Stel bak men UA böjprov

Theodor

Trådstartare
Jag behöver lite input...

Jag har en häst som jag haft sedan sommaren 2011. Fram tills sommaren 2012 var det inga som helst problem med hästen, men sista tävlingen innan betet fick vi en kommentar i dressyrprotokollet i stil med "ojämn bak pga ojämn bjudning". Hon blir lätt lite seg och bjuder därför ojämnt, så det var inget konstigt med kommentaren i sig, men man blir ju självklart nojig :angel:. Dressyrtränaren kunde inte se någon hälta och tyckte att jag skulle rida på som vanligt vilket jag gjorde fram till betet. På betet ställdes hon sedan av pga sitt kraftiga sommareksem.

När vi sedan tog hem henne från betet i slutet av sommaren sattes hon igång lite smått. Oturligt nog gick hon omkull i ett hinder under första hoppträningen efter betet, och fick sig en rejäl smäll på vä. bak. Direkt efter omkullridningen syntes ingen hälta, och inte heller de följande dagarna. Benet svullnade upp, men var aldrig varmt. Eftersom hon inte var halt gick vi ut på små promenader , och svullnaden gick då också ner.

Efter någon vecka var benet som vanligt igen, hästen var inte halt och började ridas. Strax därpå tyckte jag ändå att hon såg stel och ibland halt ut, så då tog vi ut henne till klinik. Hon visade då ingen hälta initialt, men var 0,5-1 grader halt vb vid böjprov. Inte så konstigt med tanke på omkullridningen tyckte veterinären och rådde oss att låta henne vila i två veckor för att sedan sätta igång henne.

Efter igångsättningen tyckte jag ändå att hon såg konstig ut, inte konstant halt men väldigt stel och halt i vissa steg. Åkte till klinik igen, hästen visade ingen hälta vare sig initialt, på böjprov eller longering och veterinären sa åt oss att återigen rida igång henne....

Nu har det gått cirka tre månader sedan senaste veterinärbesöket och hon är fortfarande stel på samma sätt som tidigare, nu tycker jag att det är höger bak som spökar ibland, men stirrar jag tillräckligt länge kan det lika gärna vara vänster :crazy: Hon rör sig typ exakt likadant som hon gör på filmen från den dressyrtävlingen då jag fick den där kommentaren. ET har varit ute två gånger och har då blivit något mindre stel.

Är jag bara nojig eller bör jag åka till klinik en tredje gång? :confused: Jag oroar mig hela tiden för att det ska vara något fel på min häst, och det börjar tära på krafterna :crazy:

Kan det vara spatt?

Några veckor gammal film:
http://www.youtube.com/watch?v=T1x1e7KV6-Q&feature=youtu.be

Stelheten syns bäst på diagonalen
 
Sv: Stel bak men UA böjprov

Har du märkt någon skillnad från det att du börjar rida mot när du värmt upp och ridit en stund?
Min kille hade "lindriga" markeringar bak när han veterinärbesiktades men man varken kände eller såg hälta egentligen. Mer stelhet efter böjproven.
Sen började han halta fram så vi gjorde en utredning som ledde till att vi röntgade båda bakhasorna och då syntes det tydligt att han hade spatt.

När jag tittar på din film så känner jag igen rörelsemönstret i bakbenen från honom. Han rör sig ungefär sådär när han inte är uppvärmd eller som nu när han haft boxvila efter en spark på skenbenet. Nu ser man stelheten tydligt när man leder honom. Det veterinären sa på kliniken var att han kan kännas halt i början av ett ridpass men när han är ordentligt uppvärmd så ska det försvinna. Vi har inte hunnit rida så mycket efter denna diagnos pga av skadan på skenbenet men det jag läst på om spatt efteråt bekräftar det han sa.
Känn efter och jämför början av ett ridpass och när du värmt upp din häst om du märker någon skillnad där.
 
Sv: Stel bak men UA böjprov

Tack för svar! :)

Jo, hon känns lite bättre efter en lång uppvärmning. Jag har bestämt mig för att åka in igen, ringer på måndag och bokar tid på kliniken. Ska bli skönt att få reda ut detta ordentligt!
 
Sv: Stel bak men UA böjprov

Gör det för det är bättre att veta känner jag. Då vet du vad du har att förhålla dig till.
Veterinären på kliniken där jag var och equiateraputen(stavningen?)som var med vid min röntgen sa båda att det behöver inte ställa till något för oss. De sa att det finns hästar som tävlas på hög nivå som har spatt. Måste vara noga med uppvärmningen som jag skrev tidigare och tänka på hullet och bärigheten så inte bakhasorna belastas i onödan. Han står på lösdrift och det underlättar så han inte blir stel bak och så har jag börjat ge honom nyponpulver varje dag för det ska vara bra vid spatt.
Hoppas det går bra för er oavsett vad kliniken säger! :)
 
Sv: Stel bak men UA böjprov

Jag skulle kontakta en massör, equiterapueft eller liknande. Det kan sitta spänningar muskulärt kvar som inte en veterinär kollar. Det är mitt tips, men kom ihåg att berätta hela historien med hälta osv för personen som behandlar. :) Värt att prova nått annat om ingen hälta syns på böjprov!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
456
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 255
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 417
Senast: Fiorano
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 501
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp