Stel fram efter sadlingen!

Tjockisina

Trådstartare
Rider en häst som efter man sadlat och spänt sadelgjorden får svårt att gå rent framåt.

Tex: Står i stallgången och sätter på sadeln och spänner sadelgjorden(endast till första hållet så de inte ens spänner runt magen då han har sadeltvång)
Ska sen leda ut han från stallet och det går trööögt framåt och han tar korta korta steg och korsar nästan frambenen när han går'.

Tar alltid god tid på mig att spänna och går runt lite med han innan jag spänner ett hål till osv.
När jag fått spänt ordentligt för att kunna hoppa upp så skrittar vi iväg och han är oftast spänd och går korta steg då med men detta släpper efter ca 5-10 minuter. (Visa dagar går de bättre än andra)
Senaste tiden tycker jag de bara blivit värre och oftare så undrar vad de kan vara??
En låsning som sen släpper eller vad??
Han verkar inte ha ont utan han blir mer låst i bogen/ frambenen och stakar sig fram och det släpper som sagt alltid efter en stund och då går han på i rask takt som vanligt.

Nån som vet va de kan va?

Mvh Ina

Sv: Stel fram efter sadlingen!

Hej!

Min häst gör likadant och jag gör precis som du beskriver när jag spänner sadelgjorden. Vet du när din häst fick sitt sadeltvång? Jag vet att min hästs sadeltvång kommer efter att hon vid ett tillfälle var med om att få gjorden spänd lite för snabbt och hårt - hon mer eller mindre satte sig ned. Detta är många år sen men det sitter fortfarande i, råkar jag spänna lite för mycket på en gång ser jag det på henne med en gång.

Aja nog om det ;) förklaringen jag har fått är att det sitter många blodkärl precis där man spänner gjorden och att det kan bli lite blodstopp i samband med att gjorden dras åt. Detta borde ju påverka musklerna runt om sas och ge det kortare steget? Sen finns det nog också en psykologisk grej i det hela, min häst kan ibland se ut som att man har dragit gjorden för hårt trots att den hänger löst (hon är mer känslig när man spänner longerinsgjorden än när man spänner sadelgjorden).

Du kanske kan prova att gå ytterligare en bit när du har dragit för att kunna sitta upp. Eller om det är möjligt ge hästen något att tugga på gräs/hö, det tycker jag funkar allra bäst då min häst tycks glömma att gjorden spänns om hon får äta gräs:rofl:

Lycka till!

/Em

Hej,

Det här med sadelgjordstvång e verkligen inte lätt. Dock tror jag att man kan vänja av dem lite av det genom träning. Som tex endast lägga på schabrak, berömma, lägga på schabrak med en lätt täckesgjord, berömma, för att till sist lägga på sadel, berömma och verkligen ge det tid. Vissa hästar har så mkt sadelgjordstvång att man kan se poaniken i deras ögon i samma stund man kommer in med sadeln i stallet.

Att ge godis samtidigt som du sadlra tycker jag också e bra. Då får dom som du säger att att tänka på och kanske förknippar sadling/ridning med godis. Dock blir ju vissa älsklingar lite tiggiga ;0)

Vill dock fråga, passar din sadel? Är hästen "bullig" i muskulatuirebn precis framför sadeln? Insjunken vid manken? Stel i bogar? typiska tecken att sadlen inte passar.

Ett annat tips är att låna sadelgjordar av kompisar o prova dig fram vad din häst tycker bäst om. Anatomisk, elactisk osv.

Lycka till!!! Hoppas d löser sig! Kram

Om man sadlar så att sadelgjorden kommer precis bakom frambenen, så kan man få den här effekten. Prova att dra tillbaka sadelgjorden lite längre bak, så finns utrymme för hästen ben att röra sig ordentligt.

Om du känner efter vid frambenen, så har du löst skinn vid armbågarna. Låser man fast det så ger det samma effekt som att sätta på sig ett par för små byxor och sen försöka gå med dem också, det blir stelt och fasen vet om man inte korsar benen också.

kl

Om sadeln ligger bra, och du försäkrar dig om att den placeras rätt så fortsätt vara försiktig precis som du är vid sadling - som sagt, det är ett känsligt område där sadelgjorden ligger. Testa att lyfta upp hästens framben efter att gjorden dragits åt lätt, för att sträcka ut huden under gjorden. Skritta gärna hästen vid hand en stund innan du drar efter, skritta igen - innan du sitter upp. Använd gärna pall för att skona häst och sadel.

Nån som har provat den nya sadelgjorden som ska vara ergonomisk å bra på alla sätt och vis? Bred platta med resåren mitt under magen som fördelar trycket som blir, ska visst vara extra bra om hästen har sadeltvång, och dom skriver att sadeln inte glider med den gjorden. Nån som testat?

Tyvärr är sadeln inte den bästa på honom nej (är inte min häst).
Sen har han alltid haft en bull mage som gör att sadelgjorden drar fram sadeln en aning och sadelgjorden kommer som sagt precis bakom frambenen ja.

Har en dressyr sadel med en lädergjord som är något svängd och stropparna på sadelgjorden tycker jag sitter alldeles för långt bak på sadeln för att sadeln ska kunna hamna i ett bra läge när man drar åt sadelgjorden.

Har faktist märkt att om han får tugga lite gräs när man spänner så går de bättre men han är så jobbig, får han börja böja ner huvudet o äta en gång ska han äta hela tiden sen och svårt spänna när huvudet är i backen:)
Ska testa o ge han en tuss hö när jag slänger på sadeln i stallgången och se om han blir mer framåt när vi går ut från stallet sen, kan hjälpa kanske.

Vi är ute efter en ny sadel förhoppningsvis(är som sagt inte min häst), och ska bli spännande o se om problemen försvinner.

Men skönt höra att andra haft/har samma problem då jag vart orolig senaste tiden för stackarn :)

Och ja jag hoppar alltid upp från en bänk och aldrig direkt från backen för o skona hans rygg och för att jag aldrig kan spänna sadelgjorden JÄTTE hårt då han typ känns som han ska kvävas då och vill ju inte sadeln ska snurra när jag hoppar upp.

Tror han haft sadeltvång hela sitt liv faktist.. själv bara ridit han i ca 2 år..hästen är 17år nu.

Tack för svaren

Tror han haft sadeltvång hela sitt liv faktist.

Han har ju gått med opassande sadlar hela sitt liv också. Sorgligt att höra att han efter så många år inte fått nån passande sadel än. Vill du skona honom och upplever att han blivit sämre så rid barbacka eller låna en barbackasadel istället.

trist att man inte kan få ägare att bry sig om sina djur

förmodligen så har han också ont i musklerna i sadelstaden - där du drar gjorden

Oerhört trist att höra att hästen går med en dålig sadel, om den dessutom har sadeltvång. Hoppas verkligen det blir åtgärdat snarast. Har den dålig sadel OCH sadeltvång är det mycket beklagligt, det ena föder det andra.

Rent allmänt verkar ägarna av vad jag sett av dina trådar sen tidigare, ta mkt lite resurser för sina hästar, även saker de vet skulle behövas, som tandkoll, sadel etc etc.

eftersom en bit av sadeltvång på många hästar har att göra med klaustrofobi, inte bara nerver som får tryck på sig, så skulle jag aldrig sadla hästen i stallgången ö.h.t. det gör ofta klaustrofobin större. dvs om de är uppbundna, står inomhus, i en gång, osv osv. prova att sadla ute, och gör samma som du gör nu, dvs spänn väldigt försiktigt, led hästen, spänn lite mer. osv osv. På många sadeltvångshästar blir symptomen betydligt mindre om den sadlas utomhus i det fria.

vet du att sadeln ligger dåligt, rid barbacka tills det är åtgärdat. det är den enda humana lösningen för djuret.

Han har ju gått med opassande sadlar hela sitt liv också. Sorgligt att höra att han efter så många år inte fått nån passande sadel än. Vill du skona honom och upplever att han blivit sämre så rid barbacka eller låna en barbackasadel istället.

Jo de e väl så tyvärr, han är inte lättaste att rida barbacka på tyvärr och speciellt inte med min balans :angel:
Faktist funderat på att köpa en sån där barbacka sadel.. kanske ska kika mer på de :)

Hade han kunnat åka transport hade jag tagit han till en sadelutprovare och fått en riktigt bra anpassad sadel till honom och lämnat sadeln han har i inbyte... vet du nån sadelutprovare som åker till en för o prova sadel här i norrköping..jag är ju inte härifrån så har ingen koll alls på de där??

Oerhört trist att höra att hästen går med en dålig sadel, om den dessutom har sadeltvång. Hoppas verkligen det blir åtgärdat snarast. Har den dålig sadel OCH sadeltvång är det mycket beklagligt, det ena föder det andra.

Rent allmänt verkar ägarna av vad jag sett av dina trådar sen tidigare, ta mkt lite resurser för sina hästar, även saker de vet skulle behövas, som tandkoll, sadel etc etc.

eftersom en bit av sadeltvång på många hästar har att göra med klaustrofobi, inte bara nerver som får tryck på sig, så skulle jag aldrig sadla hästen i stallgången ö.h.t. det gör ofta klaustrofobin större. dvs om de är uppbundna, står inomhus, i en gång, osv osv. prova att sadla ute, och gör samma som du gör nu, dvs spänn väldigt försiktigt, led hästen, spänn lite mer. osv osv. På många sadeltvångshästar blir symptomen betydligt mindre om den sadlas utomhus i det fria.

vet du att sadeln ligger dåligt, rid barbacka tills det är åtgärdat. det är den enda humana lösningen för djuret.

Jag tränsar alltid honom först innan jag spänner sadeln då detta fungerat bättre då han lätt får panik när han sitter fast och man spänner.. aldrig testat sadla ute men kanske ska prova det, men tror han får svårt att stå still utomhus då gräset lockar denna tjockis för mycket samt att han hugger och krånglar mycket när man ska sadla så man får va på sin vakt :laugh:

Jag kan själv inte mycket om sadlar så om jag ska lägga ut pengar på en ny sadel åt denna häst som alltså inte är min häst vill jag de ska va en riktigt bra sadel som passar honom perfekt, behöver då en "expert" på detta som kan sånt och jag har inte lyckats hitta nå sån runt om här som åker hem till en och provar ut sadlar (hästen kan inte åka transport pga av panik) :(
Sen är de en penga fråga.. ska jag köpa en ny sadel till en häst som inte är min, sadlar kostar ju endel tyvärr.. usch blir snurrig av detta.. vill ju ha en bra sadel till honom men "mannen" min vill inte jag köper nån sadel till någon annans häst och för att jag ska ha råd måste han nästan va villig o ställa upp lite :devil:

Vill inte säga nå ont om ägarn men visst har du väl rätt, hon rider dock väääldigt sällan denne häst och han är väl inte hennes favorit direkt(hon har 2 andra hästar) så känns som problemet blir mitt eftersom de e jag som rider han och jag ääälskar honom som min egen.

Kan ju sluta rida honom men då skulle han ju bli hel tossig då han är en energi bomb och lätt blir konstig i huvudet med överskotts energi. Red barbacka häromdagen en sväng men han är inte den lättaste o "snällaste" häst o rida så e svårt, plus att min balans är fruktansvärd... *suck* får tänka igenom de här o hoppas de blir nå lösning....

Inte för att va du men du likväl som jag vet nog efter alla år att det kommer aldrig att bli en perfekt sadel till den hästen. Å han kommer heller aldrig att få bli utredd och få en mage som mår bra. Vi är många som har försökt att hjälpa.

Du ska ha eloge som tar hand om honom och vore jag dig med dina förutsättningar så är det bästa att skaffa en barbackasadel, de finns ju att beställa bara några meter bort;) du kan säkert få prova innan.
Alt en bomlös sadel med bra pad, finns flera bra på begmarknaden som inte är så dyra.

Ta det lugnt så hittar du snart balansen och ni kan fungera bra ihop även utan bomsadel. Tror ju att dumheterna kommer från smärtan och låsningarna i kroppen, är övertygad om att de kommer försvinna med tiden med lite ändringar. Jag vet hur svårt du har det men tror ändå att denna variant skulle kunna fungera och godkännas.

Senast ändrad:

:)
Inte för att va du men du likväl som jag vet nog efter alla år att det kommer aldrig att bli en perfekt sadel till den hästen. Å han kommer heller aldrig att få bli utredd och få en mage som mår bra. Vi är många som har försökt att hjälpa.

Du ska ha eloge som tar hand om honom och vore jag dig med dina förutsättningar så är det bästa att skaffa en barbackasadel, de finns ju att beställa bara några meter bort;) du kan säkert få prova innan.
Alt en bomlös sadel med bra pad, finns flera bra på begmarknaden som inte är så dyra.

Ta det lugnt så hittar du snart balansen och ni kan fungera bra ihop även utan bomsadel. Tror ju att dumheterna kommer från smärtan och låsningarna i kroppen, är övertygad om att de kommer försvinna med tiden med lite ändringar. Jag vet hur svårt du har det men tror ändå att denna variant skulle kunna fungera och godkännas.

Har läst en del om bomlös sadel, funkar som skogssadel men man ska tydligen inte använda dem ständigt (kommer inte ihåg varför?!)
Sen vill ju jag träna lite dressyr och hoppning emellanåt och inte bara rida i skogen, och då känns de som de behövs en "riktig sadel"

Tror absolut inte det är omöjligt o få en passande sadel om jag får va med :)
Sadeln han har nu köpte de för ca 1 år sedan och va inte speciellt billig heller och helt ny. Underbar sadel o rida i dock sitter den ju inte perfekt på hästen:(
Men mycket är ju att han har en enorm mage och den puttar fram sadeln.. spelar ingen roll hur mycket jag rider känns de som, han blir ju fet bara av att se ett grästrå :laugh:

Ska ringa runt i veckan o se om de finns nå själ som kan komma ut o prova olika sadlar på tjocken.

Om man sadlar så att sadelgjorden kommer precis bakom frambenen, så kan man få den här effekten. Prova att dra tillbaka sadelgjorden lite längre bak, så finns utrymme för hästen ben att röra sig ordentligt.

Detta rad ar extra viktigt for tyngre hastar med stora skulderblad, om man sadlar for langt fram sitter sadlen samt del av ryttarens vikt mot skulderbladen och hindrar rorelsefriheten vilket naturligtvis kan gora hasten illa. Jag menar alltsa att hela sadeln kan behova flyttas ett snapp bakat.

Senast ändrad av en moderator:

Som hon ovan skrev .. Min ponny hade en dressyrsadel som åkte fram (pga. av aldeles för stor gräsmage ..) på bogbladen, och han gick då väldigt kort och spänt. Sen korsade han också frambenen, satte höger fram framför vänster och vänster framför höger osv..

:)

Har läst en del om bomlös sadel, funkar som skogssadel men man ska tydligen inte använda dem ständigt (kommer inte ihåg varför?!)
Sen vill ju jag träna lite dressyr och hoppning emellanåt och inte bara rida i skogen, och då känns de som de behövs en "riktig sadel"

Tror absolut inte det är omöjligt o få en passande sadel om jag får va med :)
Sadeln han har nu köpte de för ca 1 år sedan och va inte speciellt billig heller och helt ny. Underbar sadel o rida i dock sitter den ju inte perfekt på hästen:(
Men mycket är ju att han har en enorm mage och den puttar fram sadeln.. spelar ingen roll hur mycket jag rider känns de som, han blir ju fet bara av att se ett grästrå :laugh:

Ska ringa runt i veckan o se om de finns nå själ som kan komma ut o prova olika sadlar på tjocken.

Hoppas verkligen att du hittar en sadel till honom:(
Vad jag förstått så "dummar han sig" vid ridning?
Mycket, mer än man kan tro beror på sadeln. Min egen växte faktiskt ur in sadel i vintras och krånglade DIREKT. Började resa sig imellanåt och stanna å backa osv. - inget normalt beteende för den hästen. Jag la ut sadeln på annons och red bara barbacka. Och så masserade jag lite på honom. "Dumheterna" försvann efter en vecka... Jag har nu letat sadel i ca 3månader. Det kan vara svårt att hitta en bra sadel.
Men det behöver inte vara dyrt. Det finns många beg. sadlar till salu.
Sen om du ABSOLUT INTE kan få ut en sadelutprovare. Så brukar det finnas någon sadelmakare som kan åka ut och hålla en "kurs" Min sadelmakare gjorde det förut för 500kr. Det är värt det.

Jag hoppas det löser sig. Ang. sadelgjorden kan du väl prova en svängd gjord?
H**ks har en tror jag.

Lycka till med allt:)

Hoppas verkligen att du hittar en sadel till honom:(
Vad jag förstått så "dummar han sig" vid ridning?
Mycket, mer än man kan tro beror på sadeln. Min egen växte faktiskt ur in sadel i vintras och krånglade DIREKT. Började resa sig imellanåt och stanna å backa osv. - inget normalt beteende för den hästen. Jag la ut sadeln på annons och red bara barbacka. Och så masserade jag lite på honom. "Dumheterna" försvann efter en vecka... Jag har nu letat sadel i ca 3månader. Det kan vara svårt att hitta en bra sadel.
Men det behöver inte vara dyrt. Det finns många beg. sadlar till salu.
Sen om du ABSOLUT INTE kan få ut en sadelutprovare. Så brukar det finnas någon sadelmakare som kan åka ut och hålla en "kurs" Min sadelmakare gjorde det förut för 500kr. Det är värt det.

Jag hoppas det löser sig. Ang. sadelgjorden kan du väl prova en svängd gjord?
H**ks har en tror jag.

Lycka till med allt:)

Han dummar sig inte direkt men har mycket energi som han inte riktigt kan tygla ibland och lite bocksprång och mycket spring i bena gör inte de lätt för mig med min balans o rida barbacka på honom :confused:

Han dummar sig inte direkt men har mycket energi som han inte riktigt kan tygla ibland och lite bocksprång och mycket spring i bena gör inte de lätt för mig med min balans o rida barbacka på honom :confused:
sen har han en tendens o slänga med huvudet o hålla på (som säkerligen kan bero på sadel irritation)

Har en böjd sadelgjord redan men hjälper inte mycket förrutom att den ger han bättre ben utrymme fram, är dock bättre än en rak...
Just nu väger säkerligen häst kraken 100kilo för mycket och ser dräktig ut bokstavligt talat så vet ifasen om det är nån ide o försöka hitta en ny sadel åt honom just nu vilket oxå är ett problem :crazy:

Usch allt e så svårt.. har inte tiden o rida honom varje dag tyvärr och han går på typ inget bete men endå blir han enorm :grin:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 318
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 271
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 758
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 230
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Panik vid dusch
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur