Stel häst, vad göra?

HannaAberg

Trådstartare
Min häst är sjutton år gammal och har i höst börjat bli väldigt stel. Jag funderar nu på vad som på bästa sätt kan göra honom mjukare i kroppen igen? Glukosamin, liniment, Back on Track, eller något annat? Vad har ni för erfarenheter av stela hästar och hur löste ni det?

Peace!
 
Jag skulle satsa på lösgörande ridning, mycket skritt och undvika många timmar stillastående på box. Jag föredrar lösdrift i de allra flesta fall, men kanske framförallt till de som gärna stelnar till. :)
 
Ska tilläggas att jag är en fattig student ;)

Bara en tanke, men under min utbildning erbjöd jag behandlingar för en billig peng för att få erfarenhet och ta mig igenom de många timmarna av massager jag behövde göra för att bli färdig ET. Nu vet jag inte om det är annorlunda i Sverige, men du kanske kan hitta någon som pluggar just nu och behöver hästar att öva på?
 
Ungefär som andra har sagt - daglig men ganska lugn motion, mycket skritt, antingen på bana eller promenader. Tillskott är bra och billigast tror jag nypon är. Det har en annan funktion än hyaluronsyra men är också effektivt. Du kan lära dig strecha och massera själv. Har du redan back on track så använd det, och se till att pållen inte fryser. Stelhet kan ju bero på skador som ska behandlas så håll koll.
 
Det beror på varför hästen är stel. En något äldre häst kan bli mer frusen än tidigare och behöva täckas mer än tidigare för att inte stå och spänna sig och bli stel pga det. Många timmar på box kan göra hästen stel också. Beror det på stillastående får man ha hästen ute mer alternativt lösdrift och uppmuntra rörelse i hagen genom att sprida ut grovfodret över större yta och inte ställa vattnet i närheten av där hästen fodras så att det blir mycket naturlig rörelse i hagen.

Med en äldre häst är det ännu viktigare att rida fram ordentligt. Man kan behöva dubbla skritt tiden vid fram och avskrittning och man kan behöva tänka mer på hur man rider och verkligen böja igenom hästen och även stretcha hästen efter ridningen.

Om det är lederna som är stela så har jag fått mycket bra resultat med gurkmeja. Det är inte i närheten av så dyrt som många andra ledtillskott.

Något som kan vara bra att tänka på är att fästingburna sjukdomar kan ge stelhet så har stelheten kommit plötsligt så behöver hästen kollas/behandlas av veterinär.
 
Jag håller med ovanstående, en äldre häst som blir stel behöver inte vara naturligt, det kan som sagt vara pålagringar, problem med , skelett, leder eller ligament och ingenting ska göras innan man vet varför hästen är stel. Fattig student är ingen giltig orsak till att börja laborera själv. Ingen seriös massör skulle heller behandla en häst med problem utan utredd orsak. Det var typ det första vi fick lära oss på utbildningen- symptom utan utredd orsak är inget man behandlar.
 
Tycker att du ska börja med att antigen ta ut veterinär eller åka till klinik så du vet vad stelheten beror på. Det kan i princip vara vad som helst!
 
Jag har ett 23 årigt sto som är stel. Hon får återkommande låsningar i manke och ibland i någon av halskotorna och i länden. Detta oavsett om hon rids. Hon behandlas regelbundet av kiropraktor vilket gör stor skillnad. Nu går hon dygnet runt med Back on track täcke och får nypon tillsatt. Det sammantaget håller henne relativt smidig. Hon går ute dygnet runt på sommaren men när det blir kallare så behöver hon komma in så att hon kan ligga och sova. När marken blir för fuktig och kall får hon svårare att komma upp efter att hon legat.
 
Jag har ett 23 årigt sto som är stel. Hon får återkommande låsningar i manke och ibland i någon av halskotorna och i länden. Detta oavsett om hon rids. Hon behandlas regelbundet av kiropraktor vilket gör stor skillnad. Nu går hon dygnet runt med Back on track täcke och får nypon tillsatt. Det sammantaget håller henne relativt smidig. Hon går ute dygnet runt på sommaren men när det blir kallare så behöver hon komma in så att hon kan ligga och sova. När marken blir för fuktig och kall får hon svårare att komma upp efter att hon legat.

Varför får hästen låsningarna om och om igen? Det har ni väl kollat upp hos veterinär hoppas jag för det är ju inte normalt.
 
Låsningar började efter att hon stod på boxvila med sitt föl. Misstänker att hon gjorde något i boxen och ådrog sig en skada. Men hon gick ju med sitt föl efteråt så det hann väl läka ut. Hon har inte varit nämnvärt bekymrad av sina låsningar och hade inte varit halt innan hon drabbades av en envis hovspricka för fem år sedan. Hade en duktig kiropraktor som stallkamrat under många år vilket gjorde mig uppmärksam på att en"dålig"dag ofta innebar att hästen hade fått en låsning. Jag tror att återkommande låsningar hos våra hästar är vanligare än man kan tro., speciellt bland äldre hästar.
 
Låsningar började efter att hon stod på boxvila med sitt föl. Misstänker att hon gjorde något i boxen och ådrog sig en skada. Men hon gick ju med sitt föl efteråt så det hann väl läka ut. Hon har inte varit nämnvärt bekymrad av sina låsningar och hade inte varit halt innan hon drabbades av en envis hovspricka för fem år sedan. Hade en duktig kiropraktor som stallkamrat under många år vilket gjorde mig uppmärksam på att en"dålig"dag ofta innebar att hästen hade fått en låsning. Jag tror att återkommande låsningar hos våra hästar är vanligare än man kan tro., speciellt bland äldre hästar.

Alltså nej.

Låsningar uppkommer av obalanser. Obalanser beror på något.
 
@Mimmimamma Att en häst inte är halt betyder ingenting. Alla skador ger inte hältor men kan vara smärtsamma ändå. Tänk själv om du får ett diskbråck? Inte tusan haltar du men det gör förmodligen jäkligt ont i ryggen och gör du inget åt det så kommer du gå och spänna dig, eller hur?
Hästar får låsningar för att de går och spänner sig av någon anledning. Det är inte ett normalt tillstånd. Speciellt inte om det återkommer gång på gång.
 
Hon är kollad av veterinär och behandlas regelbundet av kiropraktor. Hon är pigg och glad men tål inte vissa saker som kommit med åldern. Denna tråd handlar dock inte om henne utan denna diskussion är trådkap och hör inte hemma här. .
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
656
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
428
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 559
  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
743
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp