Stel häst, vad göra?

Hon är kollad av veterinär och behandlas regelbundet av kiropraktor. Hon är pigg och glad men tål inte vissa saker som kommit med åldern. Denna tråd handlar dock inte om henne utan denna diskussion är trådkap och hör inte hemma här. .
Fast kollad av vet när och för vad och hur? Återkommande "låsningar" kan ju betyda en hel rad med underliggande problem som inte försvinner av sig självt av vila eller som är okej att låta vara för hästen har "dåliga dagar" men inte är dålig hela tiden. Hästar är fenomenala på att dölja smärta så återkommande dåliga dagar skulle för mig vara ett tecken på något hela tiden pågående men som blossar upp i perioder.
Är hästen röntgad ordentligt, och då inte bara där låsningarna sitter då problemet kan sitta någon annanstans och ge symptom på andra ställen? Utan en ordentlig röntgen vet jag inte hur man skulle kunna veta vad låsningarna beror på.
Om man ber om hjälp på ett forum så är ju fördelen att människor, ofta med stor erfarenhet och kunskap, ger tips och råd och idéer som man kanske inte har övervägt själv. Inte bara råd om det specifika problemet utan även om orsaken vilket är än mer viktigt. Att bara behandla symptom är inte bra för hästen och en kiropraktor borde inte behandla en häst om man inte helt säkert (inte bara tror eller antar) vet orsaken till problemen och även konstaterat att just den typen av alternativbehandling är det rätta.
 
Jag har dock inte bett om några synpunkter eller råd angående min gamla häst utan bara svarat på ts fråga om vad som kan göras för en stel häst. De som kommer med sina synpunkter vet väldigt lite om hur min häst har det och mår. Jag kommer inte att svara på mer inlägg om min häst. Jag är inte intresserad av att diskutera det med anonyma människor på ett forum utan föredrar att diskutera hennes hälsa med veterinär,hovslagare och kiropraktor som känner henne. Jag ber er respektera detta.
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
656
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
428
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 549
  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
743
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp