Bukefalos 28 år!

Stel i baken

B

**BORTTAGEN**

Hej
Mitt sto har blivit väldigt konstig. Det började med en hälta på hö fram men som visade sig vara hö bak. Hon fick behandling med laser och så fick hon byta foder från stärkelserikt foder till foder med betydligt mindre stärkelse. Hon fick då en kraftig rekation på foderbytet, mjällig och väldigt dålig i magen. Fick råd att ta bort allt kraftfoder och ge henne magtarmbalans i 14 dagar. Nu har det gått en vecka och mjälligheten har nästan försvunnit och hon är även OK i magen. MEN nu är hon jättestel i baken och vill inte gå. Det går nästan inte att få henne ut ur boxen och ut i hagen är ett helt företag!! Hon vinklar även bakkotorna väldigt mycket när hon går, ser ut som om hon inte klarar att lyfta sina bakben. Ska till veterinär imorron, vad kan det vara?? :cry:
 
Eftersom det är i bakbenen det sitter så tror jag inte det är fång, men det är bra att du skall till veterinär så slipper du gissa.
 
Det låter som korsförlamning. Ta ut veterinären och låt hästen stå still! Blodprov visar om och hur stor muskelnedbrytning som skett.
 
Jag har sett 2 st fånghästar i mitt liv och båda gick som om de hade korsförlamning = stel i baken.
Riktig korsförlamning kan det också vara förstås.
 
Hej

Jag hade hovslagaren hos mig i onsdags och skodde om henne, borde inte han ha sett om det var fång?
Jag har gissat på korsförlamning i helgen men mina stallkompisar tror inte på det. De anser att hon fått för lite kraftfoder och att hon dessutom vilat sedan hon visade sin hälta (sänkte då kraftfodergivan rejält) så att det inte kan vara det. MEN när hon reagerade så starkt på foderbyte så undrar jag om inte hästar kan få korsförlamning om de är känsliga? :confused:
 
Kan det inte vara så enkelt som att hovslagaren slagit i ett par söm innanför "vitaranden" och fått in dom i kötthoven? Det gör ont och jag har tyvärr råkat ut för det på en av mina hästar, hade ny hovslagare som slog alla söm fel och hästen blev i det närmsta blockhalt på alla 4 :devil:.
 
Alla hovslagare ser inte om det är fång när det inte är det traditionella symtomen.

Fång kan sätta sig med kraftig stelhet i bakdelen, så det kan mkt. väl vara det eftersom hennes mage även kraschat. Och som du sa, det har även suttit på fram.

MVH/
 
Jag ska förklara lite närmare. Hon började med att vara halt vid longering när hon var inspännd i våras. Jag var då till veterinären med henne men de hittade inget fel. I somras så fick hon vila och så sattes hon igång lite försiktigt i mitten på augusti och fick då äta havre och korn (hon åt även det i våras). Så i mitten på oktober så börjar hon att halta igen när hon longeras och är inspänd men inte vid ridning och hältan värms ur. Tar då kontakt med equiterapeut och han kommer och lasrar henne. Han säger att hältan kommer bakifrån och att hon antagligen är känslig för stärkelserikt foder så därför så byter jag foder och ser att hältan kommer på hö bak och så kommer även reaktionen på fodret. Pratar då med en foderrådgivare och får rådet att ta bort kraftfodret i 14 dagar. När jag gör det så blir hon så här stel i baken. Kan det verkligen vara fång? Har en välutbildad hovslagare och när han skodde henne i onsdags så hade hon inga problem att lyfta bakbenen.
 
Jag hade två hovslagare och annat folk när jag misstänkte att min f.d häst hade fått fång. NEJ DÅ!!! sa de allihop. Men visst var det så, bilderna visade det senare. Som tur var så åtgärdade jag själv när ingen trodde mig.

Och visst kan det utlösa när du även tar bort fodret, magens bakterier förändras ju oavsett åt vilket håll man tar fodret. Den förra hästen tålde inte stärkelserikt foder och havre blev han stel som en pinne av.
Grundorsaken var ekollongörgiftning.
Hur ser det ut i era hagar på ek? OM det finns det så kan även det ge fång. Är hon Elichioskollad?

Om hon är stärkelseförgiftat/igenslaggad så är även lever njurar påverkade lite smått, blodgenomströmningen blir försämrad vilket kan göra att hon blir lättare kall över rumpan, varpå stelheten, men det förklarar dock inte hältan, hältan förklaras inte heller om det är korsförlamning. Så fång eller att det är feler orsaker, en grundorsak ger ju ofta bieffekter.

MVH/
 
Jag skulle, precis som Magdalena skriver, låta ta ett blodprov för att se om hon haft korsförlamning. Värdena på två muskelenzym blir skyhöga vid korsförlamning - och det tar tid innan gå ner, så man kan alltså konstatera det i efterhand.

Och hittar man inget annat skulle jag spattröntga.

mandalaki
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 273
Senast: Bee
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
803
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 330
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 708
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp