Bukefalos 28 år!

Stel i höger sidan, tips om övningar

A

aker

Någon som har bra tips om hur jag ska träna med min häst som är stel i sin högra sida och vill bita sig fast i den tyglen ? Han vill inte ta stöd på vänster ytter och vill helst gå snett i höger varvet...alltså med vänster bog aningen utåt. Det går jättebra att rida öppna/bogen in i vänster varv men det är jättesvårt för honom att göra motsvarande i det högra varvet. Känns precis som att han inte vet hur han ska flytta sina ben..Han har också problem med att fatta höger galopp, blir helst vänster. Hästen är 6 år och inte så stark pga långvarig konvalescens men behöver ju stärkas och ridas nu..Jag tror själv att det är hans högra bakben som är svagt eller ?
Tacksam för tips!
Aker
 
Hästen bär troligen inte upp sig tillräckligt bra bakifrån och därför orkar h*n inte galoppera i höger varv.
Om du vill stärka bakbenen och få hästen smidigare är öppnor och slutor bra. Nu är inte jag riktigt säker men jag har för mig att höger öppna och slut stärker högergaloppen.
Men för övrigt är skolor bra och får hästen starkare i bakbenen och den får bärigare gångarter.

Du kan också rida serpentiner, man behöver inte göra "raka" bågar utan kan göra dem lite krokiga så att hästen blir "seg", som ett tuggummi ungefär (om du förstår hur jag menar) att den följer med spåret.

Varför hästen går med bogen utanför i höger varv är nog för att han tycker det är jobbigare att trampa bakbenen mer in under sig i det varvet, och går hellre i "skänkelvikning" (överdrivet) för att då behöver han inte sätta under sig med bakbenen utan kan "skjuta ifrån" istället.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 150
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 838
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp