stegring + bockning?!!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Philomena
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 947
P

Philomena

när en häst först bokar och flaxar med huvudet för att råffa åt sig tyglarna för att sedan kunna stegra, hur beter man sig då? :confused:

fick ett tips av en att behålla grimman på hästen och fästa ett grimskaft från de och ner i sadelgjorden så att hästen inte kan resa sig, är det någon som har någon erfarenhet av det?
eller några andra tips och ideér.

//lisa

det har vi gjort. och det är för att hon har fått tagit över för mycket och gör så för att komma undan arbete.
Frågan är nu hur man gör för att bearbeta bort det.

Problemet: hon vill komma undan arbetet.

Frågan: Varför vill hon det?

Svaret: Svårt att säga. Är alla fysiska orsaker undanröjda så återstår en ovilja att arbeta för ryttaren. Denna ovilja kan grunda sig i flera olika orsaker. Brist på respekt för ryttaren, brist på förtroende för densamma, en "allmänt låg" arbetsmoral, eller vad man ska kalla det.

Det finns massor med tricks för att förhindra en häst att göra ditten eller datten, och om du vill ta till ett sånt för att rakt av stävja problemet med att hästen lättar - det är upp till dig att avgöra. Det jag skulle göra om jag var du är att ta ut en duktig tränare som kan lära dig hantera och rida hästen på ett sånt sätt som gör att den vill jobba för dig och boostar upp arbetsmoralen en aning. Jag är för lat för "tricks" som innebär att jag måste anstränga mig ;), rör hellre om i den mentala biten och löser det den vägen.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 152
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 467
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II