskuterats.

Det var för lite drygt 8v sedan nu som hon började bli besvärlig denna gång och trodde först det var vårkänslor och ren pigghet som dom flesta hästar får så här på våren. Men trots att vi tagit tag i henne hur många gånger som hellst nu så blir hon bara värre. Vi kan inte ens ta tag i tygeln på henne och lägga på skänkeln på henne är uteslutet. Då hon är otroligt mkt musklad och välbalanserad har vi inte en chans att dra henne ur balans längre som fungerade när hon var yngre.

Min tanke var att hon måste ha ont någonstans när hon beter sig på detta viset,så vi har röntgat både hals, rygg, ben och ultraljudat rygg, höfter osv. Har till och med tagit blodprover och kollat de inre organen.

Vi har allt funderat på om det har kunnat hänt något med henne när hon var i tyskland då jag köpte henne precis när hon kom till sverige som 4åring. Men vi tycker det är bra konstigt att hon börjar krångla efter två års tid.. Om man dessutom stänger ridhusdörrarna är hon en ängel men det går inte att ha dom öppna eller att rida ute, vilket jag tycker är ett ännu större mysterium..
Jag har haft hand om många problem hästar förut med liknade problem och klarat av det mesta, men den här damen har idéerna tagit slut på då hon är minst sagt extrem..

Det har varit väldigt intressant att läsa era råd och hoppas det kommer in fler! :D

Det verkar inte alls normalt att bara bli värre och att ingenting fungerar. Den kan ju faktiskt ha något som gör ont som man inte kunnat upptäcka.
Exakt vad gör ni när hon reser sig? Vad händer strax innan?

Kan ni ge smärtstillande och pröva om det är skillnad?
Har den någon gång fungerat bättre?

En gång för länge sen fanns en häst i ett inackorderignsstall nära oss som var ungefär så där. Den visade sig ha dels allvarliga problem i ryggen (minns inte hur, men svårupptäckt) samt inre skador av slarv med avmaskning som unghäst. Minns inga detlajer men han hade varit fruktansvärt maskangripen så att inre organ skadats och gav plötslig smärta utan förvarning. Den var farlig att rida till slut. Minns som sagt inga detaljer men jag kom att tänka på det. Den avlivades och vidden av skadorna upptäcktes först vid obduktionen.
Men nu ska vi inte tro att det är så illa, men något verkar väldigt fel, det är inte normalt att en häst är så negativ till all form av ridning om den inte har mycket dåliga erfarenheter och/eller ni rider otroligt okänsligt och inte ens det skulle vara tillräcklig anledning tycker jag, (och det tror jag heller inte).

Jag har suttit hela vintern på en häst som gått mer på två ben än fyra.
Hon slutade när jag aldrig gjorde något. Det låter kanske konstigt men ju mer passiv jag var ju snabbare fogade hon sig. Nu är det mer än två månader sen hon stegrade.

Vad gör ni när hon reser sig (har inte läst övriga inlägg så nogrannt)

jag svarar lite på Virapira först-
otroligt lätt för att gå upp i piaff då hon blir arg skrev du som ett svar på vad hon hade lätt för som ni var nöjda med.. att gå upp i piaff utan att blivit omedd till det är väl inte direkt bra ...

otoligt lätt för samling då hon själv vill är samma sak där, då är ju inte hästen duktig ... det är när ni vill att hon ska göra det som hon ska göra det inte när hon själv vill...

jag hade nog kollat hästen med röntgen en gång till då det kan hända att problemen inte var så tydliga förra gången & därför missades på röntgen..

en häst som inte gått att rida på 8 veckor nu & som krånglat från & till men som ändå har muskler som en body-builder måste antingen gå på extrema muskelbyggande medel i fodret & köra styrketräning själv i hagen eller så går den & spänner sig oavkortat av någon orsak & därav så kommer ju även "muskler"/ muskelspänningar...

oopsie skrev om ni provat smärtstillande, det undrar jag oxå & om ni visade hästen på klinik uppsuttet? Vid böjprov är hästen helt ren då?

Har hon inte ont någonstans och sadelen sitter som den ska, så kan det vara ett inlärt beteende hos din häst. Prova då med att sätt stora ludd på pannbandet och sidostycken, så din häst inte tänker uppåt eller bakåt. Bara framåt. Jag vet själv hur det är min häst höll på med å resa så hela tiden tills jag kom på vad felet var.
M V H Hilda

Förlât, men jag kan inte lâta bli....är den importerad? Är den en fux?

Glömmde å säga finns ju alltid en anledning varför hästarna gör så,
det gäller att bara försöka komma på det och hitta nyckelen till det.
Jag lovar dig att det kommer att lösa sig bara man kommer på vad anledningen kan vara.
Tro mig.....jag vet... Lycka till.

Vimsan skrev:
Jag har suttit hela vintern på en häst som gått mer på två ben än fyra.
Hon slutade när jag aldrig gjorde något. Det låter kanske konstigt men ju mer passiv jag var ju snabbare fogade hon sig. Nu är det mer än två månader sen hon stegrade.
QUOTE]

men kollades inte hästen av vet.?
om den i princip ständigt gick på bakbenen vid ridning under hela vintern har jag svårt att tro att den gjorde det för att den tyckte det var kul..
ja kanske den slutade för att den insåg att den inte kommer i från arbetet ändå men det är ganska vanligt på vissa ridskolor- hästen visar sig "dum" på med hjälptyglar osv för att den inte ska ha en chans att "dumma" sig... men efter någon månad kanske en kraftig hälta uppkommer & då visar det sig att hästen har lösbenbit/ tornutskotten i ryggen/ låsningar/ eller annat...

Hästen är inte av naturen dum eller envis, den har bara jävli.t svårt att kommunicera med oss så att vi förstår.. Tänk dig själv, vilka verktyg har den för att göra sig hörd? Ja, slåss & vara motsträvig men enligt min erfarenhet så kommer detta antingen i från att den blivit dåligt uppfostrad/ dåliga erfarenheter eller har ett fysiskt problem någonstans som den har obehag av..

Skönt att din häst slutade att stegra, fungerar allt som det ska nu? Ni tränar, hästen arbetar i korrekt form & har inga hämningar någonstans, utvecklingen går framåt hela tiden? I så fall GRATTIS!

kvasthilda skrev:
Glömmde å säga finns ju alltid en anledning varför hästarna gör så,
det gäller att bara försöka komma på det och hitta nyckelen till det.
Jag lovar dig att det kommer att lösa sig bara man kommer på vad anledningen kan vara.
Tro mig.....jag vet... Lycka till.

vad var anledningen till att din häst gjorde som den gjorde? för att den inte fick ha ludd på nackstycket eller sidostyckena?:rofl: :rofl:
- matte matte, alllaaa andra får ha det varför får inte jag?, tycker du inte om mig?..:banana: :banana: :banana:

333 skrev:
men kollades inte hästen av vet.?
om den i princip ständigt gick på bakbenen vid ridning under hela vintern har jag svårt att tro att den gjorde det för att den tyckte det var kul..

Den var kollad INNAN jag började rida henne, annars hade jag aldrig försökt få ordning på henne.

& nu då? fungerar allt bra?.. så skönt att du höll ut i så fall & tur att hästen inte hade nåt "fel" fysiskt ...

Svar helt på känsla
Går hon med någon gammal häst - lugn o förståndig? Hästar påverkar varandra. Sköter hon sig vid ridning tillsammans med annan häst?
Jag får känslan av ouppfostrad o förvirrad och otrygg (inte nervös) - ranghög och mycket smart. INTE i behov av spö utan av goda förebilder.
Att det gått för fort...
Det låter snömosigt men jag har sett det funka.

vår stegrade sig också, ironiskt nog också en Hannoveraner.
När vi pressade honom till att göra något som inte passade, alltså inga konstigheter.
Vi fick tipset att lista ut sätt att lura honom att göra rätt och givetvis belöna massor då.
Hur den ska luras är ju individuellt och ryttaren får prova sig fram.
Om den reser sig så "knacka" till den med spöt mellan öronen.
Inte hårt, använd baksidan/handtaget som din förlängda arm och knacka till.
Det ska komma så snart hästen lättar med frambenen från marken.
Den slutar efter någon enstaka gång.

Jag kan inte låta bli, men jag blir så irriterad på att man ska slå hästen så fort den stegrar, oavsätt hur löst eller hårt man slår.
På flertalet hästar så hjälper det inte, och många hästar kan även bli uppstresade, har även sätt hästar som börjar skaka och slå med huvudet samtidigt som de reser sig, för att de vet att de kommer att få ett slag mellan öronen, men lika väl reser de sig endån.

Man ska vara smartare än hästen, det finns mkt bättre metoder än att slå hästen. jag tycker att det tillhör det förgångna och att dagens ryttare borde ha uppdaterat sin kunskap lite bättre.
För jag tror att de flesta inte vill slå sina hästar men får tyvärr fel råd, eller bär på fel kunskap, eller helt enkelt inte orkar leta efter bättre lösningar.

har oxå ett hannoveranar sto 7 år
eller ja en st:bernards hund är det väll mer :love: :love:

det jag har lärt efter många om och men att tyska hästar eller import kusar från tyskland :idea:
nu vet jag ju inte om trådskaparens häst är inriden i tyskland
med det är i alla falla min och dom hästarna är välldigt HÅRT INRIDNA och välldigt snabbt och rids inte alls lika mycket som vi i sverige med skänkel
utan mycket med vikten.

jag undrara i fall det skulle funka om ni nu är två att en longera och nästa sitter på utan tyglar bara tränset och sadeln kanske en lätt inspänningstygel ;)
och sedan får man ju kanske använda RÖSTKOMMANDONA vid ridning
men kan alltid pröva

och sedan STON är ston
:banana: :banana:

Hej..
jag har också en hannovernare som stegrar sig om man pressar honom..
men då brukar jag ta på en hjälptygel så han inte kan upp huvudet.
och ryta lite :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet... 2
Svar
35
· Visningar
6 296
Senast: Josofinito
·
D
Ridning Hej, jag har ett problem med min häst som jag måste lösa! Efter nyår fick jag min häst, en nordsvensk travare på 10år. Dock har hon...
Svar
11
· Visningar
2 266
Senast: TinyWiny
·
E
Träning Jag var dum jag vet, som lärde min B-ponny stegra på kommando. Började med att han blev rädd för saker som låg på gården, reste sig...
Svar
19
· Visningar
4 116
Senast: Vita_N_6520
·
K
Träning Håller på med en liten kille nu, han fyller 1 i år (-07.) och är mogen och tuff av sig, vill gärna se nya saker. Just nu brukar jag bara...
Svar
17
· Visningar
1 391
Senast: Krulidut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka