Stel häst, vad göra?

HannaAberg

Trådstartare
Min häst är sjutton år gammal och har i höst börjat bli väldigt stel. Jag funderar nu på vad som på bästa sätt kan göra honom mjukare i kroppen igen? Glukosamin, liniment, Back on Track, eller något annat? Vad har ni för erfarenheter av stela hästar och hur löste ni det?

Peace!
 
Jag skulle satsa på lösgörande ridning, mycket skritt och undvika många timmar stillastående på box. Jag föredrar lösdrift i de allra flesta fall, men kanske framförallt till de som gärna stelnar till. :)
 
Ska tilläggas att jag är en fattig student ;)

Bara en tanke, men under min utbildning erbjöd jag behandlingar för en billig peng för att få erfarenhet och ta mig igenom de många timmarna av massager jag behövde göra för att bli färdig ET. Nu vet jag inte om det är annorlunda i Sverige, men du kanske kan hitta någon som pluggar just nu och behöver hästar att öva på?
 
Ungefär som andra har sagt - daglig men ganska lugn motion, mycket skritt, antingen på bana eller promenader. Tillskott är bra och billigast tror jag nypon är. Det har en annan funktion än hyaluronsyra men är också effektivt. Du kan lära dig strecha och massera själv. Har du redan back on track så använd det, och se till att pållen inte fryser. Stelhet kan ju bero på skador som ska behandlas så håll koll.
 
Det beror på varför hästen är stel. En något äldre häst kan bli mer frusen än tidigare och behöva täckas mer än tidigare för att inte stå och spänna sig och bli stel pga det. Många timmar på box kan göra hästen stel också. Beror det på stillastående får man ha hästen ute mer alternativt lösdrift och uppmuntra rörelse i hagen genom att sprida ut grovfodret över större yta och inte ställa vattnet i närheten av där hästen fodras så att det blir mycket naturlig rörelse i hagen.