Stel häst på morgonen

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Boyen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 378
B

Boyen

Min häst är en korsning mellan nordsvensk/ardenner så hon är stor och tung. På natten ligger hon ner i boxen. Vet inte om det kan vara det som gör att hon sedan på morgonen har svårigheter att gå. I början staplar hon fram för att sedan bli bättre och bättre.
Hon är jättestel i hela kroppen!
Är det någon som har haft samma symtom och vet om man kan göra något åt morgonstelhet?

Sv: Stel häst på morgonen

Min häst är en korsning mellan nordsvensk/ardenner så hon är stor och tung. På natten ligger hon ner i boxen. Vet inte om det kan vara det som gör att hon sedan på morgonen har svårigheter att gå. I början staplar hon fram för att sedan bli bättre och bättre.
Är det någon som har haft samma symtom och vet om man kan göra något åt morgonstelhet?

Jag tror att det kan vara för hon har legat ner på sina ben. Tänk dig själv när du har sutit på dina ben ett tag och ska sedan gå då gör det ju ont i början!

Låt henne gå ute mesta möjliga, speciellt bra även på natten.
Gamla hästar håller sig frächare om de får gå ute, med en skön liggplats som är torr.

Mvh Li

Prova att ge gurkmeja, det sörjer stela leder :)

Jag tror att det kan vara för hon har legat ner på sina ben. Tänk dig själv när du har sutit på dina ben ett tag och ska sedan gå då gör det ju ont i början!

Ja jag hoppas att det beror på det! Att det är så enkelt.
Jag har beställt djävulsklo för att prova, kanske var det förhastat..

Tack för ditt svar!

Låt henne gå ute mesta möjliga, speciellt bra även på natten.
Gamla hästar håller sig frächare om de får gå ute, med en skön liggplats som är torr.

Mvh Li

Ska börja låta henne gå ute på nätterna nu under sommaren. Hon är inte gammal, bara 9 år.
Men det kanske är idé att göra iordning en halmbädd.
Kan det vara så att det är viktigt att hålla igång henne varje dag under sommaren så hon inte stelnar till?

Ja jag hoppas att det beror på det! Att det är så enkelt.
Jag har beställt djävulsklo för att prova, kanske var det förhastat..

Tack för ditt svar!

Har provat djävulsklo flera ggr, utan märkbara resultat.

Jag tror fortfarande att hästar är byggda för rörelser, absolut inte stå stilla. En äldre, tung och stel häst kan bara må bra av att få gå i rörelse som den vill på större ytor.

När en människa eller djur har ont i lederna brukar det lindra att vanka lite. Däremot att resa sig upp från en liggande ställning som den legat ett tag på brukar vara både smärtsamt och mödosamt.

Bara en tankte från mig!

Li

Kan det vara så att det är viktigt att hålla igång henne varje dag under sommaren så hon inte stelnar till?

I alla fall inte ställa henne på liten yta( box) under lång tid. Och lång tid tycker jag är 10 timmar.
Jag har ingenting emot att hästar står inne, men tänk själv att stå på så liten yta att du knappt kan vända dig under kanske 1/2 av dygnets timmar... Man tänker inte riktigt på det så - man nattar och går hem och släpper ut på morgonen...
Dessutom så är hon av den tyngre varianten.

Hovar och leder mår inte alls bra av att stå så länge. En timma eller två räcker gott om du vill att hon ska "vila" inne eller så.

Min gammelmärr är 17 år och går ute väldigt mycket. Hon är välmusklad och fin i kroppen - har MYCKET energi över till träningen. Hon har under sitt liv men främst de 5 senaste åren inte varit halt (1 gång pga vrickning) eller haft tendens till svullna ben. Aldrig sjuk. Vig som en katt. Jag tror hon kommer hålla länge!

Li

Har inga andra råd än att låta henne vara mkt ute. Mina hästar är också stora och tunga men har aldrig haft dyl. problem...
Nyfiken... vad heter din häst...?

Tack alla för era svar. Jag suger i mig av alla era råd.
Det brukar bli ca 10 tim i box under större del av året.
Blir ju annat under sommaren.
Ska prova gurkmejan oxå.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 380
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 132
Senast: Mint
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
640
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 133
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka