Bukefalos 28 år!

Stegrar sig...

Sv: Stegrar sig...

Han har blivit riden varje dag senaste veckan och inte stegrat sig mer än ett par gånger. :banana: Dessutom inte särskilt högt. Han stannar inte ens när han blir riden längre som han gjort tidigare, om inte ryttaren gör halt såklart!

En duktig tjej har börjat rida och vi har skaffat en annan sadel, en dressyrsadel i syntet som inte stör bogaktionen, plus att vårt arbete från marken nog har gett resultat!

I Onsdags förra veckan gick han med på en lektion på en ridskola! Första gången i ridhus och han skötte sig exemplariskt bland 10 andra hästar!

Jag tror faktiskt att vi kommit tillrätta med problemen för tillfället, så tack alla som engagerat sig!!
 
Sv: Stegrar sig...

Igår red en av tjejerna i stallet. Och han är som en annan häst. Avspänd, avslappnad, lugn, verkar tycka att det är roligt att bli riden igen! :) Jag är så lycklig att jag gråter när jag ser honom på det här sättet under ryttare! De red i alla gångarter på ridbanan och hoppade även ett par skutt och det gick också bra, när han kom på snitsen! Hehe! Han tyckte det var himla skoj, det såg man på hela hästen!

Vad exakt som har varit felet kanske vi aldrig får veta. Men jag tror att det lutar åt att han fått ont vid något tillfälle och haft ont av ridning ett tag. Sedan har det onda gått över, men beteendet och "rädslan för smärta" har funnits kvar. Så kom den här tjejen som kunde "rida ut stormen" och ta honom förbi det läskiga, han vågade känna efter och han hade faktiskt inte ont längre... Det tror jag kan vara en förklaring, men helt säkert kan jag inte veta. Och just idag känner jag att det faktiskt inte spelar jättestor roll heller, bara det här håller i sig nu!

Tack och lov att jag inte lyssnade på er som tyckte han skulle avlivas! Liiiite snabba att ge sådana tips och råd kanske, utan att ens ha träffat hästen?

Håll tummarna för oss snälla!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 273
Senast: Mabuse
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 902
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 699
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 633
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp